• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller på 400W till MPPT

HarleyStisse

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
22685
Medlemskap
2024
Jag har en Tracer 3215 MPPT monterad i bilen.

Idag har jag 200W monterat men funderar på att dubbla det, på MPPT'n står det max 360W, min fundering är att jag läst att solceller oftast ger som mest 70-80% av sin maxkapacitet på våra breddgrader som regel ännu mindre.

Så här är det kopplat idag parallell och seriell
(50W+50W i serie) parallellt med (50W + 50W i serie) = ca 36V/5.4A

jag tänkte parallellkoppla med 2 st seriekopplade 100W = på 36V /5.55A

Detta blir då max 36V/11.95A = 430W, med 80% verkningsgrad får jag det till 320W så jag borde vara på den säkra sidan

När jag läser i manualen till min MPPT så skall den stänga av sig automatiskt när den får för mycket input, alltså borde det inte vara något problem.

Tänker även att om man åker söderut till solen så är det bara att koppla ur en av de (50+50).

Är det någon som provat detta och kan ge några tips?

Ha det så gott där ute

:mcride:
//Stisse
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Solceller på 400W till MPPT

Hej! Regulatorn stänger av om den får för hög spänning, men det händer inte här. Max ström in i regulatorn finns troligen inget skydd för då man räknar med att detta inte sker. Den utgång som finns för last, som inte används brukar ha skydd mot överlast. Men tänk på att elektroniken blir varmare och komponenter åldras mycket snabbare när man går nära gränsvärdena. Tittat på en del Kina produkter på t.ex. Youtube och där räknar man med maximaldata på komponenterna i stället för normala driftvärden. Kondensatorer i kretsarna åldras snabbt om de ligger nära sina maximala data. Skillnaden mellan konsumentelektronik och industrielektronik är kvalitet och marginaler på komponenter som ser i övrigt identiska ut.
Min åsikt är: maximalt 70 procent av toppdata om man vill ha hållbarhet.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

HarleyStisse

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
22685
Medlemskap
2024
Sv: Solceller på 400W till MPPT

3215 MPPT är designad för 30A så max puttar jag in 30% så det är nog inget att oroa sig för, att jag lägger dom parallellt två och två är för att få upp spänningen så att kabelförlusterna miskas, jag tror även att man kan suga ut lite fler soltimmar på det sättet.

För temperaturen har jag byggt ihop ett kontrollsystem med en Arduino. Den kontrollerar hastigheten på en fläkt.

Ett relä startar slår på den på lågt varvtal vid temperatur över 30 grader, sedan mäter jag temperaturen kontinuerligt och reglerar fläktens hastighet baserat på detta, jag kan efterjustera den via den programvara jag lagt in när jag provat systemet ett tag.

Jag skall även kompletera med en loggfunktion som sparar vilken temperatur som uppmätts och fläktens varvtal, datat sparar jag sedan på ett SD kort för efteranalys, här blir det ett medelvärde var tionde minut.

Kul med små sidoprojekt. :)
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solceller på 400W till MPPT

3215 MPPT är designad för 30A så max puttar jag in 30% så det är nog inget att oroa sig för, att jag lägger dom parallellt två och två är för att få upp spänningen så att kabelförlusterna miskas, jag tror även att man kan suga ut lite fler soltimmar på det sättet.

För temperaturen har jag byggt ihop ett kontrollsystem med en Arduino. Den kontrollerar hastigheten på en fläkt.

Ett relä startar slår på den på lågt varvtal vid temperatur över 30 grader, sedan mäter jag temperaturen kontinuerligt och reglerar fläktens hastighet baserat på detta, jag kan efterjustera den via den programvara jag lagt in när jag provat systemet ett tag.

Jag skall även kompletera med en loggfunktion som sparar vilken temperatur som uppmätts och fläktens varvtal, datat sparar jag sedan på ett SD kort för efteranalys, här blir det ett medelvärde var tionde minut.

Kul med små sidoprojekt. :)
Kul projekt, varför inte sätta ett relä som kopplar bort en av bankerna om det blir mycket sol och detta styr du med din Arduino?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solceller på 400W till MPPT

Jag skulle göra som TS, köra på. Blir det någon gång problem (kan ta några år....) och regulatorn pajar, skulle jag byta den då, inte byta den i förtid, bara för ifall om att.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solceller på 400W till MPPT

Borde inte vara helt omöjligt att lösa, skall fundera på det. :spinny:
---------------------------------------------------
Hejsan, kanske den här varianten av Kinamätare kan fungera som säkerhet för avstängning av delar av solpanelerna med ett relä.
Den är programmerbar för att skifta styrutgång till ex. relä på de flesta sätt och avkänningar, om du skrollar ner en bit på sidan så kommer schema.

Man får bara tänka lite omvänt vid inkoppling mellan solcell och batteri.
Den skall ju för det mesta kopplas in för att stänga av för hög förbrukning från ett batteri till en motor eller dyl..
Vid koppling för mätning av laddning från solceller eller annat så får man ju tänka att solcellerna är strömförsörjningen och att batteriet är förbrukaren i stället :).

DC Programmable Combo Meter 0-90V 0-75A Voltage AMP Power AH Limit Protection | eBay

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen