• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfelsbrytare

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hur fungerar egentligen en jordfelsbrytare
Att den känner skillnaden i ström mellan fas och nolla det vet jag men i övrigt hur förhåller den sig till skyddsjorden ?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Kollade upp lite vad lagen, SS 436 40 00 utgåva 2, säger.

"411.3.3 Tilläggsskydd I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för

uttag med högsta märkström 20 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och

ANM
– Undantag kan göras för – uttag som används under överinseende av fackkunniga eller instruerade personer, t ex i vissa yrkesmässiga eller industriella lokaler, eller
– ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska användas för att ansluta en specifik apparat.


– flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus."

-------------------------
Ska man vara petig så ska uttag för frys, värmeinstallationer och mediaskåp, utanför den ordinarie jordfelsbrytaren, skyddas av en egna jordfelsbrytare.

I praktiken för lägenheter skyddas allt utom uttag för lokala golvvärmefördelare och mediaskåp av jordfelsbrytare.
I praktiken för villor brukar man skydda allt utom värmeinstallationer, mediaskåp och fast installerad frys.

(En ny utgåva av SS 436 40 00 är ute på remiss)

PS. Som brandskydd används med fördel en jordfelsbrytare på 300mA på hela bostaden. Detta extra brandskydd är ett krav för vissa installationer som t.ex för djurstallar.

"Ska man vara petig så ska uttag för frys, värmeinstallationer och mediaskåp, utanför den ordinarie jordfelsbrytaren, skyddas av en egna jordfelsbrytare"

Kanske vi har samma åsikt då;)
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Jordfelsbrytare

Kanske vi har samma åsikt då;)

I teorin ja men hittar man en frysbox, cirkulationspump e.d. utan stickpropp är det helt legalt att ansluta dessa fast till nätet, via en anslutningsdosa alt säkerhetsbrytare, utan skyddande jordfelsbrytare.

Ett vägguttag är till funktion jämställt med en säkerhetsbrytare ;-)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Jordfelsbrytare

Om jag tar i fasen med ena handen och i ett vattenledningsrör med andra handen då skulle väl jordfelsbrytaren lösa för att skydda mig ?
------------------------------------------
Ja, man kan ju säga att det är kanske grunden till att ha en jordfelsbrytare, att bryta jättesnabbt när man är på gång att få strömmen genom kroppen.
Eftersom den relativt lilla strömmen inte får endast en säkring/propp på kanske 10Amp. som säkerhet i systemet att gå sönder. Det finns för stort motstånd i kroppen och kanske även andra prylar på vägen för strömrusningen skall bränna av tråden inne i proppen, man blir bara en förbrukare som ett element eller liknade.
Då reagerar jordfelsbrytaren för den lilla obalansen mellan fas och nolla och bryter blixtsnabbt.... Men man hinner troligen känna lite av det i alla fall :oops:.
Så åter, lek inte för mycket och av misstag göra bort sig.

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Trodde givetsvis att jordfelsbrytaren också skulle bryta om jag lade fastråden direkt mot jord vid min uppvisning för sonen.
Till saken hör att jag arbetat hos en elektriker år 1980 men då fanns inte jordfelsbrytare och mest var det då kulo, har faktiskt dragit all el i mina tre hus exklusive centralen som en behörig elektriker givetsvis gjort. Fick t.o.m beröm för att det var bra utfört. Med dom nya EU reglerna om bl.a dragning av kablar i väggarna är ju skrattretande.
"MAN BLIR TYDLIGEN ALDRIG FÖR GAMMAL FÖR ATT LÄRA"
Trots mina 72 år.
Får nog nu många kommentarer om detta:)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

En sak är säker i alla fall, man blir aldrig för gammal att lära sig något nytt. Klart som korvspad att säkringen löser vid en stum kortslutning, du kan ha en strömrusnig på uppåt 100A innan säkringen löst ut. Orkar du läsa om jordfelsbrytare så finns det mer i denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/610833
Angående kulokabel, spikade du kabel med söm och hade bry med dölja den? Efter det kom det en kulokabel med vitt fint runt hölje och efter några år så blev den med biledare. Och för något år sedan så är biledaren borta, ja det är inte lätt att hänga med i turerna. Först är det fel att göra si eller så och helt plötsligt så är det rätt igen.
Nya EU regler med kablar i väggarna? Dom kom 1994 och det är 23 år sedan.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Gammal elektriker förstår jag på ditt inlägg:)
Spikade båda kulo med fog senare den hela. Det var lite krångligt att se till att få den rakt bakom och också med böjtången. Kul att läsa om jordfelsbrytaren :)
Nu efter att jag läst den tråden så var det en ointressant tråd jag startade
:confused:
 
Senast ändrad:
Toppen