• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan någon förklara?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en undran om mina solcellspaneler. Dom är missfärgade (bruna) i en del sektorer. Jag tvättade av panelerna & mätte laddspänningen 20,3V vid sol från klarblå himmel. Jag har ingen aning hur gamla dom är eftersom satt på plats när vi köpte HB'n. Är dom kass pga. missfärgningen? Jag har heller ingen aning om deras effekt. Storleken är 4,5x53x119. Kan man med dessa mått avgöra effekten? Är laddspänningen 20,3V normalt. Jag använder en Ctek D250S DUAL som regulator.

Bennie
 

Bilagor

  • 100_3668.JPG
    100_3668.JPG
    1,4 MB · Visningar: 8
  • 100_3669.JPG
    100_3669.JPG
    1,7 MB · Visningar: 5

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kan någon förklara?

Hallo Bennsan, har aldrig sett "bruna" solceller (har du sprickor i glaset så vattnet har trängt in?), men det kan fungera ändå! Voltmäter är en sak, men jag hade gärna testat med en Amperemätare (sätter man runt den ena kabeln). Visar den 6A eller mer när solen lyser, voila... då borde det vara OK. Sen kommer nästa fråga och den handlar om regulatorn! Vad säger den, vad vet du om den? Har du en EBL, då är det utanför mina kunskaper...
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Kan någon förklara?

Troligen fukt, att mäta laddströmmen från panelerna är nog viktigast. Påverkar nog totaleffekten en del. Storleken borde ge ca 85 W per panel Max. Men som tidigare säger mät strömmen, enklast genom att lossa kabeln från Ctek-en och kortsluta med amperemeter som tål 10A. Eller en tångamperemeter för likström som någon kan hjälpa dig med, då behöver inga kablar lossas.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan någon förklara?

De 20 V som du kan måle forteller at det ikke er brudd i kretsen, og ved en kortsluttnings måling i Sverige vil allt over 2 A være bra. Optimal sol vil gi over 4 A på det panelet. Fukt kan ha trengt inn gjennom en dårlig fuging, normalt er det lagt enn tynn stripe fugemasse langs kanten av glasset før montering i rammen. Her ser det ut som det mangler litt i hjørnene.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kan någon förklara?

Jag har ytterligare en fråga. Panelerna är liksom lite sträva på ytan så att smuts lätt fastnar. Kan man göra något? Typ polera & vaxa? Panelerna har nog några år på nacken men om dom går att fixa till så gör jag det & väntar med ett utbyte.

Bennie
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kan någon förklara?

Jag har ytterligare en fråga. Panelerna är liksom lite sträva på ytan så att smuts lätt fastnar. Kan man göra något? Typ polera & vaxa? Panelerna har nog några år på nacken men om dom går att fixa till så gör jag det & väntar med ett utbyte.

Bennie
Rena ska dom vara såklart, men om man vaxar riskera man inte att det blir blankare och iom det så studsar solstrålarna bort?

Nu kan jag inget om det så ta detta som en fundering från min sida:D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan någon förklara?

En god vask av panelene er noe en bør gjøre ofte. En overflate behandling er heller ikke skadelig, det viktigste er da at det benyttes noe som ikke blir til en hvit hinne - noe en kan risikere med voks på plast. Når det gjelder den ujamne overflaten så kan den være et hjelpemiddel til å få lyset ned på cellene når vinkelen er dårlig. Selv vasket jeg panelene med sterkt såpevann, skyllet og tørket grundig slik at det ikke ble igjen såperester. Vurderte å bruke litt ren silikon olje, men fryktet herding av denne i porene og endret optiske egenskaper.
 
Toppen