• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbilsägare, ett gäng frågor och funderingar

F

F.d. 28277

Guest
Hej!

För ett par säsonger sedan köpte jag och min sambo en liten VW T4 Caravelle husbil ”Scandimobile”, detta efter en lång tid av sökande och jämförande mellan de mer vanliga westfalia och reimo-modellerna.
Har fått lacken fixad då den hade lite rost samt köpt nya hjul.

Husbilen.jpg

Vi har tyvärr enbart gjort lite kortare turer på ett par nätter under säsongerna samt en tur till Norge. Men hoppas på mer åkande framöver.

Kan lite och ingenting om husbilar och har därför ett gäng frågor av allehanda begåvade slag.

Det sitter en Ebesprächer i bilen som verkar fungera, hur kan man kontrollera ifall den fungerar tillfredställande? Hur pass bra värmer denna ebersprächer ca? Går det att få värme även ifall temperaturen kryper till ett par minusgrader?

Tyvärr gick en slang sönder precis innan bilen ställdes bort i höstas och jag ska fixa detta nu. Fick för mig att slangen som gått sönder har något med bensinvärmaren att göra? Bifogar bild. Vad är det för slang och var hittar jag en ny sådan slang? Är det bara en vanlig avgasslang?

IMG_0763.JPGDen trasiga änden, alltså till höger om den orangea provisoriska upphängningen.

IMG_0764.JPG
Samma slang den sida som är hel.

Bilen har en laddare ”Mobitronic 912-012”, hur använder man den? Ska den vara på jämt när man kör för att bodelsbatteriet ska ladda?
IMG_0714.JPG

Har tänkt att installera solceller på bilen, är detta något man törs försöka sig på själv? Vad kan det kosta och hur pass stora solceller (vilken effekt) behöver man? 300W tänkte jag kanske.

Bilen har även rinnande vatten som pumpas från en ca 15liters dunk, finns det något man bör tillsätta i tanken för att kunna dricka vattnet direkt från kranen? Själva dunken är nog lika gammal som bilen, har ju såklart rengjort den, men tänkte ifall man bör tillsätta något för rening? (vet ju inte riktigt hur fräscha slangarna är etc).

”Bodels-batteriet” är ett YUASA L26-80. Fritidsbatteri Yuasa L26-80 HUSBILAR- HUSVAGNAR
Detta batteri verkar vara slut/inte ta laddning särskilt bra. Hade den i laddning drygt ett dygn men verkar inte riktigt vilja vara med.

Är det bara att köpa ett nytt batteri? Eller kan jag kontrollera på något sätt ifall detta batteri går att ladda och i vilket skick detta batteri är i? Ifall jag köper ett nytt batteri, vilken typ av batteri bör man satsa på och storlek? (givet att vi tänkt fixa solceller).

Sedan har husbilen ett gasolkök med två plattor, skulle testa ifall detta fungerade men fick det inte till att börja brinna (testade även att trycka på gasoltuben och det pyste vilket jag tolkade som att det inte var slut). Slangarna ser fräscha ut och gasol verkar finnas. Stängde av tämligen omgående då jag inte fick det att fungera. Det bör väl bara vara att vrida på tuben först, sedan plattan och tänd med tändare eller?
IMG_0743.JPG
IMG_0747.JPG


Bilen har ett mindre kylskåp som jag tror fungerar, men går det att testa funktionen på något bra sätt? (är det bara att lägga en termometer i kylen och vänta och se om det blir kallt eller?)

Sedan är det ett par kontakter jag inte riktigt vet vad de har för funktion. Se bild.
IMG_0755.JPG

När bilen är parkerad och jag kopplar in extern ström via uttag (se bild), laddas batteriet även då?
IMG_0711.JPG

Bilen är ju en VW Caravelle och får således plast i en vanlig parkeringsruta. Får man då stanna och sova på vilken ”vanlig” 24h parkering som helst? Tänkte ifall det finns några bestämmelser kring detta? Annars är det ju rätt smidigt när man är i en storstad att kunna stanna till och sova på enklaste sätt.

Köpte nya däck och fälgar.
Fälgarna är: C4W Octopus-X Black 7x16 5/112 45 72.6.
Däcken är: Hankook Radial RA14 205/60/16 100T C

Jag tänkte köpa ett reservdäck som ska ha samma dimensioner som ovan (samt vara C-däck och åretruntdäck). Företaget jag köpte ifrån hade ej denna dimension hemma, det dom kunde beställa hem och erbjuda var en fälg med däck som var väl dyr för att endast vara reservdäck.

Eftersom det är ett reservdäck jag söker behöver det ju inte vara någon speciellt fin fälg (plåt är ok) och de ställena jag sökt på verkar erbjuda lite väl dyra fälgar (för att vara ett reservdäck).

Söker därför tips på var man kan hitta däck + fälg med ovan skrivna önskemål och dimensioner. Hemskt gärna med länk på inköpsställe.
 
F

F.d. 28277

Guest
Sv: Ny husbilsägare, ett gäng frågor och funderingar

Drygt 500 visningar och inte en kommentar.

Ang. reservdäck, vilka dimensioner kan passa rakt av? Är ute efter ett däck som ska fungera lika bra som ett vanligt däck.

Fälgarna är: C4W Octopus-X Black 7x16 5/112 45 72.6.
Däcken är: Hankook Radial RA14 205/60/16 100T C

Fungerar det med vilket däck (med rätt bultmönster) som helst som har 16" fälg? Det är väl olika höjder och bredd bl.a. som man måste ta hänsyn till?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ny husbilsägare, ett gäng frågor och funderingar

Hej "rullandhemmet", det var en hel del frågor. Vi har också en ScandiMobil fast nyare datum och något modernare koncept. Inte lätt att ge dig råd om saker som man inte känner till. Jag kan ge dig däremot ett råd/tips, ring till Claes som byggt bilen och ta ett samtal med honom. Han kommer att ge dig svar på flesta av dina frågor, han brinner nämligen för sina T5-byggen och följer många livet ut...

Så här ser ut en av hans T5:eek:r på insidan:

T5.jpg

Lycka till!
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Ny husbilsägare, ett gäng frågor och funderingar

Drygt 500 visningar och inte en kommentar.

Hej! Jag var en av dem som läste men inte svarade. Jag tänkte att det skulle vara lite frågor jag kunde hjälpa till med, tex. om val av utemöbler, vägval till Kroatien, överlastregler, tips på campingar, hur man syr ett solskydd att sätta på markisen eller något annat. Jag kan absolut ingenting om hur man bygger en egen husbil eller olika däckdimensioner, så jag valde att inte svara.

Jag hoppas att du får bra svar av någon som har koll! :) Annars kan du skriva en ny fråga där det framgår lite av rubriken vad det gäller. Eller skriva den i underforumet om egna byggen.

Lycka till med bygget!

/Jessika
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Ny husbilsägare, ett gäng frågor och funderingar

Slangen som Du har fotat är med säkerhet avgasslangen från dieselvärmaren Eberspächer/Webasto och sån kan Du hitta på biltillbehörsfirmor eller kanske Biltema, lycka till
Hasse
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Ny husbilsägare, ett gäng frågor och funderingar

Ang däck o fälg.
Du skriver att du köpt nya däck o fälgar, det går inte att köpa ett nytt däck till nån av dom gamla fälgarna ?
På fälgen är inte bara bultmönster viktigt även det dom kallar ET. Så att fälgen inte tar i någonstan på insidan typ bromsok eller sticker ut för långt vilket kan ge en spårkänslig bil
På däcken är rullomkretsen samt lastindex viktigt.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Ny husbilsägare, ett gäng frågor och funderingar

Många köper Biltemas 95 ah agm-batteri och är mycket nöjda med det. Om det räcker med ett eller om du bör ha två batterier, beror på hur mkt el som förbrukas samt hur och när på året du använder bilen. Dieselvärmaren drar med all säkerhet en hel del el. Lampor/tv/kylskåp kan vara andra förbrukare. Drivs kylskåpet på gasol och belysningen är ledlampor minskar elbehovet. Solcell på 300w är rätt mycket. Jag klarar mig bra på 130 w. Den ger ett tillskott under i huvudsak vår-höst. Om man kör varje dag bör batteriet också återladdas av bilgeneratorn.
 
Senast ändrad:
Toppen