• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

Tur man inte e bilhandlare, fast dom håller kanske inte till på villatomter. :rolleyes:

Vi har lite tur då vi hyr elplats i Tumbo, lite långt att åka bara.

Hade tankar att göra en P-plats på tomten, kanske tur att man inte kom till skott. :confused:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

Det artikeln berör är de regler som gäller idag. Jag hoppas och tror på en lindring av reglerna för uppställning av husbilar på tomtmark. Husbilar är ju i grunden ett fordon, som inte berörs av Plan- och Bygglagen. Och darra borde alla campingägare om inte regelverket ändras för uppställningar av husvagnar längre tider på campingplatser. Beträffande båtar så skulle i alla fall jag önska att dessa får stå uppställda på tomtmark hur länge som helst, även under sommaren, så att jag slipper att konfronteras med alla dessa när jag är ute och paddlar kajak. Det sistnämnda hör nog hemma i något annat forum, men jag kunde inte låta bli att skriva om att jag gillar "trädgårdsseglare".
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

Det tycks finnas anledning att fundera på varför myndigheter lägger sig i på vilket sätt fastighetsägare bygger eller under längre tid ställer upp större fordon / båt på tomt.
Är det för att det ligger i myndigheternas intresse att ständigt bry sig om allt och alla... eller är det möjligen för att det av olika anledningar finns behov av att reglera "byggförhållandena" mellan grannfastigheter. Personligen är jag nöjd med att det finns "spelregler" inom området, även om jag ibland skulle vilja göra lite mer än jag får.
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

Myndigheter... ibland undrar man vad de lägger krutet på. SUCK!
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

Jaa.. vad ska man säga... ännu en andledning att lämna landet lagom.
Ännu en regel... vart tog det "sunda furnuftet" vägen.. allt för att ta in nån krona i bygglovsavgift..
//Klasse
 

Lassep66

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Ockelbo
HBK-Nr
19260
Medlemskap
2027
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

tur man har 60 hektar mark att ställa skiten på:D
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

Om man flyttar bilen framåt ett par meter och efter några veckor backar bilen ett par meter, vad krävs då för tillstånd?????????????????
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

Det heter PB2 och inte Husbil i lagens mening. Jag tolkar det så att jag får parkera/ställa upp min Husbil som jag ställer upp min personbil efter som husbilen är en personbil.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

En av orsakerna till detta KAN vara att en del bygger formliga hus för att parkera telningen över vintern ??? vilket kan reta en del grannar och sen är cirkusen igång med förbud , regler hit och dit ????
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

Var inte det med tillstånd på tapeten för många år sen,då var det båtar det handlade om:music-icon:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

Denna lagstiftning har funnits sedan 80-talet. Att det inte har blivit några sanktionsavgifter eller viten utdömda är ju för att myndigheterna som har hand om tillsynen inte har tid och möjlighet att kontrollera att denna lag efterföljs.
Att det finns lagar som vi måste följa är väl bra annars hade det varit ett "laglöst land" men jag håller med om att just detta med att ställa upp HB,n på egen tomt är väl lite väl mycket.
Den som är intresserad och läser lagen ser att det finns många oklarheter i lagtexten och det är därför det inte jobbas så hårt från tillsynsmyndigheten. Det är när det kommer ett klagomål som vi måste ta tag i saken och då visar det sig att det tar en otrolig massa tid för ingenting.
Men det spelar inte någon roll hur mycket ni gnäller för lagen finns redan i dag, och möjligheten att påverka har ni om drygt ett år.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

Annars är det väl så att kommunerna inte vill ha något prejudikat hur lagen skall tolkas. Man skräms och hotar, men om någon överklagar till högsta instans så backar man då man inte kan vara säker på utgången.

Jämför med de som handlat för mycket våtvaror utomlands. Tullen lägger beslag på varorna, men om ägaren hotar med EU-rätten får vederbörande tillbaka varorna. Man är tydligen livrädd för en dom från EU då det är fri rörlighet på bl a varor inom EU
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bygglov krävs för att parkera Husbilen på sin egen tomt.

Annars är det väl så att kommunerna inte vill ha något prejudikat hur lagen skall tolkas. Man skräms och hotar, men om någon överklagar till högsta instans så backar man då man inte kan vara säker på utgången.

Jämför med de som handlat för mycket våtvaror utomlands. Tullen lägger beslag på varorna, men om ägaren hotar med EU-rätten får vederbörande tillbaka varorna. Man är tydligen livrädd för en dom från EU då det är fri rörlighet på bl a varor inom EU

Nej där har du fel Wizard.
De flesta kommuner skulle uppskatta om det fanns domar att hänga upp ett ärende på men det finns inte några bra som löper hela linan ut. Jag som är insatt i lagtexten och förstår vad lagskrivaren åsyftar skulle lätt få till en fällande dom. Men om jag satt på andra sidan och företrädde den som fått föreläggandet skulle jag med lätthet kunna kalla mig "rättshaverist".
Detta är ingen lätt fråga, en byggnad kräver bygglov för att få uppföras.
Vad är en byggnad? Något som har golv, väggar och tak och som man kan gå in i (stämmer bra in på husbil, husvagn och båt). Vad är husbil? finns ej definierat i svensk lag. Min husbil är en PBII och för detta behöver man inte bygglov för att ställa upp. Men om PBII ställs upp på en Camping eller ställplats mer än en normal semesterperiod (5 veckor) krävs bygglov. Om du flyttar Husbilen i tron om att en ny period om 5 veckor ska räknas så går inte det, du måste vara borta med bilen från PLATSEN mer än 5 veckor. Har du sedan fått ett beviljat bygglov för uppställningen så krävs ett rivningslov för att få flytta Husbilen. I våra fjällkommuner har det i ett flertal år beviljats bygglov för "spikertält" och ansöker om detta gör campingägaren. Det lämnas in en ritning på hur byggnaden ska se ut och hur många som bygglovet ska gälla.
Detta är en lagstiftning som tillkom då vi hade helt andra förutsättningar, och tro för allt i världen inte att kommunerna är rädda för att sätta dit eller ta strid i ett sådant ärende men dom har insett att det kostar stora pengar att driva men att kommunen vinner är det inget tvivel om.
Lek med tanken att din granne klagar på din uppställda husbil. Då är kommunen skyldig att diarieföra ärendet och handlägga ärendet. Avskriver dom det så måste motiveringen hålla i en överprövning för din granne kommer troligtvis att överklaga beslutet.
Som sagt en lagstiftning som funnits sedan 80-talet där förutsättningarna nu ändras med det ökande trycket från det bilburna friluftsfolket.
 
Senast ändrad:
Toppen