• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alden tv/parabol "död"

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har en Alden helautomatisk parabol på vår husbil från 2016. Den är kopplad till Aldens egna tv med integrerad mottagare : A.I.O. CI+ (mit integriertem HDTV CI+ Steuerreceiver).

Efter vintern ville den inte hitta Sirius så gick in på Aldens hemsida och laddade ner senaste programvaran. Tvn tog emot uppdateringen och startade om automatiskt. Stängde sen av tvn med fjärren och därefter startar den inte igen. Har bytt batterier i fjärren, tryckt på power på tvn. Dragit ut strömkabeln, men helt död. Lyser en röd LED inne i tvn som syns genom ventilationsgallret på ovansidan, men inget mer livstecken. Någon som vet om Alden har någon svensk support eller har varit med om samma problem?
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

Hej Maila alden i Tyskland de svarar snabbt och är duktiga på att hjälpa hade själv lite strul med mina grejer för ett par veckor sedan. Har samma saker som dej det röda som lyser indikerar att tv har ström.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

Låter bra att de är serviceminded :). Pressade fram ett tyskt mejl till de igår kväll så hoppas få svar när de vaknat efter påskfirandet. I och med att den röda lampan lös så förstod jag att det fanns ström fram.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

Blev uppringd av en trevlig Leo från Alden. Han guidade mig igenom uppdateringen då den som fanns på deras hemsida inte löste mitt problem. Fick göra några manuella inställningar under Teknik . Nu fungerar tv och parabol. Märkte dock att kanallistan inte stämmer + att jag inte får in alla kanaler som jag har inne i huset. Skickade ett nytt mejl till de ikväll och frågade om det finns någon uppdaterad kanallista man kan ladda in. Kör på Sirius och Viasat kort.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

Jag har samma problem med senaste kanallistan som är från april i år jag fick den av dem.den saknar tv 3 och 6 båda hd. Finns ej i listan fick då svar av dem sök manuellt när jag gör det hittar den inte dem på grund av låg signalkvalitet som är bara 7 % styrkan är dock 90 %
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

Jag har bild på nedan kanalplatser:
SVT1 HD 12
SVT2 HD 15
SVT1 Småland 73
SVT2 Småland 61
TV3 138
TV4 108
TV4 Fakta 121
Femman 111
TV 6 146
TV8 78
10 147
12 104
National Geography 95
Viasat Motor 89
Viasat Film Action 144
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

Har du fått in de kanaler som saknas och hur gjorde du då smålänningen?
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

jag har inte haft tid att testa. Fick instruktion skickad till mig från Alden hur man kan lägga till kanaler manuellt så ska testa vid tillfälle. Väntar på ett kort till från Viasat då det är för krångligt att flytta kortet mellan enheterna
 
Senast ändrad:

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

Kan du skicka vidare de instruktioner du fått av dem till mig. Har samma tv som du min har dvd också.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

when you are missing one or more Channels, you have to find the right Frequency in the Internet and you have to make a "manual seek" for that Channel. I am sorry but we are not able to programm all Channels for all the Countrys we a deliver.

Try to find out the Frequenzy and make a "manual seek" for that. It is IMPORTANT to make a MANUAL SEEK!!!!!

If you make a "automatic seek" the Receiver Memory will be full.....

---------------------------------------------

this Receiver will not Suport all Channelinformations correct.

Specialy not all "Pay-TV" Channels where I have to use a CAM-Modul with CI-Card.


But you can Manage this Problem for your own. You go in the Menü-->Sort List, and there you can (if I remember correct) change the Name of this Channel and to Position of this Channel. You can Sort your Channellist also. It will take some Time I know, but when you are Ready, you can plug the USB-Flash again in "USB-SAT" go in the Menü-->USB-Update, and push the "BLUE" Button on the Receiver Remote, and with the Blue Button you will EXPORT the List on the USB-Flash.

So when something will change or something else, you will have your own MASTER-LIST, which you can Import anytime. ;-)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

Testa gör en Automatisk sökning o klicka inte i Radio channels.
Då brukar INTE minnet bli fullt. Alltså tvärt emot supportens råd.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

Tack för info ska testa detta vid första resan som jag tidigare skrivit får jag inte bra mottagning på alla frekvenser till alls kanaler frekvenserna har jag fått från cd support så de är rätt.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

Vi lär inte ha samma kanallista då du har CD och jag Viasat. De sänder även från olika satelliter.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Alden tv/parabol "död"

Var hos Alden i Tyskland förra måndagen. De uppdaterade mottagaren samt uppdaterade kanallistan. Fick även en USB-stick att använda om min kanallista skulle bli full så jag kunde återställa samt fullständig förklaring hur jag skulle förfara. Även en engelsk instruktion. Servicekillen spenderade 30 minuter i vår husbil och det kostade oss ingenting. Måste säga att de är väldigt service-minded:spinny:
 
Toppen