• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma värmare hymer camp 55

F

F.d. 50277

Guest
Plockade ut vår hymer camp 55 -90 för säsongen häromdagen.
Testade då så allt fungerade vilket det gjorde, men idag (1dag senare) händer ingenting när jag försöker starta truma värmaren. Inget klickande ljud från tändaren, eller bara ett klick precis när jag vrider på den sen ingenting.
Har bytt batterier men det hjälpte inte.
Nån som har erfarenhet av liknande grej?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma värmare hymer camp 55

Hejsan, dels så kan det vara värt att skruva bort det lilla synglaset och blåsa rent ner i brännaren, både för brännarens skull och även att det kan finnas skräp m.m. som leder bort eller kortsluter bort gnistan där den skall hoppa.
Sedan har du själva kontakten och sladden nere i vredet. Även där så kan det strula lite med med kontakten. Lite kontaktspray eller WD40 kan bättra på vredet men det skall ändå inte smörjas för mycket med fel medel med tanke på tätningarna.
Men ändå så är det nästan alltid dålig kontakt mellan batteriboxen och enheten man stoppar in den i.
Det är ju bara som metallbyglar som kommer i kontakt och om du tar bort batteriboxen igen och putsar rent de kontaktytorna och sedan lägger dig på golvet så du kommer åt även de kontaktytorna inne i den boxen så brukar gnistan faktiskt vakna till liv. Kolla även sladden/sladdarna som går från boxen och bort till vredet, både vid boxen och vredet.
Det är sällan gnistgrejen är trasig utan det beror nästan alltid på dålig kontakt någonstans även om man redan pillat och putsat.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50277

Guest
Sv: Truma värmare hymer camp 55

Tack, väldigt bra svar!
Problemet löste sig själv.. så antagligen nått glapp eller nått åt det hållet. Men händer det igen ska jag testa dina tips.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Truma värmare hymer camp 55

Tack, väldigt bra svar!
Problemet löste sig själv.. så antagligen nått glapp eller nått åt det hållet. Men händer det igen ska jag testa dina tips.
Istället för att slipa och riskera att repa kontaktera så kan det kanske vara värt att helt enkelt köpa en ny batteribox, kostar kanske en hundring jag gjorde så för något år sedan i samband med en annan reparation av Truman och sedan dess har jag inte behövt röra boxen!!!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma värmare hymer camp 55

Njaa mlaajanen , det finns visserligen två modeller men den andra varianten är nyare tror jag.
I batteriboxen med två AA batterier i serie så sitter det visserligen en bygel inne i batteriboxen för att seriekoppla batterierna, men + och - kontaktytorna ut från batteriboxen sköts om av batteriernas egna poler som ligger öppna i gaveln på boxen.
Så den dåliga kontakten beror ofta på metallbyglarna inne i Gnistboxen som skall skapa kontakt mot batteripolerna när man stoppar in batteriboxen i gnistboxen. Så golvläge och putsning av byglarna inne i uttaget behövs oftast.

M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Truma värmare hymer camp 55

Njaa mlaajanen , det finns visserligen två modeller men den andra varianten är nyare tror jag.
I batteriboxen med två AA batterier i serie så sitter det visserligen en bygel inne i batteriboxen för att seriekoppla batterierna, men + och - kontaktytorna ut från batteriboxen sköts om av batteriernas egna poler som ligger öppna i gaveln på boxen.
Så den dåliga kontakten beror ofta på metallbyglarna inne i Gnistboxen som skall skapa kontakt mot batteripolerna när man stoppar in batteriboxen i gnistboxen. Så golvläge och putsning av byglarna inne i uttaget behövs oftast.

M.v.h. JANKRO.
Mja, men allt vart bättre med en ny box, kanske var fjädrarna i boxen eller kanske plastflärpen som håller fast boxen men bättre blev det:)

Man ska vara försiktig med att fila och slipa på kontakter, måste man så måste man men det blir bara sämre och sämre när man väl börjat med det i allmänhet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma värmare hymer camp 55

Om det vore så påkostat så det vore kontaktbleck av något ädlare slag inne i gnistboxen.
Det är bara två fjädrande metalltrådar som ligger mot batteripolerna, och som kanske haft någon ytbehandling från början som oftast gett upp sedan många år tillbaka :p:.
Annars normalt sett skulle kanske bara lite kontaktspray ha kunnat lösa problemen.

M.v.h. JANKRO.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Truma värmare hymer camp 55

Hej vad kan det vara när varmvattnet blir jättevarmt och värmaren slår av och fläkten för att få ut värmen i bilen inte går.Kan det vara termostaten var kan den sitta eller är det fel på kretskortet:yes:
 
Toppen