• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring ?

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Har en Carhago med en Iveco (2012 ) i den ingår en Luftfjädring VB airsuspesion. Fick aldrig en manual till den. Har testat den med olika lufttryck från 0.5 till 4,5 bar men det hördes och kändes alltid dunkande i skarvarna på motorvägen.
Upplevde aldrig ( som andra skriver om en mjuk körning ) en flytande körning.

Bälgarna är OK, kan höja eller sänka bilen tom 8 cm om jag mins väl.
Just nu har manometrarna slutat att visa tryck i dem, kompressor arbetar och jag kan höja och sänka bilen som vanligt.

Har någon av er samma system i bilen och kan beskriva för mig var gör jag för fel, eller någon som gick fel ? Blir väldigt tacksam för hjälpen.

Mvh

Ps.
Tryc på bilden ,den bli störe
 

Bilagor

  • DSC00013.JPG
    DSC00013.JPG
    2,4 MB · Visningar: 87

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring ?

Hej.

250 personer läste om luftfjädring och ingen som kunde svara, jag vet att många har det, kanske har ej läst min post ? eller .

Mvh
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring ?

Jag har lite erfarenhet av luftfjädring, men inte just det systemet.

Är inte manometrarna mekaniska? i så fall så kommer ju på något vis inte luften fram till mätarna.

Vad det gäller stampet i skarvarna så är det nog något som man får leva med, inte minst med dubbelhjul bak

//Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring ?

Jag har bara erfarenhet av s.k. hjälpluftfjädring, har också då haft manometer på förarplatsen (dock inte i husbil), av de olika märken jag haft, så har det alltid stått i manualen om min.tryck på runt 0,5bar.

När jag tittar på din bild så visar dina manometrar 0 i tryck.
Vill bara tipsa dej att inte köra din husbil utan tryck i systemet, ifall det nu går, kan bli dyra reparationer som följd.

Ser du att bilen höjs får du ju in luft som blir kvar i bälgarna, då måste manometrarna förlorat sin koppling mot systemet, men är märkligt för då borde du höra ett luftläckage.

I övrigt vet jag inte vad du har för system, hel-luftfjädring eller hjälp-luftfjädring.
Googlar man på ditt märke så ser deras VB Semi Air ut att likna ditt, alltså en hjälp-luftfjädring, detta system kan aldrig skapa en mjukare gång, bara tvärtom en stötigare, är främst till för att stötta en redan överbelastad originalfjädring, gör sig bäst på lastfordon som då och då lastas tungt.
 
Senast ändrad:

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring ?

Tack för alla svar, ska undersöka vidare, vilken system har jag.

Mvh
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Luftfjädring ?

Det låter som du har hjälp luftfjädring, ju mer last desto mer tryck ska du ha i för att hålla bakvagnen i nivå. Detta system ger ingen flytande fjädring utan du kör alltid med din original bladfjädring med den komfort som den ger. Pumpa i så att bilen ser rak ut o provkör, känns den för hård så släpper du ut trycket tills du märker skillnad. Är vad ja tror att du har iaf...Lycka till.
 
F

Fd.16159

Guest

Bilagor

  • 733105000000EN01-EN_User_Manual_VB-FullAir.pdf
    6,9 MB · Visningar: 49
  • 733155000000EN02-EN User manual VB-SemiAir V02.pdf
    1,1 MB · Visningar: 32
Toppen