• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig FM mottagning

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Har en Niesmann&Bischop Arto 2015 med urusel radiomottagning. På årets modell har de satt en liten gummianten på taket, nu till min fråga?
Någon spm vet vart antennkabeln finns på min bil, och kan man komma åt den för att takmontera ny antenn?
Glädjen
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Dålig FM mottagning

Jag lät NB i Polch montera antenn förra veckan och samtidigt byta ut radion till
en nyare modell, antennkostnaden var 100 Euro, hur de gick tillväga vet jag inte men bra mottagning har jag nu.
Jag har bruksanvisning över bodelen på 1000 sidor digitalt som jag skulle kunna dela med mig om inte du redan har den (inget om antennen skulle jag tro)
/Göte
 

hymer 690

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10718
Medlemskap
2024
Ja vi har en hymer 2014 med samma problem. läste någonstans här på klubben att han hade kopplat en antennkabel till tv så det funderar jag att prova.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dålig FM mottagning

Kan det bero på att det inte finns något jordplan på taket? I så fall dålig installation.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Dålig FM mottagning

Kan det bero på att det inte finns något jordplan på taket? I så fall dålig installation.

Här ligger nog mycket av orsaken till dålig mottagning skulle jag tro.
I vår E-line (2015) med antenn på taket har vi dock riktigt bra mottagning.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Dålig FM mottagning

De två första åren hade jag frustrerande problem med dålig FM-mottagning. Lösningen infann sig efter diskussion med en Erikson-anställd civilingenjör som kontaktade en kollega som var expert på antenner: Resultatet blev att min takmonterade antennspröt saknade jordplan; detta då taket är av plast (glasfiberarmerad plast med gelcoat överdrag, som en plastbåt) finns inget jordplan att tillgå. Efter ytterligare lite resonemang föreslog jag att kanske aluminiumskelettet som utgör regelverket i både väggar och tak kunde utgöra ett jordplan. Denna ide ansågs vara fruktbar varför jag rekommenderades att försöka koppla jordflätan på koaxialkabeln (som är ytterdelen av antennsladden) till aluminiumramverket. Detta löste jag genom att hitta första skarvdonet på antennsladden och där klämma in en (skalad ca 10 mm av en 0,75 mm2) sladd som i andra änden (i mitt fall ca 20 cm därifrån) kopplades till aluminiumramverket via ett rundstift på en inredningsskruv som inredningen är monterad via. (pust, en lååång beskrivning :oops:)

Korta varianten: Koppla jord via ett eventuellt befintligt ramverk av aluminium. Utan någon form av jordplan blir det aldrig riktigt bra.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dålig FM mottagning

Satte en väggmonterad antenn ovanför höger backspegel på vår Niesmann. Enkel kabelväg o osynligt ända fram till radion. Blev bra mottagning.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Dålig FM mottagning

Problemet med dålig FM-mottagning till bilar byggda på FIAT-chassi beror till stor del på att antennen normalt sitter i den högra backspegeln.
Själv streamar jag istället allt ljud från iPhonen eller iPad.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Dålig FM mottagning

Jag kopplade radion till tv antenförstärkare det blev bättre men inte bra sen läste jag här i forumet att dåliga/billiga USB laddare ger störning när den är kopplat på laddning och det stämde för min del ..köpte USB laddare från Kjell & kompani ca 240kr och störningarna försvann hel ..
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Dålig FM mottagning

De två första åren hade jag frustrerande problem med dålig FM-mottagning. Lösningen infann sig efter diskussion med en Erikson-anställd civilingenjör som kontaktade en kollega som var expert på antenner: Resultatet blev att min takmonterade antennspröt saknade jordplan; detta då taket är av plast (glasfiberarmerad plast med gelcoat överdrag, som en plastbåt) finns inget jordplan att tillgå. Efter ytterligare lite resonemang föreslog jag att kanske aluminiumskelettet som utgör regelverket i både väggar och tak kunde utgöra ett jordplan. Denna ide ansågs vara fruktbar varför jag rekommenderades att försöka koppla jordflätan på koaxialkabeln (som är ytterdelen av antennsladden) till aluminiumramverket. Detta löste jag genom att hitta första skarvdonet på antennsladden och där klämma in en (skalad ca 10 mm av en 0,75 mm2) sladd som i andra änden (i mitt fall ca 20 cm därifrån) kopplades till aluminiumramverket via ett rundstift på en inredningsskruv som inredningen är monterad via. (pust, en lååång beskrivning :oops:)

Korta varianten: Koppla jord via ett eventuellt befintligt ramverk av aluminium. Utan någon form av jordplan blir det aldrig riktigt bra.

Detta är med all sannolikhet den bästa lösningen för bra mottagning.

Sedan kan jag tycka, och nog många med mig, att det är då själva f...n att kunderna skall behöva bygga om bilar som kostar skjortan för att få bra mottagning när man haft kanonbra FM-mottagning sedan hedenhös tid även i bilar på 40- & 50-talet och framåt.

Annat som påverkar mottagning är självfallet antennens placering. Här eftersträvas högt, blött & fritt. Dvs. bättre med en antenn på taket än en nere vid motorhuven. Högt placerad på en backspegel funkar också bra (höger eller vänster spelar ingen roll).

Sist men inte minst att antennen är avstämd för de frekvenser den skall ta emot.
 
Toppen