• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kyl & frys

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Det som inte får hända, har hänt. Framför allt inte när man är på längre resa i Europa. " just nu i Frankrike Bordeaux "
Helt plötsligt försvann kylan i kylskåp & frys. Det börja lukta ammoniak. Vi har letat efter reparatörer redan från norra Spanien även nu i Frankrike. Ja vad hittar man, försäljnings ställen, en reparatör mitt in stan, i en liten affär. Provat maila också, då översatt vårt problem genom Google.Har svårt att kunna hitta någon som reparerar just kylskåp till fritidsfordon på Dometic på deras hemsida. Någon som har något tips. Vi är på väg upp mot Strasbourg. Vi klarar oss med en kylbox som vi köpt,går på el och 12 v. Men vill ju få igång kyl/frys, vår plan är att komma hem i slutet av maj.
Med vänlig hälsning,
Skoogis
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl & frys

MENA ALSACE
Servicecenter
ADRESS

Zone Artisanale de la Wantzenau
Hoenheim, 67800
FR

CONTACT SERVICE CENTER

+33 3 88 83 30 83

Detta är det närmaste jag hittar just nu.
Ge vägbeskrivning på fler städer hemåt så kanske det går att hitta fler.
Här går det att söka på stad plats mht var du är.
https://www.dometic.com/sv-se/se/hitta-en-återförsäljare
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Dometic kyl & frys

Vår kyl o frys rasade i hop i Spanien fick i gång den flera gånger efter några timmars avstängning, men tillslut la den av helt. I gårkväll gjorde vi ett nytt startförsök och helt plötsligt fungerade den i morse. Men nu kyler den dåligt men frysen håller just nu -10 grader
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Dometic kyl & frys

Vi har haft mail kontakt med Dometic i Sv. Ett antal ggr.
Även då blivit hänvisade till deras hem sida.
Har besökt stängda butiker, Försäljnings ställen. Mailar flera ställen, inga svar.
Vi fick i Spanien kontakt med deras support. Ja det var då som vi kom till en lite affär med en reparatör, som var lite osäker på jobbet ( den fanns inte med på hemsidan) & hänvisa oss till stora husbils firmor den ena kunde hjälpa oss i Maj. (Ja det är helt fel årstid att få fel på kylskåpet)
Men vi jagar vidare, gärna fler tips. ( Tack )
Vi fortsätter mot Trier. Måndag i morgon
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl & frys

Vi har haft mail kontakt med Dometic i Sv. Ett antal ggr.
Även då blivit hänvisade till deras hem sida.
Har besökt stängda butiker, Försäljnings ställen. Mailar flera ställen, inga svar.
Vi fick i Spanien kontakt med deras support. Ja det var då som vi kom till en lite affär med en reparatör, som var lite osäker på jobbet ( den fanns inte med på hemsidan) & hänvisa oss till stora husbils firmor den ena kunde hjälpa oss i Maj. (Ja det är helt fel årstid att få fel på kylskåpet)
Men vi jagar vidare, gärna fler tips. ( Tack )
Vi fortsätter mot Trier. Måndag i morgon


Hej Skoogis !
Klart att vi rycker in och hjälper en f.d. granne på Raco Camping i Benidorm.
Vi hoppas att resan norrut varit rik på upplevelser (bortsett från kylskåpsproblemet då) !

Ring till Domitics serviceagent i Polch (där är ju din Flair tillverkad). Han har ett upptagningsområde på 200 km radie från Polch + Luxemburg och norra Frankrike.
Han heter Björn Hyttermann och du når honom på tel:
Mobil = 0173-9504160
Bostad = 02655-942328
E-mail = bbh-dometic@online.de

Björn har jobbat många år på NiesmannBischoffs fabrik i Polch och därefter varit chef för Niesmann Carvanings husbilsfirma mitt emot fabriken.
Sedan ett antal år är han nu egen företagare och agent för Dometic. Han reser runt i sin stora Mercedesbuss och servar.
Björn hjälpte oss att byta hela kylpaketet i vårt kylskåp i september 2015 när vi var på väg ner till Benidorm för övervintring. Vi har ett flertal bekanta som vi lotsat till Björn genom åren och samtliga har blivit hjälpta.
Björn bor i grannbyn till Polch, så det är väl smidigast om du ringer honom och beställer tid för assistans i just Polch och förslagsvis vid NiesmannBischoffs ställplats.
OBS ! NiesmannBischoff har ej service på kylskåp utan hänvisar alltid till just Björn Hyttermann.

Vi lämnar Raco här i Benidorm på söndag om en vecka och räknar med att vara hemma igen i mitten av maj. Vädret här är nu helt fantastiskt med knallblå himmel sedan en vecka och 23-25 grader i skuggan.

Hoppas vi ses här nere under kommande höst-vinter-vår !
Varma hälsningar
Bosse och Gerd
Bosses och Gerds husbilsresor
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Dometic kyl & frys

Tackar
Vi jagar alla tips som vi får. Visst att ett kylskåp inte fungerar, kanske inte det man tänker på efter vad som hänt hemma. Men livet måste gå vidare.
Med vänlig hälsning
Fam Skoogis

Vi har träffat många vänliga & trevliga Svenskar under våran resa.
Hoppas att få träffa er igen.
Kram
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl & frys

Hej
Vi hade exakt samma problem 2016 i Moseldalen, det jag inte visste då var att det var relativt enkelt att lösa själv.
enligt Dometic service manualen skall man sota röret/skorstenen 2-3 ggr per år vid drift på "motorgas" antar att de menar LPG.
I vårt fall fick jag lossa kylskåpet från inredningen så jag kunde dra ut det någon decimeter för att kunna komma åt att få in en borstviskare (Biltema) i skorststenen, finns beskrivet i andra trådar här på forumet, http://www.husbilsklubben.se/forums/t53580/
Bilden visar mängden sot.
Lycka till
 

Bilagor

  • Sot.jpg
    Sot.jpg
    174,6 KB · Visningar: 18

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl & frys

Nu blir jag fundersam...

"...enligt Dometic service manualen skall man sota röret/skorstenen 2-3 ggr per år vid drift på "motorgas" antar att de menar LPG.
I vårt fall fick jag lossa kylskåpet från inredningen..."

Sota röret 2-3 gånger/år? Hur många gör det?
Insinuera att LPG sotar mer än Gasol... är inte det samma produkt?
Lossa kylskåpet från inredningen för att sota... Kan det vara tänkt så?

Här vore intressant med en kommentar från Dometic själva. Hur ser de på funktionaliteten vid gasdrift? Undrar Björn
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Dometic kyl & frys

Hej
Vi hade exakt samma problem 2016 i Moseldalen, det jag inte visste då var att det var relativt enkelt att lösa själv.
enligt Dometic service manualen skall man sota röret/skorstenen 2-3 ggr per år vid drift på "motorgas" antar att de menar LPG.
I vårt fall fick jag lossa kylskåpet från inredningen så jag kunde dra ut det någon decimeter för att kunna komma åt att få in en borstviskare (Biltema) i skorststenen, finns beskrivet i andra trådar här på forumet, http://www.husbilsklubben.se/forums/t53580/
Bilden visar mängden sot.
Lycka till

Tror du det även gäller på 220 & 12v ??
Skoogis
Men jag kollar även detta. Tack
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Dometic kyl & frys

När jag kände ammoniaklukten i vår husbil så hade det gått hål och köldmediet
pyst ut. Det var bara att byta bakstycket med allt det innebar. Hoppas det löser sig för er. Hälsningar Göran Hellman
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl & frys

Motorgas, jag vet inte vad Dometic avser, det som skiljer är väl blandningförhållandet mellan propan och butan som ingår i (LPG/Gasol) beroende på var i Europa man tankar.

När skorstenen är bemängd med sot så brinner inte gasen bra och det LUKTAR typ ammoniak men inte alls lika starkt som "ammoniak".

Jag trodde också att vår ammoniak-slinga gått sönder, men då hade det knappt gått att lukta på enligt Dometic service personal.

Vår kyl fungerade på 220/12volt, problemet uppstod efter 2 säsonger utan sotning och drift på LPG.

Om inte kylen ens går på 220/12volt då kan det ev vara fel på ammoniakslingan

Varför jag fick lossa på kylskåpet från inredning beror på att brännaren (Kylens) sitter strax ovanför övre kanten på nedre gallret (husbilstillverkarens konstruktionsfel):mad:

Sen kan man fundera på om man verkligen skall behöva sota skorstenen så ofta som tillverkaren föreskriver (konstruktionsfel):mad:

Bilden visar skorsten med brännaren bortmonterad.
 

Bilagor

  • Skorsten.jpg
    Skorsten.jpg
    81,6 KB · Visningar: 33

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Dometic kyl & frys

Vi tackar för alla tips,
kommer snart få hjälp med kyl & frys erländet.
Det blir att byta ut div saker.

mvh
Skoogis
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl & frys

Hej Skoogis !
Klart att vi rycker in och hjälper en f.d. granne på Raco Camping i Benidorm.
Vi hoppas att resan norrut varit rik på upplevelser (bortsett från kylskåpsproblemet då) !

Ring till Domitics serviceagent i Polch (där är ju din Flair tillverkad). Han har ett upptagningsområde på 200 km radie från Polch + Luxemburg och norra Frankrike.
Han heter Björn Hyttermann och du når honom på tel:
Mobil = 0173-9504160
Bostad = 02655-942328
E-mail = bbh-dometic@online.de

Björn har jobbat många år på NiesmannBischoffs fabrik i Polch och därefter varit chef för Niesmann Carvanings husbilsfirma mitt emot fabriken.
Sedan ett antal år är han nu egen företagare och agent för Dometic. Han reser runt i sin stora Mercedesbuss och servar.
Björn hjälpte oss att byta hela kylpaketet i vårt kylskåp i september 2015 när vi var på väg ner till Benidorm för övervintring. Vi har ett flertal bekanta som vi lotsat till Björn genom åren och samtliga har blivit hjälpta.
Björn bor i grannbyn till Polch, så det är väl smidigast om du ringer honom och beställer tid för assistans i just Polch och förslagsvis vid NiesmannBischoffs ställplats.
OBS ! NiesmannBischoff har ej service på kylskåp utan hänvisar alltid till just Björn Hyttermann.

Vi lämnar Raco här i Benidorm på söndag om en vecka och räknar med att vara hemma igen i mitten av maj. Vädret här är nu helt fantastiskt med knallblå himmel sedan en vecka och 23-25 grader i skuggan.

Hoppas vi ses här nere under kommande höst-vinter-vår !
Varma hälsningar
Bosse och Gerd
Bosses och Gerds husbilsresor


Kom just på att jag glömde att informera att Björn Hyttermann talar mycket bra engelska - kan ju vara bra att veta för dig som någon gång behöver hans hjälp och som inte förstår tyska !
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Dometic kyl & frys

Kom just på att jag glömde att informera att Björn Hyttermann talar mycket bra engelska - kan ju vara bra att veta för dig som någon gång behöver hans hjälp och som inte förstår tyska !


Hej.
Vi har bokat tid.
Sänt mail till er Bosse & Gerd

Mvh
Skoogis
Hälsningar från
Schweich / Mosel
 

Bilagor

  • IMG_3475.JPG
    IMG_3475.JPG
    1,8 MB · Visningar: 4

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyl & frys

Skönt att det löste sig (och förmodligen billigare än i Sverige), men det är säkert många som undrar vad som var felet.

Pålle
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dometic kyl & frys

En av våra Norska vänner med ett gigantisk hotell på flera axlar och hjul fick problem med kyl/frys 2 ggr i år, mitt under övervintringen i Spanien. Han fick då "tillåtelse" att köpa portabel kyl/frys på ca 45 liter som Morello kommer förmodligen att stå för inkl. reparation/byte av fel på ordinarie grejer. Tycker det är fin goodwill från Morello!
 
Toppen