• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservdelspriser mm

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

I hushållet har vi en gammal Hyundai Atos. Vid besiktningen förra våren tyckte besiktningsmannen att ytrosten på motorbalken var i grövsta laget så det blev en 2:a i fetstil.

IMG_20160501_120218.jpg
Besiktningsmannen kanske inte var helt fel ute :D

Ett samtal till Hyundaihandlaren i Kalmar resulterade i ett prisförslag tre hundringar under 10.000:- för en ny motorbalk och då skulle jag få hämta den där.
Sade till hustrun att nu skrotar vi vår Atos. Nej blev beskedet.
Koll på våra skrotar gav priser från 2500:- för balk som "nog" skulle klara besiktning till 4.000:- för fräsch dito. På priserna skulle frakt tillkomma med 800-1000:-
Googlade och hittade flera säljare på Tyska Ebay som sade sig sälja sprillans nya för 2-300€. Det lät mystiskt men jag chansade och beställde från en firma som hade bra pris inklusive frakt.
Efter en vecka levererade Postnord en ny och fin motorbalk hem till mig som ganska omgående hamnade under vår Atos.
Totalkostnad inklusive frakt 2.252 friska svenska kronor, kvitto från säljaren per PDF med moms specificerad. Rätt fantastiskt!
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

Efter att ha lärt läxan om svenska reservdelpriser, käper jag allt från Berlin.
Reservdelar 24.se äga av Autodoc.
Skruvar ganska mycket på min gamla bilpark. Obs felfriast är fortfarande min gamla FFB med fiatmotor. Böt för säkerhets skull generator på den.
EX. Bränslefilter Oljefilter kilrem generator+ frakt 1299Kr.

Jägarn.:D
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

Skickade efter delar från autopartsmarket.eu som var ännu billigare än autodoc
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

När jag skriver om dyra reservdelspriser i Sverige tänker jag inte enbart på bilen/chassit (Fiat, Mercedes, Ford m.fl.) utan även på övriga reservdelar som till bodelen där det inte går att komma åt dessa annat än via dyra ÅF-mellanhänder eller i mitt fall direkt av Hymer AG i Bad Waldsee.

När det härom året var dags att byta torkarbladen - 3 st. på vår Hymer - ville Hymercenter i Ängelholm ha 500/st. om jag inte missminner mig. Köpte istället i Tyskland hos en Hymerhandlare nära Kiel för halva priset.....

Har hittat följande på nätet som har en hel del grejor Items in brownhillsmotorhomesparts store on eBay !
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Reservdelspriser mm

Köpte nya torkarblad till vår Iveco 6-tonnare i fjol.

Det är bredare torkararmar på dessa bilar, personbilsblad passar inte.
Vad göra, jag svängde in hos den lokal Volvo lastbilshandlaren och tog med ett Iveco blad in i butiken.

Efter lite letande, (mycket hjälpsam reservdelsman i Eskilstuna) hittade han ett blad som passade.

Jag frågade inte ens vad dom kostade, skulle bara ha nya blad...
När han sa 470 kronor inkl moms, så blev jag positivt överraskad, detta var för paret!
Detta var alltså Volvo blad i originalkartong.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelspriser mm

Hej misterauto.com eller autodoc.com säljer märkes delar med mycket bra pris man söker på reg numret och söker sedan i deras katalog samma system som mekonomen..och kommer man över en viss peng är frakten fri och varorna lämnas för misterauto på tex hemköp eller närmaste butik som har utlämning. H
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Reservdelspriser mm

God afton i tråden ! Vill bara meddela mitt samtycke att priserna på res.delar och annat i Sverige är omotiverat höga
Sedan kan HB:handlare och res.delsfirmor oja sig hur mycket man vill om näthandelns konskvenser.
Men när ex. vis. Mekonomen ska ha nästan 4.000:- för kamrem och vattenpump och jag köper samma saker inkl. remmar till AC samt Generator för 1.944:- ja då är valet enkelt
Har förövrigt handlat av både Misterauto.de, autodoc.de samt amazon.de med bara positiva erfarenheter ex.vis. solpanel 120 W med alla tillbehör från amazon.de för knappa 2.000:-

Ha det bra i våren önskar
Hasse
 
Toppen