• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfelsbrytare

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hur fungerar egentligen en jordfelsbrytare
Att den känner skillnaden i ström mellan fas och nolla det vet jag men i övrigt hur förhåller den sig till skyddsjorden ?
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Den ström som "går i väg " i fasen skall komma tillbaka i nollan , saknas det någon milliAmper (30mA) så löser jordfelsbrytare ut' då har strömmen tagit en annan väg kanske genom kroppen på dig om t.ex du tagit i en skadad kabel eller i en brödrost där det finns ett överslag från fas till apparatens hölje
Normalt så ska säkringen lösa om det är ett överslag mot jord , men det kan ha uppkommit andra fel , jordkabeln kan ha gått av ,apparaten kan vara ansluten till ett ojordat uttag m.m.
Alltså jordfelsbrytare känner av balansen mellan fasen och nollan d.v.s ut och tillbaka ,kommer det inte tillbaka samma ström d.v.s Ampere så slår jordfelsbrytare ifrån.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

På jordfelsbrytaren jag skall koppla in är kontakt anslutningarna märkta nolla o fas men dessa kan vara olika beroende på hur man sätter kabeln i urtaget på en stolpe om det inte finns en eurokontakt på den med alltid samma plats på kontakterna. Provade hemma för att testa jordfelsbrytaren genom att kortsluta med en kabel mellan jord och fas och givetsvis gick säkringen men jordfelsbrytaren löste inte ut. Trodde givetsvis att den skulle lösa ut men ???
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Det spelar ingen roll hur du vänder stickproppen i uttaget
Jordfelsbrytare känner av skillnaden mella fas och nolla ändå, jorden skall dock inte kopplas in på jordfelsbrytaren.
Får du ström i kroppen genom att du tar i fas och nolla ,då löser inte jordfelsbrytaren ut ,för då tror jordfelsbrytaren att det är en vanlig belastning
Jag vet inte hur du kortslöt,men kanske säkringen var snabbare än jordfelsbrytaren att lösa ,men det låter inte troligt eftersom jordfelsbrytaren skall lösa mycket snabbare
Här är en länk om jordfelsbrytare Jordfelsbrytare | Voltimum Sverige
Vad många inte vet är att jordfelsbrytaren skall testas med ca 6 månaders intervall.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Jordfelsbrytare

Hej, och nollan och jord får inte vara sammankopplade någonstans efter jordfelsbrytaren. D.v.s. den måste alltid sitta efter "proppskåp" där jord och nolla delas upp.
Den funkar ju också helbra i sladdsystem utan jordkabel för den "jämför" ju som sagt fas och nolla och jorden har i princip ingenting med jordfelsbrytaren att göra.
I en husbil så kan det vara bra att ha en "riktig" jordfelsbrytare inkopplad. De som finns för att sättas i kontakterna innan stickkontakten funkar nog helt ok. men de flesta, kanske alla, slår ifrån när systemet blir strömlöst. D.v.s. om grannen råkar att dra ur fel/din kontakt i stolpen och sedan stoppar tillbaka den så har jordfelsbrytaren löst ut och bilen är strömlös tills man återställt brytaren manuellt. Vilket kan vara både irriterande och säkert problematiskt ibland om man inte märker det förrän man skall åka, eller ens då, och inte fått någon laddning under tiden eller kylskåpet har mist kylan om det inte är helautomatiskt.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Jordfelsbrytare

Provade hemma för att testa jordfelsbrytaren genom att kortsluta med en kabel mellan jord och fas och givetsvis gick säkringen men jordfelsbrytaren löste inte ut. Trodde givetsvis att den skulle lösa ut men ???
------------------------------------
Dra en kabel från fasen och håll ner den andra lösa änden i backen/gräset/eller i en vattenpöl, då skall jordfelsbrytaren lösa ut, utan att det blir sådan strömrusning så säkringen går.
(Akta dig rejält när du experimenterar :).)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

------------------------------------
Dra en kabel från fasen och håll ner den andra lösa änden i backen/gräset/eller i en vattenpöl, då skall jordfelsbrytaren lösa ut, utan att det blir sådan strömrusning så säkringen går.
(Akta dig rejält när du experimenterar :).)

M.v.h. JANKRO.

Jordfelsbrytaren löser ut även vid kontakt mellan nollan och skyddsjorden eftersom återledningen då delas upp i två ledare och därmed minskar strömmen genom nollan.
Med vänlig hälsning! Thomas Eriksson
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Ok,men då måste det väl vara någon belastning på fasen ?
I min ursprungliga fråga var min undran varför löste inte jordfelsbrytaren när jag bara satte en kabel mellan fasen och ett vattenledningsrör. Då gick bara säkringen men ingen jordfelsbrytare löste ut ? Skulle demonstrera flr min pojk hur säkert hem han hade men frågan återstår ?
Då kommer följdfrågan. Om jag tar i fasen med ena handen och i ett vattenledningsrör med andra handen då skulle väl jordfelsbrytaren lösa för att skydda mig ? Nämnas kan att allt är inkopplat av en behörig elfirma.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Svaret på din fråga måste väl vara att säkringen hann utlösa först innan jordfelsbrytaren hann reagera!
När du testar nästa gång, ta något mer högohmigt. 30 mA vid 230 volt ger ju att ca 7 kohm eller något på 7w ska utlösa jordfelsbrytaren.
// Göte J
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Allt är nytt men kom att tänka på att en del elektriker kopplar in t.ex kyl o frys förbi jordfelsbrytaren för ibland kan t.ex en kyl utlösa den utan anledning. Skall kolla detta i centralen hur han har gjort. :)
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Ok,men då måste det väl vara någon belastning på fasen ?
I min ursprungliga fråga var min undran varför löste inte jordfelsbrytaren när jag bara satte en kabel mellan fasen och ett vattenledningsrör. Då gick bara säkringen men ingen jordfelsbrytare löste ut ? Skulle demonstrera flr min pojk hur säkert hem han hade men frågan återstår ?
Då kommer följdfrågan. Om jag tar i fasen med ena handen och i ett vattenledningsrör med andra handen då skulle väl jordfelsbrytaren lösa för att skydda mig ? Nämnas kan att allt är inkopplat av en behörig elfirma.

Det är kanske så att snabbast vinner. En kortslutning mot fullgod jord får möjligen automatsäkringen att reagera snabbare än jordfelsbrytaren, eller också är jordfelsbrytaren inte bra. Men det är bara spekulationer.

Tanken med min förra kommentar var att man kan demonstrera jordfelsbrytarens funktion utan att blanda in fasen...
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Allt är nytt men kom att tänka på att en del elektriker kopplar in t.ex kyl o frys förbi jordfelsbrytaren för ibland kan t.ex en kyl utlösa den utan anledning. Skall kolla detta i centralen hur han har gjort. :)

Så har jag det, men jag fick verkligen tjata på installatören för att få det så. Och jag har haft nytta av det (löste ut av vad jag tror berodde på åska, jag var inte hemma).
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Jordfelsbrytare

En jordfelsbrytare är först och främst ett personskydd.

I villor och egna hem idag är det vanligt att skydda alla elinstallationer med jordfelsbrytare utom värmeanläggningar och uttag i mediaskåp. Det är också helt ok att lägga uttaget för frysen utanför jordfelsbrytaren.

I offentliga lokaler, kontor, skolor och industrier o.d. är det i stort sett enbart uttag för allmänbruk som skyddas av jordfelsbrytare. Uttag för specifika/"fast anslutna" apparater som teleställ, pumpar, hissar, portar mm skyddas aldrig med jordfelsbrytare. Allmän- och arbetsbelysning skyddas aldrig med jordfelsbrytare om det inte ingår ett vägguttag för allmänt bruk i säkringsgruppen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

En jordfelsbrytare är först och främst ett personskydd.

I villor och egna hem idag är det vanligt att skydda alla elinstallationer med jordfelsbrytare utom värmeanläggningar och uttag i mediaskåp. Det är också helt ok att lägga uttaget för frysen utanför jordfelsbrytaren.

I offentliga lokaler, kontor, skolor och industrier o.d. är det i stort sett enbart uttag för allmänbruk som skyddas av jordfelsbrytare. Uttag för specifika/"fast anslutna" apparater som teleställ, pumpar, hissar, portar mm skyddas aldrig med jordfelsbrytare. Allmän- och arbetsbelysning skyddas aldrig med jordfelsbrytare om det inte ingår ett vägguttag för allmänt bruk i säkringsgruppen.

Blir lite motstridigt när du säger att det är ett personskydd och sedan säger att det är ok att lägga en frys utanför jordfelsbrytaren.:confused:
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Jordfelsbrytare

Kollade upp lite vad lagen, SS 436 40 00 utgåva 2, säger.

"411.3.3 Tilläggsskydd I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för

uttag med högsta märkström 20 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och

ANM
– Undantag kan göras för – uttag som används under överinseende av fackkunniga eller instruerade personer, t ex i vissa yrkesmässiga eller industriella lokaler, eller
– ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska användas för att ansluta en specifik apparat.


– flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus."

-------------------------
Ska man vara petig så ska uttag för frys, värmeinstallationer och mediaskåp, utanför den ordinarie jordfelsbrytaren, skyddas av en egna jordfelsbrytare.

I praktiken för lägenheter skyddas allt utom uttag för lokala golvvärmefördelare och mediaskåp av jordfelsbrytare.
I praktiken för villor brukar man skydda allt utom värmeinstallationer, mediaskåp och fast installerad frys.

(En ny utgåva av SS 436 40 00 är ute på remiss)

PS. Som brandskydd används med fördel en jordfelsbrytare på 300mA på hela bostaden. Detta extra brandskydd är ett krav för vissa installationer som t.ex för djurstallar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen