• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kon Tiki Swift

F

F.d. 28373

Guest
Hej.
Fick överta min fars pedantskötta husbil,men ja kan inget
Hur gör jag,ja vill inte använda gasol,kan man enbart använda el,går värmen på el? Jag har inte hittat instruktionsboken för detta. Jättetacksam för svar. Carina
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Kon Tiki Swift

Värmen brukar gå på gasol. Ev kan det finnas en elpatron om du är inkopplad "på stolpe".
Åk ut en helg till någon ställplats där det står husbilar. Prata lite med dem så får du lära dej massor :) Och träffa trevligt folk...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kon Tiki Swift

Vilken årsmodell är det frågan om? Jag hade en från 1991 & den hade ingen el-värme, endast gasol. VV-beredaren däremot hade både el- & gasoluppvärmning. HB'n såldes under 90-talet & alla var lika utrustade på värmesidan.

Bennie
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kon Tiki Swift

Hej, det beror ju också lite vad du syftar på när du skriver el.
Om du syftar på att vara inkopplad på 230V ström från en stolpe med eluttag så är det lite olika från bil till bil.
Värmen kan ev. också men troligen inte gå på 230V. Om det ev. finns så var det nog extrabeställt när bilen var ny.
Samma med v.v. beredaren, kan kanske vara utrustad med 230V värme redan från början.
Kylskåpet är troligen ett kombi som funkar på 230V eller gasol eller även på 12V men bara när bilen är igång.

Värme kan man få från en finare lös elvärmefläkt, som är utrustad med tyst fläkt, som brukar funka ok. i de flesta fall under Vår, Sommar och Höst.

Om du däremot med el menar 12V el från bobatteriet så blir det annat.
Värme på 12V är inte ens aktuellt och finns inte. Det skulle kanske funka i tio minuter innan batteriet är dött.
Likaså 12V till v.v. beredaren, funkar inte och finns inte.
Kylskåpet går däremot på 12V men drar så mycket ström så den inkopplingen funkar bara när bilmotorn är igång och generatorn laddar, men brukar tyvärr ha lite dålig kyleffekt i äldre skåp och bilar.
Kylen funkar på 230V och funkar också bra på det sättet.

Gasol är ju utan tvekan det allra bästa, enklaste och relativt billigaste sättet att alltid kunna leva helt i frihet med en husbil. Varför inte lära sig att hantera och förstå sig på gasolen i stället, och därmed slippa allt strul och krångel med att alltid behöva jaga en elstolpe :).

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen