• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köksfläkt

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Hej

Vi har funderat på att installera en köksfläkt för att slippa imma och matos i husbilen under den kallare delen av året. Är det någon som har erfarenhet av Dometic CK-2000? Hur är det med uppsugningsförmåga och ljudvolym? Gör den någon nytta?

Hälsningar
Ingegerd och Bo-A
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Köksfläkt

Hej

Vi har funderat på att installera en köksfläkt för att slippa imma och matos i husbilen under den kallare delen av året. Är det någon som har erfarenhet av Dometic CK-2000? Hur är det med uppsugningsförmåga och ljudvolym? Gör den någon nytta?

Hälsningar
Ingegerd och Bo-A

Detta är en kolfilterfläkt och gör mycket liten nytta.
Den hjälper i mycket liten utsträckning mot matos, och ännu mindre mot vattenånga/kondens.

Satsa på en fläkt som suger ut den fuktiga luften i stället för att försöka recirkulera den.
Den har dessutom mycket dålig sugförmåga jämfört med en fläkt för huset.
Dessutom för den ett väldigt liv, högljudd.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Köksfläkt

Problemet är ofta inte fläktens kapacitet utan utan det är luftmängden som måste in. Det kan vara lämpligt att man öppnar ett fönster, när man ska köra fläkten.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Köksfläkt

Problemet är ofta inte fläktens kapacitet utan utan det är luftmängden som måste in. Det kan vara lämpligt att man öppnar ett fönster, när man ska köra fläkten.

Med en kolfilterfläkt (t.ex. Dometic CK-2000, som ju frågeställaren specifikt undrar över) cirkulerar luften i det aktuella utrymmet. Någon lufttillförsel behövs således ej.
 
Senast ändrad:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Köksfläkt

Den erfarenheten vi hade i förra HB så gjorde fläkten ingen skillnad. Det var en med riktigt utsug. Tittat man in i dessa är det 1-2 st datorfläktar.

I den nya ha vi en Heki takfläkt som vi trycker in luften och så öppnar vi fönstret vi spisen. Fungerar bra. Takfläkten sitter precis ovanför.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Köksfläkt

När jag renoverade min andra husbil så installerade jag en Dometic CK-2000. Den var klart mycket bättre än den som satt där från början. Vi hade aldrig problem med vare sig matos eller imma. Om jag skulle byta fläkt igen så skulle jag välja Dometic CK-2000 igen.

Bennie
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Köksfläkt

För att förtydliga min inställning till Dometic CK-2000, så kommer jag inte att köpa en sådan igen!

Fläkten som sitter i vår Flair (ej kolfilterfläkt) är klart effektivare och väsnas mindre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köksfläkt

Kanske kan det funka under en kortare tid att:
Starta kupéfläkten på lämplig fart, och öppna endast fönstret närmast spisen,
för att uppnå luftväxlingen.

Vi har Hymer originalköksfläkt den evakuerar ut luften utanför bilen, funkar tillfreds för oss.
 
Toppen