• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybyggd skåpis, dags för EL.

F

F.d. 50376

Guest
Tjenare, mitt första inlägg härpå forumet! Tänker mig att det nog finns ett gäng kunniga människor här!

Har sedan en tid tillbaka byggt om en mercedes sprinter till en enklare husbil. Allt börjar te sig färdigt nu och det jag har kvar att greja med är elen. Ett område jag är relativt novis på men har möjlighet att få hjälp med koppling och dylikt.

Som det ser ut nu har jag ett 110 ah fritidsbatteri i bodelen, kopplat fram till startbatteri med skiljerelä för att kunna ladda upp under körning. samt lite tomma kopplingar att bara koppla på 12 voltsartiklar i.

Det jag har inkopplat redan är lite spottar och vattenpump. Frågeställningen är följande till er kunniga.

1. Jag ska köpa två helt nya batterier, ett startbatteri samt ett till bodel. De skall för att kunna vara sammankopplade vara samma typ vad jag förstår. Vill ha så mkt kräm som möjligt i batteriet i bodelen det är väl självklart. Vilka batterier rekomenderas?

2. Vad är bästa lösningen för att kunna ladda laptops och mobiler i bak? 12 volts uttag med konverterare?

3.vad krävs för att kunna koppla in sig på campingplats med ström? En kort beskrivning för en novis vore superbra!

4. Vad bör jag komplettera med i min batteribank, vilka anslutningar bör finnas och har ni några tips på saker jag bör tänka på som kan underlätta dettta underbara bosätt?

Tack på förhand! glad påsk! :)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Nybyggd skåpis, dags för EL.

Skiljerelät har man just för att man inte ska förbruka den energin när man står still. Så de ska bara kopplas ihop när du startar motorn, så båda laddas. Då det sker under en begränsad tid (och generatorn inte är så "smart") är det inte så stora krav på att batterierna behöver vara lika.
1) Biltemas AGM brukar rekommenderas som ett bra batteri map effekt/pris.
2) Ja, bl a Kjell&Co och ClasOhlson har laddare för laptops som drivs med 12 V.
3) Det beror på om du bara vill ladda dina batterier (med t ex CTEK-laddare), eller om du vill ha in 230 V i uttag i bilen. Det senare ställer egentligen samma krav som på elen hemma.
4) Solceller på taket! En huvudbrytare så du inte drar ur batteriet när bilen inte används.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nybyggd skåpis, dags för EL.

1.

Ett bra startbatteri, ett eller två till batterier tex de som nämnts, en prisfråga egentligen, jag har biltemas vanliga billiga 100Ah bky för dryga 1000 lappen.

Jag skulle inte koppla ihop dom direkt mha ett relä, detta pga av att du ej får rätt laddspänning så lätt till bodelen.
En CTEK DUAL istället eller koppla tex som jag gjort se punkt 5
2. Vad är bästa lösningen för att kunna ladda laptops och mobiler i bak? 12 volts uttag med konverterare?
Inte via 220 utan från cigguttag skulle jag säga iallafall om du ska stå en längre stund, kör du mycket eller står vid stolpe så kan du köra med vanliga laddaren och en inverter.

3.vad krävs för att kunna koppla in sig på campingplats med ström? En kort beskrivning för en novis vore superbra!
Ett godkänt ellutag de blåa, jordfelsbrytare och 20 meter sladd från en husvagnsfirma(tjock) rejäl.

4. Vad bör jag komplettera med i min batteribank, vilka anslutningar bör finnas och har ni några tips på saker jag bör tänka på som kan underlätta dettta underbara bosätt?

5. Mitt sätt, köp en inverter sätt den till bilbatteriet, koppla inverterns strömbrytaren till laddlampan(D+) via ett relä.
Köp en vanlig 7A/15A CTEK som du ansluter till invertern och den laddar bodelsbatteriet.
På detta sätt kan du sedan använda samma CTEK när du ligger vid stolpe bara genom att flytta laddkabeln 220V från invertern till 220 uttaget som du säkert har någonstans.

Vill man kan man sätta ett automatisk relä som kopplar om också mellan inverter och ström från stolpe.

Och sist, ju mer du campar och njuter av friluftslovet desto mindre elproblem:D
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Nybyggd skåpis, dags för EL.

1.


5. Mitt sätt, köp en inverter sätt den till bilbatteriet, koppla inverterns strömbrytaren till laddlampan(D+) via ett relä.
Köp en vanlig 7A/15A CTEK som du ansluter till invertern och den laddar bodelsbatteriet.
På detta sätt kan du sedan använda samma CTEK när du ligger vid stolpe bara genom att flytta laddkabeln 220V från invertern till 220 uttaget som du säkert har någonstans.

Vill man kan man sätta ett automatisk relä som kopplar om också mellan inverter och ström från stolpe.

elproblem:D

Bra ide :)
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Nybyggd skåpis, dags för EL.

Är det ingen som kör med en extra generator till bodelen?
Jag tänker ha en generator till varje batteribank?
En generator kostar inte så mycket.
Jag ropade in en ny 24 V 55 A på tradera för 160 kr
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nybyggd skåpis, dags för EL.

Är det ingen som kör med en extra generator till bodelen?
Jag tänker ha en generator till varje batteribank?
En generator kostar inte så mycket.
Jag ropade in en ny 24 V 55 A på tradera för 160 kr
Med tanke på jobbet att få bra drivning osv och när det finns så starka generatorer idag så känns det inte som rätt väg att gå, men det är klart, ska man ladda Lithium till max så visst, varför inte speciellt om man flyttar ut D+ direkt till batteriet för att kompensera för ev förluster i kabeln.

Du har en större buss förstår jag då du kör 24v.
 
Toppen