• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjul i reserv_var köpa?

F

F.d. 51438

Guest
Hej! Har précis tagit over min pappas Carado T337 och upptäckt att det saknas renoveringssats och reservhjul. Tänkte köpa ett vanligt extra hjul (som man får köra normal fart med) och ha med utifall jag får punktering.
Min tanke var att köpa ett begagnat men ok eftersom det ändå bara är som reserv.
Kan någon tipsa om var jag bäst börjar leta efter ett sånt?

Tack!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Hjul i reserv_var köpa?

Vilken dimension behöver du? Jag har tagit av mitt reservhjul och tänker sälja det. Finns kanske fler som gjort så. Lägg en köpannons här på fotumet.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Sam Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Trosa
HBK-Nr
24545
Medlemskap
2025
Hej jag har en Carthago 2017 och behöver ett reservhjul dim 225/75R 16 CP Q116
Var får jag tag på det på bästa sätt.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Kolla min länk ovan. Har kollat med Kabe och en Fiat verkstad och det går alldeles ypperligt att köra med ett 215 däck i stället för ett 225. Dessutom mer än halva priset, det är ju ett reservhjul och du ska bara köra till du skaffat ett nytt original. Jag har dessutom beställt fäljar och däck i dim 255/55 18CP 120, Continental däck.
Huvudsaken att du inte ändrar diametern o omkretsen.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Om man ikke har så mange kilo til overs, men vil ha noe i reserve, er det kanskje greit å ha med et dekk i riktig størrelse og felg sitter det på bilen. Legge på nytt dekk kan være mye lettere å få gjort, kanskje uten lang ventetid, en det er å få kjøpet et riktig dekk.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är det någon av er som använt reservhjulet, min senaste punktering var 1979 tror jag!! liten avvikelse från frågan.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är det någon av er som använt reservhjulet, min senaste punktering var 1979 tror jag!! liten avvikelse från frågan.

Ett 20-tal gånger, dock ej med husbilen, men det har medfört att man är helt på det klara med att punkteringar inträffar så för oss är det en självklarhet med ett riktigt reservhjul samt en uppsättning riktiga verktyg.
Visst väger reservhjulet men vi har demonterat markisen och en del annat som vi ändå aldrig använde så det kompenserar både reservhjul och verktyg.
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Strunta i reservdäcket. När hade du en punktering senast? Om du åker i Europa så köper du bara till en vägassistans-försäkring istället. Den är billig och du får all service och utan självrisk på de flesta sådana försäkringar. De fixar så däcket blir lagat. Du behöver inte skita ner dig heller.

Johnny och Inga-Lill
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Strunta i reservdäcket. När hade du en punktering senast? Om du åker i Europa så köper du bara till en vägassistans-försäkring istället. Den är billig och du får all service och utan självrisk på de flesta sådana försäkringar. De fixar så däcket blir lagat. Du behöver inte skita ner dig heller.

Johnny och Inga-Lill

Det kan vara bra med ett reservhjul även om man har assistansförsäkring. Skillnaden är att om man har reservhjul så byter de i regel hjulet åt dig men om det saknas reservhjul så gör de i regel inget annat än att ringa en bärgare.
Var noga med att läsa allt det finstilta i de olika vägassistans försäkringarna, många kör omkring med betydligt sämre skydd än de tror.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Tänk på att det inte är tillåtet att annonsera i forumen undantaget under "Annonser"!

Ett par inlägg i tråden. har därför raderats.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Strunta i reservdäcket. När hade du en punktering senast? Om du åker i Europa så köper du bara till en vägassistans-försäkring istället. Den är billig och du får all service och utan självrisk på de flesta sådana försäkringar. De fixar så däcket blir lagat. Du behöver inte skita ner dig heller.

Johnny och Inga-Lill

Du kan också få nöjet att vänta ett par dagar medan rätt däck skaffas fram..?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Du kan också få nöjet att vänta ett par dagar medan rätt däck skaffas fram..?
Fick vänta på en p-ficka vid en avfart söder om Munchen från fredag kväll till måndag förmiddag innan bärgaren kom, inte fan bytte han däck. Nej det fick däckhandlaren göra, inkl fälg 550 euro. Ersättning för utlagda kostnader löstes när vi kom hem. Därför har jag ett nytt reservdäck på plåtfälg i en Alko vagga under bilen för att slippa en massa onödigt tjafs.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
På 20 år har vi 2 punkteringar. 1 hemma när den stod stilla. 1 gång på autobahn så vi märkte hb.n började kränga. Klarade oss in till Rehda på en ställplats. Fick fram en dålig reserv under hb med hjälp av en snäll Tysk, på den tiden hade vi ingen ass. till hjälp. Tog oss till en däckservice fredag kl 11 för att laga det trasiga däcket. De hade inte dimensionen hemma, men 10 mil bort fanns det. Gå ut på stan o kom igen kl16 så hämtar vi sa han. Då köpte jag 4 nya däck runt om o de fixade det bästa av de gamla o gjorde ett nytt reserv. Kollade hemma på priset och det blev billigare där. Vilken service en fredag eftermiddag, tror inte jag fått den hjälpen i Sverige?
Bengt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Frågan är ju bara om husbilshjul till Fiat, Citroen, Peugeot, Renault, Iveco och Mercedes i de olika förekommande bultcirklarna och dimensionerna räknas till de "vanligast förekommande"?
 
Toppen