• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta ratt Peugeot J5 (Eurochassi)

F

F.d. 54177

Guest
Ratten som sitter i min Peugeot J5 -91 med Hobby 600 påbyggnad börjar se riktigt tråkig ut. Rattar finns ju att köpa överallt men det finns väldigt lite info om vilket nav som passar.
Hade tänkt mig nåt sportigare än den plasthistoria som sitter på nu.
Är det någon som vet något om detta och som har lust att dela med sig?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta ratt Peugeot J5 (Eurochassi)

Hejsan och välkommen pete22.

Jag letade för rätt länge sedan efter ett nav fram till -94 men hittade inget då som verkade passa. Till bilar efter -95 finns det flera att välja på men passar troligen inte alls för då borde listan över "passar till" vara längre.
Det finns t.o.m. rattnav med snabbkoppling som passar direkt, så man kan ta bort ratten som stöldskydd eller förenkla att snurra stolen runt bakåt om den möjligheten finns.

Jag gick då en annan väg i stället. Om man gräver sönder navets gummibeklädnad på originalratten så hittar man ett nav därinne som består av vanligt stål/metall, alltså inte ett gjutet centrum.
Detta gör att man kan såga bort centrumet från "armarna" som går ut till rattkringlan, och ha ett centrum med splinesen och en stålplatta kvar som man kan göra lite vad som helst med.
Jag tog centrumet och två tillsvarvade aluminiumplattor med fem skruvar och mutter, och drog ihop det med en mjuk mindre ratt från en Ford med centrumhålet uppborrat så muttern gick ner genom det hålet ända till Fiatplattan som satt längst ner.
Om man bortser från att ratten är svart så ser den ut att suttit där från början och anpassningen till plastkåpan runt styrstången passar perfekt.

Det jag hade tänkte göra med en köpt ratt för montering som jag tänkte montera från början, var att ta centrumet från Fiatratten och sedan köpa något passande rattnav med bälg som hade lagom höjd för att få ratten på rätt höjd, och lagom till ljus och blinkersspak.
Därefter antingen helst bara borra bort centrumet i det navet eller ev. kanske t.o.m. skära bort hela nedre plattan om det var nödvändigt, och därefter svetsa dit Fiatnavet längst ner på det nya rattnavets överdel med bälg.

Kanske en idé om att byta ratt utan att hitta ett passande eftermarknadsnav i alla fall.

Rattnav.JPG

Jag sökte lite nu också med men fick bara fram nav till nyare bilar efter -95. Bl. a. det navet som är på bilden som exempel.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta ratt Peugeot J5 (Eurochassi)

Hejsan igen, ja det ser faktiskt ut som du har hittat något som borde passa enligt listan i alla fall. Grattis :)!

Var lite observant när du plockar bort ratten / eller rättare sagt dit ratten. Det är inget krångligt och jag kommer inte helt ihåg hur det ser ut, men det sitter visst ett stift som skall komma rätt för blinkersens återgång som man kan kolla in vid demonteringen. (Kan ev. sitta längre ner och inte alls beröras :oops:.)

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 54177

Guest
Kan ju passa på att fråga varför min J5:a äter strålkastarlampor? Det är ju hopplöst när man ska in till besiktningen och lampan har gått sönder precis lagom. Vad beror detta på?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta ratt Peugeot J5 (Eurochassi)

Hejsan igen, det borde ju även påverka andra lampor också i längden men det första man kommer att tänka på är ju om generatorn laddar med för hög spänning om det är något galet med regulatorn.
I de här äldre bilarna brukar det vara spänningsfall i elsystemet så oftast klarar sig nog lamporna ändå, men någon kan ju dragit nya kablar till strålkastarna så de har full batterispänning.
Men mät spänningen över bilbatteriet när motorn går och varvar lite extra. Lite svårt att säga var spänningen skall ligga, men en bit över 14Volt men absolut inte uppåt 15 eller t.o.m. mer. Om det är så, så är det inte heller bra för batteriet i längden.
Du har förmodligen en regulator i bakkant på generatorn som går att byta ut för några hundringar om det behövs.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag såg din fråga på det andra stället. Om det mest händer när du startar bilen så bör du koppla in mätaren och titta på den när du startar bilen, det kan hända att spänningen far upp rejält vid start innan den stabiliserar sig, så mät stoppa och starta flera gånger så kanske du hinner se en strömpik vid start innan spänningen lägger sig på en bra nivå.
 
Senast ändrad:
Toppen