Sv: Byta ratt Peugeot J5 (Eurochassi)
Hejsan och välkommen pete22.
Jag letade för rätt länge sedan efter ett nav fram till -94 men hittade inget då som verkade passa. Till bilar efter -95 finns det flera att välja på men passar troligen inte alls för då borde listan över "passar till" vara längre.
Det finns t.o.m. rattnav med snabbkoppling som passar direkt, så man kan ta bort ratten som stöldskydd eller förenkla att snurra stolen runt bakåt om den möjligheten finns.
Jag gick då en annan väg i stället. Om man gräver sönder navets gummibeklädnad på originalratten så hittar man ett nav därinne som består av vanligt stål/metall, alltså inte ett gjutet centrum.
Detta gör att man kan såga bort centrumet från "armarna" som går ut till rattkringlan, och ha ett centrum med splinesen och en stålplatta kvar som man kan göra lite vad som helst med.
Jag tog centrumet och två tillsvarvade aluminiumplattor med fem skruvar och mutter, och drog ihop det med en mjuk mindre ratt från en Ford med centrumhålet uppborrat så muttern gick ner genom det hålet ända till Fiatplattan som satt längst ner.
Om man bortser från att ratten är svart så ser den ut att suttit där från början och anpassningen till plastkåpan runt styrstången passar perfekt.
Det jag hade tänkte göra med en köpt ratt för montering som jag tänkte montera från början, var att ta centrumet från Fiatratten och sedan köpa något passande rattnav med bälg som hade lagom höjd för att få ratten på rätt höjd, och lagom till ljus och blinkersspak.
Därefter antingen helst bara borra bort centrumet i det navet eller ev. kanske t.o.m. skära bort hela nedre plattan om det var nödvändigt, och därefter svetsa dit Fiatnavet längst ner på det nya rattnavets överdel med bälg.
Kanske en idé om att byta ratt utan att hitta ett passande eftermarknadsnav i alla fall.
Jag sökte lite nu också med men fick bara fram nav till nyare bilar efter -95. Bl. a. det navet som är på bilden som exempel.
M.v.h. JANKRO.