• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Rimor -95 renovering av fuktskada - hjälp

F

F.d. 27165

Guest
Hej forumet, är ny till hela husbilssvängen men även forumet.
Har för några veckor sen införskaffat en husbil som tanken var att vi skulle kunna åka runt i denna sommaren.
Tyckte jag kontrollerade den noga vid inköp och köpte den trots att den inte var kontrollerat med fuktmätare eftersom den såg så fin ut..
Som vanligt när man inte gör rätt får man lida för detta i efterhand.

Skulle byta lite dekorplast som vi tyckte var dåligt övermålade och när vi började riva ner de i köket så kändes väggen bakom svampig.
Började undersöka detta och hittade att reglarna var helt murkna i detta området. Fortsatte och undersöka och under plastmattan som låg i 'köket' hittades även där lite murket trä och reglar.
Här började paniken komma.. Tittade på utsidan vart fukten kommit från och hittade en 'liten' spricka som vi inte alls såg vid inköp. Helt otroligt att man kan ha missat den såhär i efterhand.

Köpte tätningsmassa och har tätat den från utsidan nu. Ska även täta den vidare på insidan med tätningsmassa när jag rivit mer på insidan.

Har nu monterat bort hela köket och börjat riva innerväggar och delar av golvet för att kunna byta ut dessa delar.

Läst en del på forumet här om andra som haft fuktproblem och renoverat upp bilarna till fint skick.
Detta är såklart målet för mig med, även om det krävs en del jobb så verkar det inte vara så dyrt mer än tiden man måste lägga på detta.

Har lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med och tänkte lägga upp lite bilder här så andra i framtiden kanske kan lära av mina misstag och se hur man kan lösa liknande problem.

När jag rev innerväggen så verkade det vara uppbyggt av någon hamrad aluplåt, isolering, reglar och utanpå detta plywood.
Detta verkar inte så svårt att återställa då isoleringen inte var så blöt utan fukten har transporterats i reglarna som sen spridit sig till plywooden.
Reglarna verkar vara limmade mot aluplåten då jag inte hittar något annat sätt de är fästa.

Vilket lim ska jag använda när jag limmar nya reglar och plywood?
Vad för träslag rekommenderar ni när jag ska till brädgården och köpa nya reglar?
Hur tjock plywood är det i innerväggarna?
Som det är nu så är det ju inget fuktskydd 'mellan' reglarna som är i husbilen utan man ser hur fukten vandrat längs reglarna.
Är det någon som lagt något 'fuktspärr' mellan ändar på reglar vid renovering och vad har ni använt då?

När det kommer till golvet så är även den nedersta regeln bakom köket murken och delar av plywooden i hörnet med.
Här är jag mer osäker på hur golvet är uppbyggt då jag inte vågat riva mer än det som var murket.
Underst verkar vara någon form av plastfilm/fuktskydd mot uppstänkande vatten från vägen, sedan isolering och sen plywood ovanpå som ligger ovanpå regeln vid väggen. Denna regel verkar ligga på en plåtkant i själva chassit i husbilen.
Men det måste finnas även tvärgående reglar? Något som har en ritning på vart andra reglar i golvet går?
Hur tjock plywood sitter det normalt på golvet?

Har även hittat flera vad jag tror är stenskott i bodelen precis bredvid förardörren i den vinelräta ytan där.
Vissa av dessa ser ut att gått igenom aluplåten då man tittar på de från insidan när regeln är borta.
Är detta en vanligt förekommande sak med? Ska försöka kolla om jag kan sätta en plåt över hela det området om jag kan få tag i en snygg
och tunn aluplåt att sätta utanpå. Svårt att laga 5-10 små hål snyggt annars med tätningsmassa tänker jag?

Bifogar lite bilder på sprickan jag hittade, hur det såg ut innan jag började riva när jag trodde städningen var det jag skulle syssla med..
Även bilder på när jag börjat riva väggen.
 

Bilagor

  • 2017-04-21 06.24.55.jpg
    2017-04-21 06.24.55.jpg
    619,7 KB · Visningar: 37
  • 2017-04-21 18.45.37.jpg
    2017-04-21 18.45.37.jpg
    653,5 KB · Visningar: 30
  • 2017-04-15 14.59.05.jpg
    2017-04-15 14.59.05.jpg
    1,5 MB · Visningar: 39
  • 2017-04-15 15.39.59.jpg
    2017-04-15 15.39.59.jpg
    2,2 MB · Visningar: 44
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fiat Rimor -95 renovering av fuktskada - hjälp

Hej

Först, fixa inte för mycket så att du inte hinner ut, ta det mest akuta i år sedan nästa osv.

De små stenskotten är tror jag små hål som oxiderat från insidan av vår utandingsluft pga bristade ventilation(som brukar vara noll).

Plåten är mycket tunn och jag skulle inte laga med något klet då det sällan bli snyggt, det blir sällan bra att täta "utanpå".

Slipa rent på insidan och spackla med med tex plastikpadding metal på insidan, du kan kanske se hur små små grå prickar(från plastic paddingen) syns från utsidan då har du tätat bra.

Fukt kommer ofta från taket först, så kontrollera taket, väggarna är dåliga så det vet du, men hur är golvet?

Isoleringen byter du till ny som inte suger åt sig vatten, finns på Byggmax mfl och kostar inget, finns även hård sådan XPS

Jag undrar om inte en sådan här är skitbra, limmar den med exoxi bäst tror jag eller polyuretanlim billigare, epoxy är att föredra om fogarna i tjocka 1 mm och mer.
Du borde inte behöva några reglar alls du tror jag, men jag är ingen byggare:) Vad säger de som gjort sådant tidigare?
Du gör rent väggen, spacklar de små hålen som jag sa(vänd mot solen så ser du alla hål) sedan pensla lim på plåten, mot golvet(utan mattan) och dit med skivan sedan tryck på den mot den andra väggen. Dagen efter så tar du ett snäpp högre upp.

https://www.beijerbygg.se/store/pri...00-be-a-n-423-1390203168197-46?artikel=416315

Sedan kan du lägga på en 3 mm plyfa för att få en slät yta och någon beklädad från en båtaffär.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat Rimor -95 renovering av fuktskada - hjälp

En rull med ny hammret aluplåt er ikke dyr, så det er liten grunn for å prøve å berge denne med tettning om det er store områder med småhuller. På de fleste biler med slik plåt er det en skjøt midt oppe på side dekket med en list. Med slik plåt er en avhengig av reglene da det er liten eller ingen bæring i plåten.

En god gjennomgang av oppbyggingen finner du i http://www.husbilsklubben.se/forums/t25680/ hvor det bygges opp igjen fra bunnen en tilsvarende bil.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fiat Rimor -95 renovering av fuktskada - hjälp

En rull med ny hammret aluplåt er ikke dyr, så det er liten grunn for å prøve å berge denne med tettning om det er store områder med småhuller. På de fleste biler med slik plåt er det en skjøt midt oppe på side dekket med en list. Med slik plåt er en avhengig av reglene da det er liten eller ingen bæring i plåten.

En god gjennomgang av oppbyggingen finner du i http://www.husbilsklubben.se/forums/t25680/ hvor det bygges opp igjen fra bunnen en tilsvarende bil.
Vart köper man hamrad plåt och vilka sorter finns det att välja på?

Min husbil har en lite speciellt plåt tex, den är sett i profil som vågor dvs ej plan kulhamrad utan vågig och kulhamrad
 
F

F.d. 27165

Guest
Sv: Fiat Rimor -95 renovering av fuktskada - hjälp

Hej

Först, fixa inte för mycket så att du inte hinner ut, ta det mest akuta i år sedan nästa osv.

De små stenskotten är tror jag små hål som oxiderat från insidan av vår utandingsluft pga bristade ventilation(som brukar vara noll).

Plåten är mycket tunn och jag skulle inte laga med något klet då det sällan bli snyggt, det blir sällan bra att täta "utanpå".

Slipa rent på insidan och spackla med med tex plastikpadding metal på insidan, du kan kanske se hur små små grå prickar(från plastic paddingen) syns från utsidan då har du tätat bra.

Fukt kommer ofta från taket först, så kontrollera taket, väggarna är dåliga så det vet du, men hur är golvet?

Isoleringen byter du till ny som inte suger åt sig vatten, finns på Byggmax mfl och kostar inget, finns även hård sådan XPS

Jag undrar om inte en sådan här är skitbra, limmar den med exoxi bäst tror jag eller polyuretanlim billigare, epoxy är att föredra om fogarna i tjocka 1 mm och mer.
Du borde inte behöva några reglar alls du tror jag, men jag är ingen byggare:) Vad säger de som gjort sådant tidigare?
Du gör rent väggen, spacklar de små hålen som jag sa(vänd mot solen så ser du alla hål) sedan pensla lim på plåten, mot golvet(utan mattan) och dit med skivan sedan tryck på den mot den andra väggen. Dagen efter så tar du ett snäpp högre upp.

https://www.beijerbygg.se/store/pri...00-be-a-n-423-1390203168197-46?artikel=416315

Sedan kan du lägga på en 3 mm plyfa för att få en slät yta och någon beklädad från en båtaffär.

Planen är ju såklart att inte fastna helt i renoveringen, vill ju ut och använda den så mycket vi hinner i sommar. Planen är att fixa det bakom köket och golvet samt lite upp mot alkoven nu innan sommarn. Vill ju dock att den ska vara säker att åka runt i..

Lät väldigt smart att spackla från insidan på småhålen, ska kolla detta alternativ noggrannare! Tack.

Golvet såg bra ut bortsett från hörnet, men ska riva mer nästa helg och kolla resten då. (Husbilen står på landet så kan mest jobba på helgerna).
Tror taket är hyggligt då det var torrt på regeln ovanför sprickan jag hittade så rätt säker att förhoppningsvis allt vatten läckt in där.

Min isolering kändes torr och var inte fuktskadad så måste dubbelkolla den med, just nu tror jag inte den behöver bytas..

Men ska som sagt rensa mer i helgen och får se exakt vad jag behöver byta sen.

Något tips på vart man köper 3mm plywood?

En rull med ny hammret aluplåt er ikke dyr, så det er liten grunn for å prøve å berge denne med tettning om det er store områder med småhuller. På de fleste biler med slik plåt er det en skjøt midt oppe på side dekket med en list. Med slik plåt er en avhengig av reglene da det er liten eller ingen bæring i plåten.

En god gjennomgang av oppbyggingen finner du i http://www.husbilsklubben.se/forums/t25680/ hvor det bygges opp igjen fra bunnen en tilsvarende bil.

Får se om jag hittar någon rulle aluplåt billigt, ser ju mer när jag rensat hur jag enklast tätar dessa hål. Blir ju antingen från insidan med spackel eller utsidan med plåt utvändigt.

Tack för tipset på tråden, det är sådana trådar som ger en hopp och kunskap när ens eget hopp sviktar :)
 
F

F.d. 27165

Guest
Sv: Fiat Rimor -95 renovering av fuktskada - hjälp

Då har man varit och jobbat vidare på husbilen i helgen.

Har nu rensat bort alla murkna reglar, stora delar var genommurket och lossnade väldigt lätt men en del var inte så murket och satt stenhårt fast.
Helgens bästa inköp blev en stämkniv, den har hjälpt till väldigt mycket.

Har rensat bort trän och försökt slipa för att sedan spackla på insidan med glasfiberspackel. Så nu tror jag alla ställen (hittade en till spricka samt flera små hål) är täta från insidan. Köpte även en pressning för att öka väderskyddet då fönstret inte riktigt är tätt nu när jag tagit bort delar av regeln som håller fast den.

Varit och tittat på reglar och plywood till väggen/golvet med.
Verkar vara svårt att få tag på 3mm plywood så kör nog på 4mm, kommer nog inte synas så mycket då allt sitter bakom köket.

Vad för tjocklek rekommenderar ni till golvet? Samma som väggen?

Har dubbelkollat isoleringen och den verkar vara snustorr fortfarande så slipper byta den.

Har även tankar att montera något mer vattenbeständigt stänkskydd på väggen med så man slipper att det blir fuktskadat från insidan vid diskande och liknande.

De två första bilderna är hur det såg ut när jag började i lördags morse, de övriga hur det såg ut när jag lämnade husbilen efter helgens jobb.

Nästa steg är slipning av spackel och sen återmontering av allt.

Har dock lite gamla skruvar jag behöver kapa bort men de sitter sjukt trångt till. Tips på hur man kapar dessa från insidan utan att skada plåten?
 

Bilagor

  • 2017-04-29 09.52.25.jpg
    2017-04-29 09.52.25.jpg
    1,6 MB · Visningar: 33
  • 2017-04-29 10.38.02.jpg
    2017-04-29 10.38.02.jpg
    2,4 MB · Visningar: 28
  • 2017-04-30 18.54.16.jpg
    2017-04-30 18.54.16.jpg
    1,5 MB · Visningar: 31
  • 2017-04-30 19.09.04.jpg
    2017-04-30 19.09.04.jpg
    2,4 MB · Visningar: 35
  • 2017-05-01 09.22.48.jpg
    2017-05-01 09.22.48.jpg
    1,7 MB · Visningar: 36
  • 2017-05-01 11.19.05.jpg
    2017-05-01 11.19.05.jpg
    1,1 MB · Visningar: 31
  • 2017-05-01 11.26.15.jpg
    2017-05-01 11.26.15.jpg
    1,3 MB · Visningar: 32
Toppen