• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ockerpriser på att justera handbromsen

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Skall snart besiktiga min HB.

Eftersom jag bytte handbromsbackar samt vajer förra året. så har dessa slappat lite väl mycket för att bli godkända.

Jag mailade Mercedes om vad det skulle kosta, då jag inte har tid att fixa det själv just nu. Operationen är ganska enkel, en hjulbult att ta bort på varje sida samt släppa på spännaren underbilen. Sedan justerar man backarna med en mejsel genom hjulbultshålet, och därefter spännaren underbilen.

Mercedes svarade på mitt mail och meddelade att om det endast är en justering av handbromsen som skall göras så kostar det 2100:-

2100:- det tar ca 15min att göra arbetet, det är en hygglig inkomst för dagens bilmekar i Sverige.

Eftersom jag är utomlands åkte jag in till ett lokalt garage/verkstad. De gjorde jobbet på en kvart och det kostade 220:-, således en skillnad på 1880:- då undrar man ju om det ingick en trerätters med champagne när man gör det jobbet i Sverige...?


Dessutom så gick packningen till automatlådans oljetråg sönder när jag var i Sverige förra sommaren. Det började droppa olja från lådan, inget roligt. Ringde MB i Göteborg. Filter, packning, olja samt arbete för endast 5500:-

Åkte till ringöns oljeverkstad, 900:- med material och arbete...

Ett råd är att passa på att serva era bilar när ni är utomlands, Jag förstår att företagare vill tjäna pengar, vilket är helt ok till rimliga nivåer. Men jag tänker inte vara med och bekosta deras lyxliv.


//Freddy
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

För 900:- så fick du tillbaka din gamla olja.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

Mycket intressant Dj Freddy! Om 2 veckor ska vi serva vår Sprinter, stor "B" service som kostar över 10 000:- (obs! fyra nollor) för att garantin ska gälla. Om man ska serva MB i Spanien, vart/vem skulle man då vända sig till?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

Nej, verkligen inte!

En fullgod automat ATF olja av dexron VI, kostar 30 - 40:- litern i bulk.

//Freddy

En automat rymmer 7 -8 L minst.
För att göra ett ordentligt byte måste lådan sköljas.
Det brukar gå åt ungefär lika mycket eller ev något mindre på en mindre del lådor.
Lågt räknat så går det åt 12 -14l = 560:-
Packningen kostar väl något?
Och så arbetstid.
Det kanske går ihop om dom jobbade snabbt.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

Mycket intressant Dj Freddy! Om 2 veckor ska vi serva vår Sprinter, stor "B" service som kostar över 10 000:- (obs! fyra nollor) för att garantin ska gälla. Om man ska serva MB i Spanien, vart/vem skulle man då vända sig till?

Om ni kan vänta till hösten så kan jag hjälpa dig att få det gjort hos Mercedeshandlaren med auktoriserad verkstad, i Altea.

Har gjort några mindre servicearbeten där, på vår egen MB pb1 och mycket nöjda med både pris och arbete.

TommyD
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

Lämnade in vår HB för garantijobb (omprogrammering av ny nyckel) på Hedins Bil Gbg och passade på att fråga vad en arbetstimme kostar. Svaret blev 1800kr/timme. Gissningvis har Hedin Bil enorma over head kostnader.

Med de timpriserna kommer jag aldrig, så länge jag kan undvika det, lämna bilen till Hedin.

Även om de alltid gör bra jobb (om de nu gör det) och till 100% by the book OCH är ruskigt snabba med 0% fel är prissättningen minst sagt orimlig.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

En automat rymmer 7 -8 L minst.
För att göra ett ordentligt byte måste lådan sköljas.
Det brukar gå åt ungefär lika mycket eller ev något mindre på en mindre del lådor.
Lågt räknat så går det åt 12 -14l = 560:-
Packningen kostar väl något?
Och så arbetstid.
Det kanske går ihop om dom jobbade snabbt.

Eftersom jag byter olja ofta just beroende på att jag inte spolar turbinen/ eller kylet vid vanliga byten. så räckte det med att fylla upp tråget (ca 4,5L) eftersom det var packningen som var trasig. Dock bytte de även filtret, trots att bilen bara rullat 200 mil sedan jag bytte olja och filter, eftersom man ändå gjorde jobbet. Därav gick det inte åt mycket olja. Samt att jag var med i hallen när jobbet gjordes, eftersom jag inte litar på svenska verkstäder. Dock kan man ju ifrågasätta filtrets inverkan då det är för particklar över 5-micron, men ett lagerspel är runt 3-micron...

Jag ska nog köpa med mig lite filter när jag är i Tyskland, dags för en service snart igen. Priserna hos tyska handlare är ungefär en tredjedel mot de Svenska, Bra att tänka på om man vill byta filter i låda, luft, bränsle samt kolfilter för hytten.


//Freddy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

Om ni kan vänta till hösten så kan jag hjälpa dig att få det gjort hos Mercedeshandlaren med auktoriserad verkstad, i Altea. TommyD
Låter intressant Tommy! Vi tar service hos Hedin i år då det redan är bokat, men nästa service tar vi i Altea (mysigt ställe). Med lite tur kanske vi kan förena oss en afton på nå'n trevlig restaurang nere vid stranden. Vi kommer dock att bo på La Colina ***** i Albir, om vi får plats där eftersom trycket är enorm!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

För att kunna göra en adekvat prisjämförelse, måste man veta vad som ingår i servicen.

Pålle
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

MB har t.ex. två så kallade "A" och "B" service där det är specificerat i detalj på vad som ska göras. Det viktiga tycker jag är att allt utförs, även om alla rutor är avbockade så är det ingen garanti på att allt är gjort!
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

ang. automatlåda mercedes så har jag bara erfarenhet av den som heter 722.6 och till den ska man använda fuchs titan ATF 4134.
Den automatlådan lider av några vanliga problem bland annat:
- dåligt packning/kontaktdon som blir oljekontaminerad och blir diverse problem men är billig att byta
- Conductor plate "elektronikplatta" som blir dålig, speciellt varvtalsavkänningen på in/utgående axel som gör att växlingar m.m blir ryckiga
- pwm solenoid som kärvar till lockup funktion gör att lådan går i och ur lockup lite när som helst
- i vissa tidiga modeller blir en fjäder utmattad i ventilhuset

Höga priser i övrigt beror på höga lönekostnader.
15min är lite av glädjekalkyl om man räknar med test och pappersarbete m.m.
Eftersom det är brist på mekaniker så kommer priserna att stiga mera.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

Tack Pelle, för tipset med oljan.
Jag äger 2st. fordon med denna låda, en Chrysler 300C, och husbilen.
Den första matas med 300hk/650Nm, otroligt stark låda får jag säga, påstås klara 1000Nm!!
No problemo än så länge i allafall :rolleyes:
 
Senast ändrad:
M

morgondagen

Guest
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

Hedins bi Borås. Detta är ingen husbil bara en liten skåpbil
I alla fall. Hedins bil
Höger skärm började att spricka längst nere vid vecket
in mot tröskeln. Jagskulle lämna bilen på verkstaden och ville at de skulle
dra dit en skruv, så att inte sprickan skulle fortsätta.
Verkstadskillen sa ordagrant en skruv i en Mercedes är du inte riktigt klok
det blir en ny skärm.
Svar från mercedes i Tyskland, bilen är för gammal och har gått för långt
Bilen är 3 år har gått 3000 mil blev svaret från mercedes i Tyskland.
I dag sitter det en skruv, i en mercedes. tilläggas kan att det fanns ett 3 årigt
avtal som gått ut 3 mån tidigare Så pass er för mercedes å Hedins bil.
Aldrig mer mercedes.:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

Tack!

Idag fick vi ett brev från Mercedes, med erbjudande att förlänga fabriksgarantin på vår 20 månader gamla Mercedes PbI till upp till 5 år.

Mina egna Mercedeserfarenheter gjorde mig rätt säker på att det är en bra idé att gå vidare men......

Efter att ha läst ditt inlägg så känns helt plötsligt 3100kr/år som ett riktigt klipp.

Tack, imorgon åker jag över till Mercedes.:)

Tommy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

För att kunna göra en adekvat prisjämförelse, måste man veta vad som ingår i servicen.

Pålle

Enkelt en vanlig service eller reparation hos en Fiat Proffesional i Spanien (Alicante) tar ca: 44 €/tim arbete + delar. När arbetet är klart visar dom upp allt som är bytt inkl ev olja. Kommer aldrig om jag kan undvika, att göra något med min motor i Sverige. (Kanske killarna i Kylinge som jag litar på)

I Sverige är det långa väntetider och höga priser. Många verkstäder låter kunderna betala för "icke fel". Fiat är mycket vanligt på kontinenten men i Sverige är det ett litet märke. I Sverige kommer man sällan ut ur en verkstad under 3500 kr oavsett vilket småfel det är. Det räcker att komma till Tyskland så får man mer valuta för pengarna till högre kvalitet.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

Lämnade in vår HB för garantijobb (omprogrammering av ny nyckel) på Hedins Bil Gbg och passade på att fråga vad en arbetstimme kostar. Svaret blev 1800kr/timme. Gissningvis har Hedin Bil enorma over head kostnader.

Med de timpriserna kommer jag aldrig, så länge jag kan undvika det, lämna bilen till Hedin.

Även om de alltid gör bra jobb (om de nu gör det) och till 100% by the book OCH är ruskigt snabba med 0% fel är prissättningen minst sagt orimlig.

Någon skall betala allt overhead , verkstadsansvarig , verkstadschef marknadschef försäljningschef.......Vd.....osv.....
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Ockerpriser på att justera handbromsen

Någon skall betala allt overhead , verkstadsansvarig , verkstadschef marknadschef försäljningschef.......Vd.....osv.....

Japp, så är det. Fast rollerna (eller åtminstånde arbetsuppgifterna) som dessa roller skall utföra, görs ju även på andra firmor som har betydligt lägre timtaxa.

Fast det är klart när alla anställda skall bo i hus som kostar 5-8 milj, ha 2st. nya (+350 000kr/st) personbilar på uppfarten, åka på semestrrar utomlands 2 gånger (minst)/år á 50 000kr (minimum) mm. Måste ju någon vara med och sponsra...
 
Toppen