• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat/Ford

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Funderar på att byta hb och undrar då ; Fiat alt.Ford? Det spelar ingen roll kanske med det skulle vara intressant att höra lite olika åsikter/ erfarenheter....:spinny:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiat/Ford

Har haft båda. Nackdelen med Ford om man är lång är att övre vindruteramen är låg på delintegrerade HB. Det finns väl inga helintegrerade byggda på Ford?
Fördelen med Ford är att motorn har kamkedja.
Ford kan man få med både fram- och bakhjulsdrift.
Fördelen med FIAT är att chassit är konstruerat för husbilar bla map spårvidd mm. Dessutom kan det förses med AL-KO-chassie med olika totalvikter.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Fiat/Ford

Ford utan tvekan...

Det enda man mäter är den personliga känslan men.. det jag personligen tycker talar för ford är:

Oerhört kraftfull motor, vrid så det räcker. Sen beror det på model naturligtvis.
Kamkedja
Bakhjulsdriften i mitt fall, vilket innebär bättre servicevänlighet på drivlina, detta iom att jag mekar själv och aldrig lämnar in en bil.

Men men, det är som att jämföra volvo och saab, man får inga faktafyllda svar, bara känslor...
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiat/Ford

Valet blir nog mer mellan fram o bakhjulsdrift än Fiat o Ford. Finns nog inte så många bilar som är lika byggda på dessa två chassie. Men anser du inte att du frestas av bakhjulsdrift så är nog en Fiat med alkochassie det bästa valet om du vill ha en framhjulsdriven husbil.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Fiat/Ford

Om drift och andrahandsvärde är det viktigaste när man köper husbil ska man nog välja.... en cykel.

Man köper, om man är en fritt tänkande varelse, det fordon man trivs bäst i. Sen är det aldrig del att fråga efter åsikter, som trådskaparen gjorde...

Kategoriska uttalande såsom: det ska vara si eller så, tyder på ett smalt tänkande (min personliga åsikt)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fiat/Ford

Mitt smala tänkande kommer från erfarenhet, visserligen kopplad till ett antal personbilar av märket Ford. Och mitt smala tänkande drar av någon underlig parallell med tillverkarens förmåga/vilja att skapa driftsäkra fordon. Analysen, som leder till detta smala tänkande, blev att om Ford inte lyckats tillverka driftsäkra personbilar och jag har samma tråkiga erfarenhet från flera olika modeller och ännu fler exemplar så har Ford tappat mitt förtroende som tillverkare.

Motsatsen, när det gäller mc är Honda.

Man kan naturligtvis tycka att detta är smalt tänkande, det står var och en fritt, men att investera i en husbil är riktigt stora pengar för de flesta av oss. Att då gå emot det logiska tänkandet och köpa något man saknar förtroende är inte vidare smart...fast smalt tänkande kanske.

Och för att tillföra min åsikt till trådskaparens fråga har jag/vi än så länge bara positiva erfarenheter av Fiat. Enda nackdelen är möjligtvis brist på grepp vid vissa förhållanden (vinterväglag & backar). Men det finns ju fler chassi att välja mellan än Ford för att få bakhjulsdrift (Iveco, Mercedes).

Är inte bakhjusdrift ett krav och du tror dig nöjda dig (avseende grepp) med framhjulsdrift hade jag valt Fiat.
 
Senast ändrad:

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Fiat/Ford

Hej jag tror att frågar man någon som har det ena eller det andra märket så håller man på det.
Åker man till England oSkottland så är det Ford som gäller här e det Fiat,Sverige har väl inte varit ett Fiatland när det gäller personbilar där är det nog Ford som gäller. Det är tycke o smak som ska styra inte grannens åsikt Mvh Kenneth:music-icon:
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Fiat/Ford

Man kan tro att synen på kvalité från tillverkarna är likvärdig mellan lastbils och personbils sektionerna.
I så fall blir det Fiat alla dagar i veckan. Har haft 3 st Fiat personbilar. Inga problem. 1 st Ford, bara massor av problem.
Körde mellan 5-6 000 mil per år med varje bil.
Men som sagt, det är min personliga åsikt...

Glad Påsk !
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fiat/Ford

Det bör väl nämnas att FWD ford 2006-? med 2,2motorn sägs vara behäftad med diverse ganska grava problem.

Men det sagt så har vi bytt från Fiat till Ford, visserligen bra mycket nyare men jag tycker att ford chassiet är väldigt behagligt.

Våran bil är byggd på en RWD chassie med dubbelhjul och 2,4l 140hk motorn, och trots ganska stor byggnation så pinnar den på väldigt bra både i motorvägsfart och i uppförsbackar

//Peter
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fiat/Ford

Vår husbil är byggd på Fiat men det är inte mycket som är Fiat i den, det är egentligen bara förarhytten och bromsarna. Motorn är en Iveco, chassiet är från Alco och bodelen har Rapido byggt. Växellådan vet jag inte med säkerhet men den kan nog vara en från Fiat.

Det kan ibland vara lite olika motorer i bilarna, jag har tidigare haft en mindre Ford lastbil och i den var det det en motor från Perkins, den gick för övrigt närmare 60 000 mil utan problem.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat/Ford

Her tar många fel.Har man framhjulsdriven,är det Fiat.
Iveco tilpassar motorer endast til bakhjulsdrivna chassis.
Vexellådan är då visserligen från Fiat den med.

Jag har haft 2 stk Fiat/Alko-chassin(3 litrar) ock 1 Ford 2,2 ltr 140Hk.

Vist kommer man ihåg Fiat från förr i världen.Hur många köper Fiat??
Hur många köper Ford nu för tiden??

Min erfarenhet av dom 3 husbilarna......Köp du Ford.Det att Fiat säljer
så bra beror endast på tilpassningar ock pris gentimot HB-fabrikerna.
Der är Fiat inte goda att rå på,men kvalitèn kan man saktens diskuttera.

Jag ville gjort det om jag skulle köpt ny HB ny,ock den HB`n var
att få med Ford-chassit.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fiat/Ford

Nejdå, vi har en framhjulsdriven med Ivecomotor (med säkerhet) så visst finns det framhjulsdrivna med Iveco.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiat/Ford

Fiats och Ivecos motorer är samma, ingår i samma koncern. Iveco är fiats lastbilsmärke, vilket då gör att Fiats största och Ivecos minsta har likadana motorer.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Fiat/Ford

Hej !
Vår första hb var en Hymer 544 med Fiat motor. Efter tre bärgningar pga motor fel på lika många år var måttet rågat.

Sedan dess har vi kört MB utan några som helst problem. Detta är naturligtvis egna erfarenheter. Jag vill bara framhålla att det finns fler alternativ än Fiat och Ford .
Glad Påsk!
BBa.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat/Ford

Fiats och Ivecos motorer är samma, ingår i samma koncern. Iveco är fiats lastbilsmärke, vilket då gör att Fiats största och Ivecos minsta har likadana motorer.

Dom byggs i samma motorfabrik hos FPT.
Om nåt gåt sønder på motorn,hur har det seg
att inte delarna går om varann??

3 liter Iveco ock 3 liter Fiat byggs annorlunda från
varann,har annorlunda delnummer m.m.

När Ni kör dom här vill ni även upptäcka helt skillda
motorljud.Iveco låter mer.

Min Niesmann+Bischoff Arto -12 har 3 liter Fiat 180 Hk
Min kompis sin N+B Flair -12 bakhjulsdriven har 3 liter 180 Hk Iveco
Mycket mer oväsen från hans dyrare Flair med Iveco-motor.

Helt skillda motorer fick han veta på Iveco-verkstan,Uddevalla.
Iveco-motorn använder man till bakhjulsdrivna lastbilar,ock
Fiat använder man til varubilar,men dom kommer från samma
fabrik,men byggs annorlunda från varann.

"Stig" är säker på att han har Iveco på sin framjulsdrivna bil.
OK. :confused:
 
Senast ändrad:

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Fiat/Ford

Så vill jag då tacka för allt fint engagemang i denna "lilla" fråga. Fiat, Ford, MB, Iveco, spelar kanske inte så stor roll så jag kanske lägger mer krut på att få en så välplanerad och välutrustad hb för mina behov....en spännande vår ligger framför. Glad Påsk alla HBKare!:)
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiat/Ford

Det är samma grundmotor, men olika anpassningar för fram/bakhjulsdrift därav olika motornummer annorlunda oljetråg/oljepump osv. Lika på 2.3l motorn. Men det är samma motorblock, kolvar, kamaxel osv.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fiat/Ford

Så vill jag då tacka för allt fint engagemang i denna "lilla" fråga. Fiat, Ford, MB, Iveco, spelar kanske inte så stor roll så jag kanske lägger mer krut på att få en så välplanerad och välutrustad hb för mina behov....en spännande vår ligger framför. Glad Påsk alla HBKare!:)

Bra prioritering, tycker jag. Önskar dig lycka till med jämförandet & letandet och sedermera köp.

Glad Påsk!
// Niklas
 
Toppen