• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur viktig är Klimatanläggningen egentligen?

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Hej!
Vi undrar vad ni tänker om klimatanläggningen i husbilen? Vi har mest erfarenhet av automatisk, men just nu står vi i valet och kvalet där just den frågan är avgörande för vilken husbil vi eventuellt köper. Den med automatisk klimatanläggning har AC i bodelen. Den med manuell har ingen AC, men vi kan installera en. Det som annars skiljer bilarna åt är klädseln. Den ena har läder den andra någon slags mocka som ska vara lättskött. Så med andra ord... läderklädsel+ manuell klimatanläggning mot automatisk klimatanläggning och mockaklädsel. Läderklädseln känns ju riktigt bra, men som sagt... Hur funkar manuell klimatanläggning? Är det jobbigt?
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är Klimatanläggningen egentligen?

Personligen så tycker jag inte att klimatanläggning är så superviktig så länge det finns AC.
(för jag tolkar ditt inlägg som att det är AC i ena bilen samt Klimatanläggning i den andra, men jag kanske tolkar fel?)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hur viktig är Klimatanläggningen egentligen?

Om det inte finns AC i bil och bodel så är det en "deal breaker" för vår del.
(köp är inte att tänka på)

Hade en husbil utan AC i vare sig bo del eller bil, olidligt även i Sveriges högsommar temperatur.
(säger en som föredrar minus om det är högre tal än 30 på termometern.)


Skulle jag tvingas välja, blir det AC i bil delen helt klart.
I bilen sitter du i kanske 40 graders värme och kan inte göra mycket åt det mellan punkt A och B.
Väl framme vid "B" kan man göra vad man vill i värmen......

Mao, alla är olika!!
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är Klimatanläggningen egentligen?

Den med manuell AC och skinnklädsel skulle jag gå på.
Skinn är bättre om det spills och skitas ner. Automatisk klimatanläggning i en husbil funkar iaf enligt min erfarenhet inte speciellt mycket bättre än en manuell dito.
Jämfört med en Fiat originalhytt är det förmodligen för mycket luftvolym i en husbil så den automatiska anläggningen har svårt att hålla jämn temperatur där man sitter.
Man får ju ändå sitta och pilla på knapparna hela tiden.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är Klimatanläggningen egentligen?

Har haft både manuell ac och automatisk AC. Som Roger säger så hänger inte automatiken med i förändringarna då volymen är för stor och man får ändå justera.
I nuvarande bil har vi Automatisk AC i bildelen, AC i bodelen och skinnklädsel.
Men hade lika gärna kunnat haft manuell AC. Huvudsaken att det finns AC:
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är Klimatanläggningen egentligen?

Tack för alla bra svar. Vi tror att vi har blivit lite mindre villrådiga nu . Inte lätt att välja rätt i husbilsdjungeln. Vi är snart inte på vår tredje och vet liiite vad vi vill och inte vill ha. Men men... Mycket att tänka på...
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Hur viktig är Klimatanläggningen egentligen?

Ja det är jobbigare med manuell Ac, för den kompenserar inte för solvärmen när du kör, på en manuell får du jiddra med alla inställningar. På en ACC slipper du i alla fall att justera värmeregleringen när du kör mellan sol o skugga på vår o höst när det kan skilja mkt i temperaturer pga solen. Men det viktigaste är ju att det finns Ac såklart. Sen orkar ju inte bildelens Ac kyla hela bodelen när ni kör, är man fler än två som åker så blir det väldigt varmt för dom som sitter bakom förarhytten. Kolla även om du kan köra bodelens Ac under färd, det hjälper mkt om du åker mkt på sommaren söder över. Det är inte självklart på alla även om det finns inverter från fabrik.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hur viktig är Klimatanläggningen egentligen?

För och nackdelar med allt.

Manuell AC i bildelen räcker gott för oss. För som flera skrivit tidigare. när man väl kör vill man ha dräglig temp. så det blir lättare att hålla sig koncentrerad. AC i bodelen är för oss inte så viktigt då vi mycket sällan tillbringar semesterveckorna i södra europa och "måste" vara inne i bilen under soltimmarna.

AC till bodel väger, gör bilen högre och är ytterligare en pryl som kan gå sönder och kräver underhåll.

Skinn är visserligen praktiskt men satans kallt när man kliver in i en icke uppvärmd bil vintertid.

Jag/vi hade nog trots det gått på manuell och skinn.

Lycka till med valet.
// Niklas
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur viktig är Klimatanläggningen egentligen?

I vår bil fanns redan ACC när vi köpte den, som vi nu är ganska bortskämda med. Förr hade vi AC (dvs. manuell) och då var det ständigt vridande höger/vänster med rinnande näsa m.m.. Kan du välja automatisk temp. inställning (ACC), gör det!
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är Klimatanläggningen egentligen?

Tack som sagt för alla goda råd!
Nu har vi gjort vårt val. Det blev en bil med skinn och manuell klimatanläggning. Efter första turen så kan vi säga att vi fick ratta lite väl mycket på klimatanläggningen. Om det är värt besväret mot en nice skinnklädsel får vi väl se i sommar när vi vill ha kallt istället för varmt och stannar mer än åker. Vi är supernöjda med bilen just nu i alla fall, trots rattadet .
/Caroline
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är Klimatanläggningen egentligen?

Personligen skulle aldrig en ACC kontra AC kunna väga över i ett husbilsköp.

Ingen raketforskning i att ställa in lämplig temp. med AC.

Det många gör fel är att snåla på värmen, och ställer reglaget alldelses för kallt
Utgå ifrån mittläget på värmereglaget "halv värme" gör sen små ändringar på värmen för finjustering, och ställ inte fläkten på de lägre farterna, då riskerar man att förångaren blir ett isblock, fördelningen av luften är sen mer en smaksak.
När det är ordentlig sommarhetta så drar vi för de tjocka hängena bakom stolarna som avskärmar bodelen, att då försöka kyla ner en stor husbil är inte helt lätt oavsett ACC eller AC

Grattis till husbilsköpet :)
 
Toppen