• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning från motorn

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sitter och funderar på hur mycket min generator laddar har en Fiat 2.3 l -12
Någon som vet ?
När man sen åker i väg går ju kylskåpet över på 12v Vad blir kvar sen?
Är det så att generatorn på bilen laddar bilbatteriet först och sen bodelen?

Funderar även på hur mycket laddning till bodelsbatteriet man får när man har 230v inkopplad? (bygget är Knaus 700 2012)
mvh
P-O
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Laddning från motorn

I min bil blir inte mkt kvar till laddning av bodelsbatterierna när jag låter kylskåpet gå på 12V under körning. Är det dessutom varmt som nere i Sydeuropa blir det inte heller tillräckligt kallt. Så kylskåpet får gå på gasol även när jag kör, har monterad kraschsensor.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddning från motorn

Sitter och funderar på hur mycket min generator laddar har en Fiat 2.3 l -12
Någon som vet ?
När man sen åker i väg går ju kylskåpet över på 12v Vad blir kvar sen?
Är det så att generatorn på bilen laddar bilbatteriet först och sen bodelen?

Funderar även på hur mycket laddning till bodelsbatteriet man får när man har 230v inkopplad? (bygget är Knaus 700 2012)
mvh
P-O
För att säga exakt hur just din bil fungerar så behöver man veta vilken EBL ni har.

Men rent generellt, ofta sitter det ett relä som kopplar ihop bil och bodelens batterier när generatorn laddar.

Generator har ström i massor så ingen brist på Ampere MEN som Tony säger, spänningen sjunker ofta i kabeln som går från bilen till bodelsbatteriet via EBL och iom det så sjunker laddningen av bodelsbatteriet speciellt om man kör kylen på el, den dra runt 10-15A vilket skapar ett rätt stort spänningsfall framme vid EBL och det leder som sagt till dåligt med A och laddning.

Det bästa är att använda en DC/DC omvandlare som tar spänningen som kommer in till EBL och höjer upp den så att laddningen blir utmärkt.

CTEK DUAL är en sådan, det finns fler tillverkare men det är nog den till bäst pris och mycket bra funktion enligt de som har den.

När du har 220 inkopplat så laddar den ungefär 15A, dvs utmärkt mer behövs sällan.

Vad du kan göra är att se till att du har LED lampor överallt, det gör rätt mycket för förbrukningen, du kan lätt en kväll gå från 5-10A till 1-2A per timme!
 
Senast ändrad:

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Laddning från motorn

För att säga exakt hur just din bil fungerar så behöver man veta vilken EBL ni har.

Men rent generellt, ofta sitter det ett relä som kopplar ihop bil och bodelens batterier när generatorn laddar.

Generator har ström i massor så ingen brist på Ampere MEN som Tony säger, spänningen sjunker ofta i kabeln som går från bilen till bodelsbatteriet via EBL och iom det så sjunker laddningen av bodelsbatteriet speciellt om man kör kylen på el, den dra runt 10-15A vilket skapar ett rätt stort spänningsfall framme vid EBL och det leder som sagt till dåligt med A och laddning.

Det bästa är att använda en DC/DC omvandlare som tar spänningen som kommer in till EBL och höjer upp den så att laddningen blir utmärkt.

CTEK DUAL är en sådan, det finns fler tillverkare men det är nog den till bäst pris och mycket bra funktion enligt de som har den.

När du har 220 inkopplat så laddar den ungefär 15A, dvs utmärkt mer behövs sällan.

Vad du kan göra är att se till att du har LED lampor överallt, det gör rätt mycket för förbrukningen, du kan lätt en kväll gå från 5-10A till 1-2A per timme!


Tackar för de här svaren
menar du att man ska koppla in en CTEK/DUAL på ebl så så blir laddningen bra även när jag kör med motorn.?
Vet du var jag kan köpa en sådan och hur den ska kopplas in?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddning från motorn

Tackar för de här svaren
menar du att man ska koppla in en CTEK/DUAL på ebl så så blir laddningen bra även när jag kör med motorn.?
Vet du var jag kan köpa en sådan och hur den ska kopplas in?
Båtaffärer är oftast de som har bäst priser idag.

http://http://www.erlandsonsbrygga....eriladdare/BATTERILADDARE_CTEK_D250S?id=05530

Inkoppling är enkelt finns instruktioner med i förpackningen, du sätter den mellan sladden som kommer från bilbatteriet och går till EBL.

Har du laddning av bilbatteriet från EBL så får man fixa en specialare om man vill ha kvar den funktionen men jag skulle nästan vilja säga att du inte behöver den och om du behöver laddning den vägen så är det bäst att installera en separat laddare för bilbatteriet.

tex BATTERILADDARE CTEK MXS 3.8A

Eller om du behöver mycket laddning men det tror jag inte, det skulle vara ifall du använder bilstereon när du ligger still och poppar hårt :)
BATTERILADDARE CTEK MXS 7,0 A

Finns många trådar här om inkoppling
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Laddning från motorn

Din generator har en märkeffekt på minst 110 A troligen 140 A. Finns även generator på 180 A till den modellen. Problemet är bara , att batterier tar inte alltid emot ström, så snabbt som man önskar, och som sagt det blir alltid ett visst spänningsfall i ledningar mm. :(
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddning från motorn

Ska kanske tillägga att det finns generatorer som har en sladd som heter "sense", den sladden mäter spänningen och informerar laddregulatorn så att laddningen alltid är rätt.

Normalt är den sladden kopplad internt i generatorn men ibland så drar dom ut den, är den utdragen så kan man ansluta den till sladden som går in i EBL och då laddas bodelsbatteriet fint men baksidan är att bilbatteriet laddas för mycket men det kanske gör mindre.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Laddning från motorn

Ska kanske tillägga att det finns generatorer som har en sladd som heter "sense", den sladden mäter spänningen och informerar laddregulatorn så att laddningen alltid är rätt.

Normalt är den sladden kopplad internt i generatorn men ibland så drar dom ut den, är den utdragen så kan man ansluta den till sladden som går in i EBL och då laddas bodelsbatteriet fint men baksidan är att bilbatteriet laddas för mycket men det kanske gör mindre.

Valeo (Paris Rhone) Marin generator, som brukade sitta på Volvo Penta, hade / har en sån "sense" anslutning. Men det har jag inte sett på generatorerna som Fiat är utrustade med.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddning från motorn

Valeo (Paris Rhone) Marin generator, som brukade sitta på Volvo Penta, hade / har en sån "sense" anslutning. Men det har jag inte sett på generatorerna som Fiat är utrustade med.
Det stämmer, det av en revolution när Volvo visa upp det för en 20-30 år sedan:D

Men det har funnits sedan växelströmsgeneratorn kom det var bara att Volvo skulle visa hur fiffiga dom var med den magiska gula sladden:D:D

D+ heter den sladden vill jag minnas, den ska vara kopplad till B+ normalt via laddlampan.

Ett smart trick är att sätta en eller flera dioder i serie med den innan lampan då kommer varje diod att göra så att generatorn ger 0,7 volt högre laddspänningen.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n4001-p90028

Sätt sedan en strömbrytare tvärts över dioden för att kunna återgå till "normal" laddning.

http://https://www.youtube.com/watch?v=Iv8oipGU4x8
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Laddning från motorn

Jag har haft många husbilar och alltid kört kylen på 12 V under färd. Automatiken har skött sig utomordentligt. Bodelsbatteriet har laddats normalt. Märker ingen skillnad om kylen är inkopplad eller inte.
Vissa bilfabrikanter kanske inte har tillräckliga kablar och då uppstår säkert problem. Jag har kopplat en mätare så jag ser hur mycket ström som går i och ut ur bodelsbatteriena.

JOE
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddning från motorn

Jag tror att många kopplar in saker kanske fel, tex på min EBL så är det en separat +12V från bilen som matar kylskåpet via EBL.

dvs det finns två +12V från bilen till EBL, en matar laddningen en matar kylskåpet.

Drar man bara en kabel då så kommer kylskåpet att påverka laddningen allt beroende på hur grov den är såklart men påverka gör den.

Har man sedan långt från bilbatteriet till bodelsbatteriet då påverkar det ännu mer, därav behov av CTEK DUAL lösningar.
 
Toppen