• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Husbil & Husvagn skriver:
Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli | Husbil & Husvagn

Reglerna slår idag mot två saker, långliggare på campingplatser där reglerna inte tillåter att samma husvagn står på samma plats längre än sex veckor för då krävs det ibland bygglov vilket även drabbar villavagnar. Den andra gruppen är de som ställer upp sin husbil, husvagn eller båt på villatomten.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Det kanske inte blir så illa ändå.

Boverket skriver att kommunen kan besluta om minskad eller utökad bygglovsplikt. Det framgår i så fall av detaljplanen eller områdesbestämmelserna för det aktuella området. Minskad bygglovsplikt innebär att det inte behövs bygglov.


I den färdiga rapporten föreslog Boverket att bygglov inte ska krävas för förvaring av säsongskaraktär för sammantaget högst två fritidsbåtar, husvagnar eller husbilar på tomter i omedelbar närhet till en- eller tvåfamiljshus. Förutsättningen är att det som ställs upp inte placeras närmare än 4,5 meter från tomtgränsen.

Bennie
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Att husvagnar, villavagnar och sommarstugor kan vara permanenta boende om de står på samma plats i flera månader förstår jag. Men en båt eller husbil, de åker man ju runt i och parkerar när man ska pausa. Det finns väl ingen som köper en båt eller husbil för att ställa upp dem. Och hur ska man kunna vinterförvara om man inte får ställa upp allt detta någonstans?
:swoon:
parkerad.JPG
PS! Nyservad och nybesiktigad.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Husbil finns inte i någon lagtext, husbil är en personbil PB2 och då tolkar jag det som att jag får ställa den på min uppfart där även min PB1 står (min Volvo)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Husbil finns inte i någon lagtext, husbil är en personbil PB2 och då tolkar jag det som att jag får ställa den på min uppfart där även min PB1 står (min Volvo)

Där slog du huvudet på spiken, bra reflektion!
Den info jag har är att detta har Boverket tagit tag i för att få lagstiftaren att titta på det här med Ställplats och PB2, för husbil finns definierat i lagtexten. Det framgår av registreringsbeviset vad vår (er) bil är för något.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Så här beskrivs fordonet i "fordonsuppgifter", Transportstyrelsens register:

Fordonsslag
Personbil
Fordonsslagsklass
Husbil
Fordonskategori
M1
Kaross
AF (Fordon Avsett För Fler Ändamål)
Kaross särskilda ändamål
Campingbil

(hittar bl.a. inget som heter PB2)

Och så ett påpekande angående bygglov för uppförande av friggebod och liknande på den egna tomten. Behövs nämligen INGET BYGGLOV för friggebod upp till 15 m2 (tror jag).
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Så här beskrivs fordonet i "fordonsuppgifter", Transportstyrelsens register:

Fordonsslag
Personbil
Fordonsslagsklass
Husbil
Fordonskategori
M1
Kaross
AF (Fordon Avsett För Fler Ändamål)
Kaross särskilda ändamål
Campingbil

(hittar bl.a. inget som heter PB2)

Och så ett påpekande angående bygglov för uppförande av friggebod och liknande på den egna tomten. Behövs nämligen INGET BYGGLOV för friggebod upp till 15 m2 (tror jag).

Friggebod på hjul , men minst 4,5 meter från gräns!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Så här beskrivs fordonet i "fordonsuppgifter", Transportstyrelsens register:

Fordonsslag
Personbil
Fordonsslagsklass
Husbil
Fordonskategori
M1
Kaross
AF (Fordon Avsett För Fler Ändamål)
Kaross särskilda ändamål
Campingbil

(hittar bl.a. inget som heter PB2)

...

För min husbil står det bland annat i registerutdraget:
...
Fordonsslag: PB
Fordonsklass: II
...
Fordonskategori EU: M1
...
Kaross: Campingbil SA
...
------------------------------

Att det kan vara så olika!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

För min husbil står det bland annat i registerutdraget:
...
Fordonsslag: PB
Fordonsklass: II
...
Fordonskategori EU: M1
...
Kaross: Campingbil SA
...
------------------------------

Att det kan vara så olika!

Står det så i dina papper Jokin, kan du med gällande lagstiftning ställa din PB 2bil (husbil) på din tomt i mer än en semesterperiod utan bygglov. Parkering eller uppställning av PB 1 och 2 är inte bygglovspliktigt enligt gällande lagstiftning. Det är hela konceptet som kommer att ses över av Boverket och lagstiftaren. Vad det innebär är det ingen som vågar sia om men att det blir förändringar är ganska säkert, och då förhoppningsvis till det bättre.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

För min husbil står det bland annat i registerutdraget:
...
Fordonsslag: PB
Fordonsklass: II
...
Fordonskategori EU: M1
...
Kaross: Campingbil SA
...
------------------------------

Att det kan vara så olika!

Tydligen olika om man tittar på Transportstyrelsens vanliga hemsida eller man tittar i deras App.
På min står Fordonsklass = Husbil på hemsidan men i Appen står det II.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Tydligen olika om man tittar på Transportstyrelsens vanliga hemsida eller man tittar i deras App.
På min står Fordonsklass = Husbil på hemsidan men i Appen står det II.

Kollade precis min och där står det PB II både i Appen och på hemsidan. Underligt att det kan stå olika.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Nog tror jag att det måste bli vissa lättnader i tolkningarna i Plan- och bygglagen. En del konsekvenser av nuvarande tolkningar kan bli befängda. Så blir det ju ofta när lagstiftningen inte hänger med i samhällets utveckling. Ett exempel på detta kan vara att man måste ha bygglov för parkera sin husbil på tomten.

Vid tolkning av lagstiftning ska man gå tillbaka och studera lagstiftarnas syfte med lagtexten. Vad har de haft i åtanke, vad ville de reglera med lagen. Jag kan tänka mig att det i vissa fall kan det vara rimligt med bygglov för att ställa upp husbilen på tomten. Ett sådant fall kan vara när husbilen är avställd och att den används för boende under tiden, och blir i princip en bostadsbyggnad om än tillfällig, vilket jag inte tror var lagstiftarens mening. Ibland lyckas lagstiftarna att uppnå vad de de avser, andra gånger blir det inte möjligt för domstolar att åstadkomma det lagstiftarna velat uppnå. Exempel på detta är lagen med förbud mot att använda mobiltelefon vid bilkörning.

Vad som kommer att hända med exempelvis långtidsuppställda husvagnar på campingar kan man undra, men jag tror nog att det kommer att bli någon form av undantag, så att Caravan Camping och andra campingplatser kan fortsätta sin verksamhet med långliggare.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Nog tror jag att det måste bli vissa lättnader i tolkningarna i Plan- och bygglagen. En del konsekvenser av nuvarande tolkningar kan bli befängda. Så blir det ju ofta när lagstiftningen inte hänger med i samhällets utveckling. Ett exempel på detta kan vara att man måste ha bygglov för parkera sin husbil på tomten.

Vid tolkning av lagstiftning ska man gå tillbaka och studera lagstiftarnas syfte med lagtexten. Vad har de haft i åtanke, vad ville de reglera med lagen. Jag kan tänka mig att det i vissa fall kan det vara rimligt med bygglov för att ställa upp husbilen på tomten. Ett sådant fall kan vara när husbilen är avställd och att den används för boende under tiden, och blir i princip en bostadsbyggnad om än tillfällig, vilket jag inte tror var lagstiftarens mening. Ibland lyckas lagstiftarna att uppnå vad de de avser, andra gånger blir det inte möjligt för domstolar att åstadkomma det lagstiftarna velat uppnå. Exempel på detta är lagen med förbud mot att använda mobiltelefon vid bilkörning.

Vad som kommer att hända med exempelvis långtidsuppställda husvagnar på campingar kan man undra, men jag tror nog att det kommer att bli någon form av undantag, så att Caravan Camping och andra campingplatser kan fortsätta sin verksamhet med långliggare.
Du har så rätt i dina funderingar. Men tråkigt nog är det bara vad någon tycker.
För att bygglov ska kunna krävas för en husbil uppställd på den egna tomten är att det är en byggnad. Vad är då en byggnad? Den ska vara försedd med väggar och tak och man ska kunna gå in i den, då är det en byggnad. En husbil kan vara en byggnad om den permanent ställs upp. Vad menas då med permanent? Jag kan hålla på hur längre som helst så ni förstår att det är svårt och att lagstiftaren inte riktigt vet hur detta ska hanterad. Så hav tröst, det kommer att bli bättre.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Nya regler för uppställning av husbil efter 1 juli

Lek med tanken att nya regle rinnebär bygglov för parkering/uppställning >6 veckor.

Hur långt måste jag/vi förflytta bilen för att det skall räkna ssom en ny parkering och ny period om 6 veckor?

Vi har bilen på tomten idag, i ett tält vintertid. Tältet står ca. 6m från vår uppfart där vi har vår personbil. Uppfarten rymmer dock både husbil och personbil så om inte kravet är att bilen måste flyttas mer än 6m för att det skall räknas som ny parkering påverkar ett ev. nytt beslut fn. inte oss.

Det hindrar oss inte från att tycka att förslaget inte bör bifallas för det drabbar många andra och i framtiden kanske också oss.

// Niklas
 
Toppen