• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot J5 som äter strålkastarlampor

F

F.d. 54177

Guest
Min Peugeot J5 från 1991 har en liten egenhet att äta strålkastarlampor så fort han/hon kommer åt. Ibland håller det ett tag men sedan kan det gå åt fort. Det mest retliga är att det alltid verkar hända när man ska besikta. Då får man inte stänga av bilen utan stå och vänta på tomgång annars kan man ge sig på att en lampa går när man startar den och ska köra in.
Någon som har varit med om detta eller som ändå vet varför det händer?
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugeot J5 som äter strålkastarlampor

Vet ikke, men det er stor mulighet for at det faktisk er noe høy ladespenning. Dette sammen med små lykter gir for høy temperatur og dårlig toleranse for vibrasjoner.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 som äter strålkastarlampor

Kan vara vibrationer vid start / tomgång så det blir resonans i glödtråden?
Justerade tomgången lite på våran tidigare, sedan höll de i alla fall..
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugeot J5 som äter strålkastarlampor

Min Peugeot J5 från 1991 har en liten egenhet att äta strålkastarlampor så fort han/hon kommer åt. Ibland håller det ett tag men sedan kan det gå åt fort. Det mest retliga är att det alltid verkar hända när man ska besikta. Då får man inte stänga av bilen utan stå och vänta på tomgång annars kan man ge sig på att en lampa går när man startar den och ska köra in.
Någon som har varit med om detta eller som ändå vet varför det händer?
Jag skulle gissa på ostabil laddspänning, orsakat av generator och eller batteriet.

Generatorns regulator kan vara dålig detta i kombination med ett dålig batteri kan skapa "spikar", ibland kan man se hur spänningen gungar på en innerlampa tex.

Ett oscilloskop kan upptäcka detta ifall du har tillgång till det.

Tar också för givet att du köper kvalitetslampor!
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Peugeot J5 som äter strålkastarlampor

Hade det på en King Cab dom förklarade att laddningsrelet inte hann med så testa att slå av lyset innan start dvs om du har så du kan slå av det.
Det hjälpte på våran bil:music-icon:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 som äter strålkastarlampor

Det är samma problem med Hyundai i30 98 byter ca 4ggr året ,har funderat på om led h7 skulle kunna vara ett alternativ, mvh håkan
 
Toppen