• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömmens väg till batterierna

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Vet någon hur strömmens väg till bodelsbatteriet går?
Går det direkt till batteriet oavsett om man laddar med 230 v eller med generatorn på motorn eller till EBL och sen till batteriet/batterierna för att sen gå tillbaka till EBL och ut i husbilen?

Om kompletterar med ett batteri till Kan jag då koppla in en 230 v laddare ihop med befintlig så att det laddar från 2 laddare samtidigt?

På min EBL (som sitter i en Knaus 2012 och heter DS 300 KN) finns en säkring på 20 A som det står AUX på Vad används den till?

Tacksam för svar

mvh

P-O
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Strömmens väg till batterierna

Två olika laddare parallellt är inte lyckat. Risken är att den ena (som ger högst spänning) slår ut den andra som då slutar ladda.
Det bästa är att köra all laddning genom EBL som då "samordnar" laddningen.
AUX-anslutningen brukar vara till för just en extern laddare. Iallafall på Schaut's EBL.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Strömmens väg till batterierna

Först måste jag säga att jag blev besviken att se en fråga under denna rubrik, jag hade förväntat mig en pedagogisk film för skolbarn över hur batterier fungerar :D

Skämt åsidå.

Nu vet jag inte hur just din EBl fungerar men på de jag sett så fungerar det så här.

Bodelsbatteriet är kopplat till EBL
Bilens batteri är kopplat till EBL

När bilen startar så kopplar EBL ihop bilens batteri med bodelsbatteriet mha ett relä.

När du laddar med 220V blir det ungefär samma sak, EBL får ström frånladdaren som skickar strömmen till bodelsbatteriet, ibland kopplar även EBL ihop bilens batteri med bodelsbatteriet direkt precis som beskrivet när bilen startat.

Ibland så laddas startbatteriet via en diod från EBL laddare dvs startbatteriet blir väldigt dåligt laddat.

Laddare och alla typer av spänningsaggregat måste vara gjorda för att kunna kopplas ihop ned fler laddare, det blir sällan bra om du kopplar ihop två laddare av olika tillverkare/konstruktion precis som om du kopplar ihop flera batterier av olika typ.

Lika barn leka bäst.

Installerar du ett till batteri för att kunna ligga ute några dagar extra så behöver du inte byta laddare,däremot om du vill kunna ligga vid en elstolpe och där du använder mer ström en laddaren ger.

Tex vi har en 7A laddare som laddar batteriet som vi kör på vid elstolpe, det batteriet som vi använder då är bilens startbatteri, 7A räcker inte alltid en kväll när värme lampor och alla mobiler laddas dvs startbatteriet laddas ut lite kanske 10% under kvällstimmarna, men sedan framåt kanske 12-1 på natten då sover alla och alla mobiler är laddade vilket gör att laddströmmen går 100% till att ladda upp startbatteriet och på morgonen är allt finemang.

Vad jag ville säga med det var att man behöver inte ha en laddare som klarar med maxlasten ifall maxlasten bara är under en begränsad tid på dygnet.

Och en vanlig 15A EBL laddare klarar lätt av att ladda två 100Ah batterier över en natt om dom inte är helt tomma såklart då kanske det behövs en förmiddag till.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Strömmens väg till batterierna

Först måste jag säga att jag blev besviken att se en fråga under denna rubrik, jag hade förväntat mig en pedagogisk film för skolbarn över hur batterier fungerar :D

Skämt åsidå.

Hm
Ledsen att dina förväntningar inte gick hem, men glad att du svarade Du verkar klara det här även utan film, det är nog jag som skulle behöva en sån film om det fanns.

mvh
P-O
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Strömmens väg till batterierna

Är ingen expert på batterier, kämpar själv med att lära mig så mycket det bara går (då det är en dyr post), precis som du Bergodh. Här kommer en länk med det grundläggande om det kan hjälpa på något sätt, annars får du komma med en följfråga. Lycka till!
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Strömmens väg till batterierna

Två olika laddare parallellt är inte lyckat. Risken är att den ena (som ger högst spänning) slår ut den andra som då slutar ladda.
Det bästa är att köra all laddning genom EBL som då "samordnar" laddningen.
AUX-anslutningen brukar vara till för just en extern laddare. Iallafall på Schaut's EBL.

Menar du att om man skulle ha 2 laddare skulle man koppla in båda laddarna till ebl-en eller bara laddare 2??

P-O
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Strömmens väg till batterierna

Kolla i beskrivningen ifall ditt elblock har anslutning för extra laddare, då är saken biff.

Jag vet inte hur kraftig laddare du har nu, den kanske klarar dubbla batterier (?)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Strömmens väg till batterierna

Menar du att om man skulle ha 2 laddare skulle man koppla in båda laddarna till ebl-en eller bara laddare 2??

P-O
Om laddarna är avsedde för att kunna parallellkopplas så kan du koppla in en till och en till och en till och varje gång ökar strömmen med vad den tillförda ger.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Strömmens väg till batterierna

Kolla i beskrivningen ifall ditt elblock har anslutning för extra laddare, då är saken biff.

Jag vet inte hur kraftig laddare du har nu, den kanske klarar dubbla batterier (?)
Det klarar nog alla EBL laddare, tom min gamla EBL har 15A laddström vilket är fullt tillräckligt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Strömmens väg till batterierna

Du har väl en laddare i EBL. Den extra kopplar du till AUX-ingången så får du dubbla laddare. Sätter du sedan dit solceller så kopplar du dom till SOLAR-ingången (eller vad det nu står på anslutningen).
Då har du tre laddningar som samordnas av EBL.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Strömmens väg till batterierna

Du har väl en laddare i EBL. Den extra kopplar du till AUX-ingången så får du dubbla laddare. Sätter du sedan dit solceller så kopplar du dom till SOLAR-ingången (eller vad det nu står på anslutningen).
Då har du tre laddningar som samordnas av EBL.

Nej jag har nog inte någon laddare i EBL-en det sitter en laddare på 16 amp under förarstolen intill batteriet
 

Bilagor

  • 20170422_151949.jpg
    20170422_151949.jpg
    4,5 MB · Visningar: 11

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Strömmens väg till batterierna

Har förstått det finns mycket olika modeller på EBL så jag skickar med några bilder på hur det ser ut under sittgruppen i min husbil om det är lättare att förstå mina frågor då
 

Bilagor

  • 20170422_151722.jpg
    20170422_151722.jpg
    4,3 MB · Visningar: 19
  • 20170422_151746.jpg
    20170422_151746.jpg
    1,5 MB · Visningar: 16
  • 20170422_151815.jpg
    20170422_151815.jpg
    4,1 MB · Visningar: 17

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Strömmens väg till batterierna

CBE är samma system som sitter i vår Carthago. Även om laddaren är separat fungerar det som en EBL. Ex. solcellerna är kopplade till laddaren och jag kan även se laddningen på manöverpanelen så man skall nog inte se laddaren som en separat sådan.
Jag skall se om jag kan hitta med information hur det är kopplat.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Strömmens väg till batterierna

Ovan var en bra bild och stiligt konstruerat.

Sitter laddare i eller utanför EBL spelar ingen roll, den är förenklat bara en säkringscentral med vissa tillägg skulle jag säga.

I vissa fall finns det ett relä(kanske det lilla svarta på bilden vid 30A säkringen) som kopplar in +12V till kylskåpet när motorn laddar.

Vissa har ett till relä som kopplar ihop bodelsbatteriet med bilbatteriet när laddning sker (antingen via motorn och/eller 220) , kanske det stora svarta.

Vissa har en ingång för solceller men det betyder bara att solcellsladdningen är internt i EBL istället för utanför.

Samt i vissa fall sitter det en shunt(motstånd) som mäter ström in/ut ur bodelsbatteriet, de som har denna funktion tappar den om man ansluter sig direkt på batteriet med en laddare tex.

För att avlasta strömbrytare så har kanske också relä för vattenpump(ett av de två svarta).

Skulle gissa att den lilla svarta fyrkantiga i mitten är en liten mikroprocessor som kanske sköter information till en display.

En rätt simpel pryl men praktisk, dock allt prat om att man laddar ett batteri först sedan det andra när det första är fullt och fördelningar i 9/10 fall ren marknadsföring och ej sant.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Toppen