• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringar

F

F.d. 54009

Guest
Hej , På grund av slarv har jag orsakat ett säkringsbrott,problemet är dels brottet men även vilken säkring som det gäller.Jag har ett mätinstrument som jag kan använda ett digitalt.Hur bär jag mig åt för att kolla vilken säkring det gäller?Kan de sitta kvar i sina fästen på EBL 99 eller måste jag plocka bort ett och ett (väldigt trångt ).Om de kan mätas på plats,är det något speciellt jag måste tänka på med anledning av att strömmen kan vara på.Hoppas att någon kunnig medlem förstår mig.Bra att kunna när man är ute i "fält".
Tackar på förhand (jag är säker på att någon kan detta)

//Hälsar Monica (Vi bytte upp oss i dag till en nyare Hb):confused:
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Säkringar

Hej! Har du en voltmeter, ställ den på mer än 12V = likspänning och anslut mätspetsarna på de två små metallytor som syns i säkringarnas ändar. Om spänningen blir mer än 0,1 V är säkringen trasig. Ett annat sätt är att mäta med ena mätspetsen på batteri-Minus och sedan på säkringarnas metallytor. Då säkringen är hel skall det vara samma på bägge sidor av säkringen.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen