• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelställ

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Cykelställ

Det är ju faktiskt en idé. Att ha cyklar fram.

Kanske inte så snyggt men jag har min entredörr bak o även bilsläp till o från.

Nåt att tänka på. Fast kanske svårt på en Van att inte cyklarna skymmer strålkastarna?
 

ludde72

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Haninge
HBK-Nr
10342
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ

Det verkar ju smart men vad tycker polisen om det?? Kanske funkar bra på lite äldre men många saker är ju inte godkända vad det gäller nyare bilar??

Ska jag ha biltrailern med samtidigt som cyklarna får väl dom samsas på trailern tror jag........

Men om man ska ha det måste man väl bygga upp något från kofångarbalken

Lasse

Ps verkar vara vanligt med husbil och biltrailer i Haninge :yes::yes: Ds
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Cykelställ

Det finns ingen kofångare på bussen så,bygger en konsol i fronten som är avtagbar,det hade ställt till problem om den var permanent då hade dom haft synpunkter.:music-icon:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Cykelställ

Hade en kadett kombi utan drag där svetsade jag dit ett fyrkantrör på kofångaren bak med ett litet stag. Syntes ju inte när stället var urtaget och stadigt blev det.
När jag såg den här insändaren tänkte jag att jag kan ju göra likadant på framkofångaren, har ett cykelställ bak som jag tagit bort.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ

En cykelställ fram på fordonet räknas väl som last om jag inte har fel. Då är frågan: Får man ha utskjutande last framtill?
Bara en fundering.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ

Det räcker med reflexer

Enligt Trafikförordningen 3. kap 82 § ska last som skjuter ut framåt "under mörker, i skymning eller gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall sådan last...alltid märkas ut...med lykta som visa vitt ljus framåt och med vita reflexer..."
 

Ronne

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Haninge
Sv: Cykelställ

jag ställde frågan till transportstyrelsen 2014. Fick detta svar.

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2014/1211.

Fråga: Är det lagligt att sätta lastbox eller lastkorg framför bilen på samma sätt som bakom på dragkroken/dragkrokfästet. Bifogar exempel.

Mvh Ronald

Svar: Intressant fråga, jag har aldrig stött på ett extra lastutrymme framtill sen 50-talet när linjebussarna på landsbygden hade cykelhållare framtill. Den finns inte med i listan över förbjudna anordningar, men skulle troligen kunna orsaka onödig skada vid påkörning av oskyddade trafikanter. Den skulle kunna påverka synligheten hos lyktor, strålkastare och körriktingsvisare och registreringsskylt. Bilar tagna i bruk efter 2005-01-01 ska ha yttre utformning enligt direktiv 92/114/EG eller ECE R 61 och med monterad bagagelåda framtill uppfyller man knappast dessa krav längre, men detta är också en tolkningsfråga då lådan också kan ses en sorts last. Om det skulle bli vanligt med denna typ av bagagelådor framtill får nog föreskrifterna förtydligas, som det ser ut idag kan jag inte ge ett tydligt ja eller nej på din fråga, men det är ingen lösning jag skulle vilja rekommendera.


Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo

Enhet Support
Transportstyrelsen
 
Toppen