• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL, batterier, solceller

F

F.d. 54192

Guest
Hej
I min nyinköpta HB sitter en EBL 99 från SCHAUDT samt en bodelsbatteri Varta Profesional Dual purpose 90 ah.
https://www.batteriexpressen.se/pro...Z0iAfzgvw1nXACXi4kSzgltjyzD0Ni9yZIaAql58P8HAQ
På EBL-en finns en väljare där man kan välja mellan Blei-Säure/Blei-Gel.
Min första frågan är: Kan jag använda AGM batterier?
Min plan är att köpa solpaneler: https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-premium-12-volt-solaranlage-caravan
och ett batteri till.
Min andra frågan är: ska jag köpa en likadan batteri (den befintliga är ett år gammal) eller 2 st. nya AGM batterier om det passar med EBL-en?
EBL-en är placerad under förarstolen och batteriet i garaget bak i bilen ca: 4 meter emellan.
Kan jag placera MPPT bredvid batterierna eller måste den vara nära EBL-en? det är väldigt trångt där.
Om jag har två batterier måste jag byta kabel som går från bef. batteri till EBL-en.
 

Bilagor

  • EBL 99.jpg
    EBL 99.jpg
    68,2 KB · Visningar: 91

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: EBL, batterier, solceller

Hej
I min nyinköpta HB sitter en EBL 99 från SCHAUDT samt en bodelsbatteri Varta Profesional Dual purpose 90 ah.
https://www.batteriexpressen.se/pro...Z0iAfzgvw1nXACXi4kSzgltjyzD0Ni9yZIaAql58P8HAQ
På EBL-en finns en väljare där man kan välja mellan Blei-Säure/Blei-Gel.
Min första frågan är: Kan jag använda AGM batterier?
Min plan är att köpa solpaneler: https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-premium-12-volt-solaranlage-caravan
och ett batteri till.
Min andra frågan är: ska jag köpa en likadan batteri (den befintliga är ett år gammal) eller 2 st. nya AGM batterier om det passar med EBL-en?
EBL-en är placerad under förarstolen och batteriet i garaget bak i bilen ca: 4 meter emellan.
Kan jag placera MPPT bredvid batterierna eller måste den vara nära EBL-en? det är väldigt trångt där.
Om jag har två batterier måste jag byta kabel som går från bef. batteri till EBL-en.
Jag tror att du får problem med laddning på så stora avstånd pm inte du har en CTEK Dual eller likande DC/DC omvandlare placerat nära garaget. Alternativet har en sense kabel.

Beträffande två nya eller ett nytt i h ett begagnat, man ska inte parallell koppla batterierna ej är exakt lika, men det finns såklart en gråskala. Dock om du har två olika och står utan laddning en längre tid så bör du koppla isär som.

Din mppt bör sitta nära batterierna då det är dom den laddar och vill se exakt, spänning på batteriet. Grundregel, kör alltid råspänning så länge det går.
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: EBL, batterier, solceller

Inte nödvändigt med solcellsladdning til bilbatterit.

MPPT-regulator ock direct på bodelsbatteri,som i mitt
fall är et LifePO4 Lithium,vicket är absolut det smartaste
jag gjort.

Inte nödvändigt med nogot ekstra.EBL99 som även jag
använder,laddar med ungefär 14,38V,vicket är perfekt för
Lithium.Det finns nästan inte motstånd i Lithium,ock dom
laddas mycket lätt,ock spänningen ligger på 13,1-2 helt
til batteriet har ungefär 15-20% kvar.

Det är en investering jag inte ångrar på.
 

Bilagor

  • Bodelsbatteriene.PNG
    Bodelsbatteriene.PNG
    155,7 KB · Visningar: 719
F

F.d. 54192

Guest
Sv: EBL, batterier, solceller

Tack mlaajanen och ÄLG1.
Jag har ändå inte fått svaret angående AGM batterier.
Idag har jag beställt detta paket.
https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-premium-12-volt-solaranlage-caravan
Är det OK att ha 1 batteri med detta solcellspaket? Vilka fördelar har jag med 2 batterier?
Om jag förstått rätt så menar ÄLG1 att jag sätter MPPT regulator nära batteriet utan att ansluta till EBL 99?
- mlaajanen
Om jag köper en CTEK Dual, var ska den placeras?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: EBL, batterier, solceller

Hej,

Jag har EBL99 samt 3st. Biltema AGM 95Ah.

Jag har valet på GEL.

Funkar bra hittills, satt i batterierna april 2016.

Jag har solcellsregulatorn ansluten till EBL99, så den sköter och fördelar laddningen, va än den må komma ifrån :)
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: EBL, batterier, solceller

Hej,

Jag har EBL99 samt 3st. Biltema AGM 95Ah.

Jag har valet på GEL.

Funkar bra hittills, satt i batterierna april 2016.

Jag har solcellsregulatorn ansluten till EBL99, så den sköter och fördelar laddningen, va än den må komma ifrån :)

Hej PeterK
Har du långt mellan batterierna och EBL99?
Jag har ca 4 meter. Jag tänker på kabel tjockleken
Har det någon betydelse ?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: EBL, batterier, solceller

Hej


CTEK ökar spänningen från bilens laddning och den bör sitta så nära batterierna som möjligt.

MPPT på samma sätt, dvs det som matar en regulator är det jag kallade råspänning, spänningsfallet blir som det blir med regulatorn(CTEK, MPPT) kompenserar för det men inte efter utgången, undantag är de som har en extern sladd som heter "sense", via den sladden mäter regulatorn spänningen och justerar på så sätt för ev spänningsfall.

Nedan är fin laddare med sense vill jag minnas,dvs den kan man placera lite friare.

VOTRONIC - VCC 1212-25
Några tappade tiodelsvolt är inte bra i laddning.

Så grundregel, kör alltid råspänning så länge det går.

På 4 meter sladd och om du inte har kontakt med chassit(jord) där bak så blir det 8 meter och du vill ladda med 20 A så drar laddaren kanske 22-23 A minst dvs inte under 20-30 mm2 skulle jag säga.

Hittar du eller fixa du ett hål ned till chassit så hälften av arean.

Nu har du säkert redan sladdar dit bak eller hur, de kan du återanvända såklart så du behöver inte dra alla sladdar nu om du nu inte vill.

En annan "konstig" sak men sann är att man ska jorda bättre än man matar, dvs man ska se till att alla "jord" är så nära 0 volt som möjligt.

dvs Du skulle tex kunna dra en 35mm2 jord från bilens chassi längst fram och till batteriet, samt en 16mm2 för CTEK DUAL från bilens +12V på så sätt får du mindre spänningsfall i jordkabeln jämfört med + kabeln.

Har man inte bra jord får man lätt konstiga saker som händer.

Och med CTEK dual tar du bort en säkring i din EBL har jag för mig i syfte att koppla bort laddning från bilen via den, alternativt en kabel.

Du skall börja med att koppla bort denna laddning så att du inte kör "dubbelt"

Multimeter och mäta är A o O, lätt och roligt bara fråga.

AGM fråga svarade jag så här "Beträffande två nya eller ett nytt , man ska inte parallell koppla batterierna ej är exakt lika, men det finns såklart en gråskala. Dock om du har två olika och står utan laddning en längre tid så bör du koppla isär dom."
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: EBL, batterier, solceller

Hej PeterK
Har du långt mellan batterierna och EBL99?
Jag har ca 4 meter. Jag tänker på kabel tjockleken
Har det någon betydelse ?

Jag syftar att mina kablar är 2,5m mellan EBL och batteribank.

Jag tänker så här, husbilsbyggaren borde dimensionerat kablarna rätt i din bil, men visst har det betydelse ifall du tänkt ladda kraftigare än idag.
Du borde inte behöva byta ut kablarna för att du kompletterar med ett batteri till.
Däremot så brukar husbilsbyggarna komplettera med en extraladdare när man stoppar i flera bobatterier.

Jag har en Schaudt LAS1218 extraladdare ihop med EBL99, varje kan ladda med upp till 18A var.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: EBL, batterier, solceller

Jag syftar att mina kablar är 2,5m mellan EBL och batteribank.

Jag tänker så här, husbilsbyggaren borde dimensionerat kablarna rätt i din bil, men visst har det betydelse ifall du tänkt ladda kraftigare än idag.
Du borde inte behöva byta ut kablarna för att du kompletterar med ett batteri till.
Däremot så brukar husbilsbyggarna komplettera med en extraladdare när man stoppar i flera bobatterier.

Jag har en Schaudt LAS1218 extraladdare ihop med EBL99, varje kan ladda med upp till 18A var.
Dom gör nog det som behövs men i takt med att vi använder mer el så räcker det kanske inte alltid.

Det är en bra låda EBL99 men den har sina brister, laddning av bilbatteriet är ingen hit då den inte kan ladda batteriet fullt(varken spänning eller ström räcker) vilket är synd speciellt på vintern då man behöver ladda lite extra map kylan dvs de 13-13,5v den ge är inte mycket att hänga i julgranen med samt den laddar inte startbatteriet när det behövs utan den laddningen följer bodelens batteri vilket tom kan betyda att du överladdar då det alltid finns 13-13,5 där till startbatteriet vilket inte är jättebra TROR jag.

Men största bristen i laddning via 220 är avsaknaden av sense vilket drabbar de med långa avstånd, dock fungerar det hyfsta då man ligger med 220 länge och i takt med att batteriet blir fullt minskar strömmen och spänningsfallet blir iom mindre.

Kör man med elverk så är fallet ovan inte heller bra.

Men när man kör med bilen så gör man det under en relativt kort stund, då gäller det att ösa in ström speciellt om man har AGM som tar emot ström riktigt bra, det är det dom är gjorda för leverera mycket ström under kort tid och ladda snabbt, GEL tvärt om.

dvs spänningsfall på laddsladden är inte bra, därav CTEK nära batteriet.

GEL är bättre i en husbil eller båt men det kanske är finlir samt GEL kostar mer.

EBL skall alltså sitta nära batterierna då strömmen in i batterierna via EBL laddning är högre än strömmen ur batterierna via EBL förbrukare, allt annat är mindre bra.
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: EBL, batterier, solceller

Jag syftar att mina kablar är 2,5m mellan EBL och batteribank.

Jag tänker så här, husbilsbyggaren borde dimensionerat kablarna rätt i din bil, men visst har det betydelse ifall du tänkt ladda kraftigare än idag.
Du borde inte behöva byta ut kablarna för att du kompletterar med ett batteri till.
Däremot så brukar husbilsbyggarna komplettera med en extraladdare när man stoppar i flera bobatterier.

Jag har en Schaudt LAS1218 extraladdare ihop med EBL99, varje kan ladda med upp till 18A var.

Nu börjar det klarna för mig.
När jag tittar lite närmare i min bruksanvisning och under förarstolen så upptäcker jag att jag har en Schaudt LAS1218 ihop med EBL99.
Jag kommer att installera solceller (se ovan) med bara befintlig batteri. MPPT regulator kommer att monteras nära batteriet. Återstår bara en fråga: är det nödvändigt att ansluta MPPT regulator till EBL99? Kanske en dum fråga men ni märker säkert att jag är en total novis på detta.
Mvh
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: EBL, batterier, solceller

Nu börjar det klarna för mig.
När jag tittar lite närmare i min bruksanvisning och under förarstolen så upptäcker jag att jag har en Schaudt LAS1218 ihop med EBL99.
Jag kommer att installera solceller (se ovan) med bara befintlig batteri. MPPT regulator kommer att monteras nära batteriet. Återstår bara en fråga: är det nödvändigt att ansluta MPPT regulator till EBL99? Kanske en dum fråga men ni märker säkert att jag är en total novis på detta.
Mvh

Problemet som kan bli med flera laddare parallellt är att dom "lurar" varandra och ibland kan det vara så att det inte fungerar helt enkelt.

Tänk dig att du startar motor då laddas bodelsbatteriet av bilen, sedan kopplar du in 220V då laddas allt via den laddaren också sedan startar solen kl 0900 och laddning påbörjas.

Antingen måste alltså dessa laddare kunna samverka eller några måste stängas av manuellt eller automatiskt.

Har du någon mätare kanske kopplad till din EBL också, kopplar du förbi EBL så tappar du den ev information den ger.

Men ska du sätta din MPPT nära batteriet och det sitter 4 meter bort från EBL så blir det lite svårt.

Schaudt har en egen solcellsregulator också som ett alternativ som man monterar inne i EBL99.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: EBL, batterier, solceller

Hej Din LAS 1218 ger laddning från 220v till /via EBL 99 o dina batterier.
Din EBL fördelar strömmen till startbatteri o bodelsbatteri efter respektive krets
spänningstatus.
Du behöver inte koppla MPPT regulator via EBL utan med fördel nära bodelsbatterierna.
Inga problem att ha 2 laddningskällor parallelt.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: EBL, batterier, solceller

Nu börjar det klarna för mig.
När jag tittar lite närmare i min bruksanvisning och under förarstolen så upptäcker jag att jag har en Schaudt LAS1218 ihop med EBL99.
Jag kommer att installera solceller (se ovan) med bara befintlig batteri. MPPT regulator kommer att monteras nära batteriet. Återstår bara en fråga: är det nödvändigt att ansluta MPPT regulator till EBL99? Kanske en dum fråga men ni märker säkert att jag är en total novis på detta.
Mvh


Jag har en Schaudt LR1214 regulator sedan 2005 ihop med mina 2 solceller á 56W, direktkopplad på EBL99.
Den sitter i samma trånga utrymme under förarstolen, alltså nära EBL99.

Jag ska dock komplettera taket med 2x100W till, så jag har köpt en ny bättre/modernare regulator för solcellerna.
Det blev en Votronic 21A MPP 350 duo digital, samt köpte till deras kabel till EBL99, då denna regulator kan kopplas direkt till Schaudt's EBL99.
Ligger dock framför mej, har inte monterats ännu.

Ifall du köper en solcellsregulator som har koppling mot EBL99 så ser du laddningen på din panel.

Ifall du upplever att du har "dålig" uppladdning av startbatteriet från EBL99,
så kan du använda din LAS1218 istället, den har kraftigare separat laddutgång till startbatteri.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: EBL, batterier, solceller

Jag har en Schaudt LR1214 regulator sedan 2005 ihop med mina 2 solceller á 56W, direktkopplad på EBL99.
Den sitter i samma trånga utrymme under förarstolen, alltså nära EBL99.

Jag ska dock komplettera taket med 2x100W till, så jag har köpt en ny bättre/modernare regulator för solcellerna.
Det blev en Votronic 21A MPP 350 duo digital, samt köpte till deras kabel till EBL99, då denna regulator kan kopplas direkt till Schaudt's EBL99.
Ligger dock framför mej, har inte monterats ännu.

Ifall du köper en solcellsregulator som har koppling mot EBL99 så ser du laddningen på din panel.

Ifall du upplever att du har "dålig" uppladdning av startbatteriet från EBL99,
så kan du använda din LAS1218 istället, den har kraftigare separat laddutgång till startbatteri.
I den EBL99 jag sett så var den gjord för 10A via solcellsingången, dvs du måste nog säkra upp och även tillse att kontakter och kablar inne i EBL klarar 21A samt såklart vad händer om solen lyser, 220 är på och motorn laddar samtidigt och du har AGM batterier som gillar ström!!!

Då kan det vara bra med klena kablar till batteriet:D

Bifogar ett EBL schema som verkar använt:) du kan se att man redan säkrat upp från 10A till 15A där, ritat med penna till vänster mitt på, solcellen kommer in från vänster.
 

Bilagor

  • ebl99.pdf
    2,8 MB · Visningar: 154
Senast ändrad:
F

F.d. 54192

Guest

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: EBL, batterier, solceller

Nu har jag trasslat till det ordentligt.
Jag har inte Schaudt LAS1218 ihop med EBL99 utan en Adapter Schaudt AD 01.
I solcells paketet som jag beställt här: https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-premium-12-volt-solaranlage-caravan
följer med en Laderegler Victron Energy BlueSolar MPPT 100/15 och en
Victron Energy Bluetooth Dongle på vilken jag kan avläsa statusen på ladningen.
Mvh
Du lurar runt oss bara:):)

Åhh alla dessa små lådor med molexkontakter och relän, jag får flashbacks på ett jobb jag hade en gång :)

Men vad gör den, matar ström till positionsljus från bilen, kan det vara så att husbilen har små lampor fram och bak som lyser när parkeringsljuset är på och denna låda är för att koppla in dessa styrda från bilens parkeringsljus?

Verkar inte ha med laddning att göra vad jag kan se men jag har haft fel någon gång, kommer dock inte ihåg när:D:D:D
 

Bilagor

  • Schaudt_ad01.jpg
    Schaudt_ad01.jpg
    66,3 KB · Visningar: 70

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: EBL, batterier, solceller

Du lurar runt oss bara:):)

Åhh alla dessa små lådor med molexkontakter och relän, jag får flashbacks på ett jobb jag hade en gång :)

Men vad gör den, matar ström till positionsljus från bilen, kan det vara så att husbilen har små lampor fram och bak som lyser när parkeringsljuset är på och denna låda är för att koppla in dessa styrda från bilens parkeringsljus?

Verkar inte ha med laddning att göra vad jag kan se men jag har haft fel någon gång, kommer dock inte ihåg när:D:D:D



Hihi...

Att fela är mänskligt, men för att trassla till det ordentligt krävs en dator.

:D:D:D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: EBL, batterier, solceller

I den EBL99 jag sett så var den gjord för 10A via solcellsingången, dvs du måste nog säkra upp och även tillse att kontakter och kablar inne i EBL klarar 21A samt såklart vad händer om solen lyser, 220 är på och motorn laddar samtidigt och du har AGM batterier som gillar ström!!!

Då kan det vara bra med klena kablar till batteriet:D

Bifogar ett EBL schema som verkar använt:) du kan se att man redan säkrat upp från 10A till 15A där, ritat med penna till vänster mitt på, solcellen kommer in från vänster.

Kollade bilder på min EBL99, och ja, där sitter 15A på "Solar".

Jag tänker så här:
När jag kompletterat till 300W på taket, som i "verkligheten" kanske i bästa fall kommer att (Sverige sommartid) ge 225W, så borde det funka.
Annars får jag väl sätta en brytare från de gamla cellerna.

Vet inte när jag skulle få till att alla ladd-system ger max samtidigt i "verkligheten".

PS.Kan inte få laddning från både motorn och 230V samtidigt.
När det under färd är för varmt i husbilen och brukar jag ibland starta TEC29 för att köra tak-AC, och ser då att 230V tar över laddningen från motorn.
 

Bilagor

  • 2014-11-08 13.21.17.jpg
    2014-11-08 13.21.17.jpg
    2,4 MB · Visningar: 59
Senast ändrad:
Toppen