• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

37.000 Mil. För mycket?

F

F.d. 29620

Guest
Jag har hittat en Ford Transit som verkar passa mina ändamål perfekt. Den är från 2011, en 300, 140 hästar, diesel, 58.000 ex moms, från en väldigt reputabel fordhandlare i Skåne som även är auktoriserad Ford Verkstad. (Rask & Björk) Jag är nere i skåne den 12 april, och tänkte glida förbi och kolla på den då, om den finns kvar. Den har följande beskrivning

" Golvbeklädnad och inklädda sidor/dörrar, System Edström inredning i skåpets vänstra sida, ABS bromsar, Airbag förare, FORD CD-stereo, Dragkrok, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Servostyrning, Svensksåld, Yttertemperaturmätare, AC - Luftkonditionering, Farthållare, Bränsledriver parkeringsvärmare, ESP - Stabiliseringssystem och TCS - antispinnsystem"

Vågar jag anta att det är en användbar dieselvärmare a la ebersprecher eller webasto, så man slipper installera egen?

Men som sagt, mätaren står på 37.000 mil. Enligt handlaren är den väldigt fin i motorn, exemplariskt skött och "bättre än många med 10.000 mil" men det skulle han ju säga, hehe. Han ska skicka service boken till mig.

ENligt internet så ska välskötta dielsar kunna hålla väldigt länge, uppemot 500.000 mil om de är korrekt skötta, men det är ju även resten av bilen som ska hålla, inte bara motorn.

All input uppskattas!
 
Senast redigerad av en moderator:

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

37000Mil för en diesel är ingen lång körsträcka om den fått regelbundna oljebyten och annan service.Känner till flera Transitar som gått över 70000mil som skol och rullstolstaxi och rullar fortfarande varje dag.Sen kan det ju bli stötdamparbyte och bromsar.Men det är ju normala
förbrukningsdetaljer.Kolla bara rosten i nederkanten av
karossen.Rosten på Transiten brukar börja där.Finns inget där brukar det inte finnas på andra delar heller.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

37000 mil låter mycket men enligt dina beskrivningar låter det bra och kolla i serviceboken vem som har servat den. Priset ser väl bra ut men är ingen expert på Ford.
Mycket av inredningen går ju att sälja eftersom du skall bugga om den. Edströms inredningar är av hög kvalitet.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Jag har varit åkare och har haft mååånga bilar under lång tid. S.k. handikapp fordon som har samma chassi som s.k. Plåtisar är det vanligt att man byter mellan 35000 och 40000 mil efter 3-5 år. De brukade jag sälja mellan 25000-50000 + moms beroende på skick till crossåkare, servicebilar m.m..

Dom brukar säljas i samband med att skolorna slutar i Juni. Ofta säljer åkarna dessa som inbyte om dom har fått förlängt kontrakt, men om dom har förlorat kontraktet till en konkurrent är det vanligt att de kan sälja dom privat för ett billigt pris när dom avvecklar verksamheten.

Bara ett tips.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

37000 mil låter mycket men enligt dina beskrivningar låter det bra och kolla i serviceboken vem som har servat den. Priset ser väl bra ut men är ingen expert på Ford.
Mycket av inredningen går ju att sälja eftersom du skall bugga om den. Edströms inredningar är av hög kvalitet.

Det är sant, men kanske inkorporerar jag den inredningen och snyggar till den, eftersom den redan sitter där. Kan ju bli en bra bas att utgå ifrån!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Skynda dig iväg och handla så du inte missar den. Pruta lite är väl också värt att försöka. :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Skulle lägga lite tid på att kolla med den tidigare ägaren hur den har använts och var den har körts.
5 mil i tät stadstrafik sliter troligen mer på motor, drivlina och alla annat än vad 50 mil på motorväg gör.
Om det är 37.000 mil korta sträckor i ett storstadsområde får man vara beredd på att det kan komma en del överraskningar snart. Sen vad handlaren säger om motorns skick skall man nog ta med en nypa salt :D
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Ursäkta om jag låter lite negativ, men är målet att bygga en husbil av den? i så fall hur länge tänker du att bruka den? det kan ju vara så att 37' mil inte är så farligt nu men det plockar ju på mer sedan och ska man lägga massa jobb på en byggnation så kanske det vore bättre att satsa på ett grundfordon med lite mindre mil

//Peter
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Skynda dig iväg och handla så du inte missar den. Pruta lite är väl också värt att försöka. :)

Hehe, tyvärr är jag inte nere i Skåne förrän den 12 april, så jag får ha is i magen. OM den försvinner så kommer det komma flera, men den här verkar trevlig,förutom då milen.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Skulle lägga lite tid på att kolla med den tidigare ägaren hur den har använts och var den har körts.
5 mil i tät stadstrafik sliter troligen mer på motor, drivlina och alla annat än vad 50 mil på motorväg gör.
Om det är 37.000 mil korta sträckor i ett storstadsområde får man vara beredd på att det kan komma en del överraskningar snart. Sen vad handlaren säger om motorns skick skall man nog ta med en nypa salt :D


Hehe ja naturligtvis, saltnypan är där! Det är en god idé att prata med förra ägaren, och första med för den delen. Den har haft 2 st, och nu då bilfirma.

Angående körsträckorna så hade det nog blivit svårt att komma upp i 37000 mil om detta var mycket stadskörning, bara en gissning. Det är ju i Skåne hållet så jag skulle tro att det kan röra sig om längre sträckor, men jag ska Def undersöka!
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Ursäkta om jag låter lite negativ, men är målet att bygga en husbil av den? i så fall hur länge tänker du att bruka den? det kan ju vara så att 37' mil inte är så farligt nu men det plockar ju på mer sedan och ska man lägga massa jobb på en byggnation så kanske det vore bättre att satsa på ett grundfordon med lite mindre mil

//Peter
Nej nej, negativ är bra! Det är helt korrekt, jag har funderat på det med. Jag planerade att lägga på en 20.000 mil första året, då är vi nästan uppe i 60.000. Men som någon sa, det kan fungera det med, bara man servar och byter slitagedelar regelbundet. Jag kommer även bygga inredningen "modul-stil" så att om den skulle rasa så kan jag enkelt köpa ny och överföra inredning till den. Men det är ett riktigt problem som måste bevakas. Rasar motorn nere i mörkaste Portugal eller marocco så sitter man där, och kan komma att vara i en riktigt tråkig situation. OM jag införskaffar bilen nu, så kommer jag att göra Sverige ett år först, se hur det fungerar i ett familjärt land, innan jag beger mig ut i stora vida Europa.

Samtidigt kan man köpa en lågmilare som har en jäkla massa problem, om man har otur. Det faktum att det är Rask och björk som säljer den gör att jag känner mig lite tryggare än om det är nån ung kille på en parkeringsplats i en förort, även om milen är mycket lägre. Det finns en transit på blocket för 2010 för 85000 som bara gått 13000 mil men säljaren är som ovan beskriven. Och när den säljs i en storstad kan man ju anta att den gått i en storstad med, aka korta sträckor. Samtidigt är denna bättre för mig, både storleksmässigt och milmässigt.

Ford Transit 2.2TDCI HÖGSKÅP 350 NYBES Ford Transit 2.2TDCI HÖGSKÃ…P 350 NYBES | Stockholm
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Har du ingen länk till bilhandlarens annons ?
Kul att läsa om bilen.
Tog mig friheten att gå in på deras hemsida men hittade ingen bil i den prisklassen och årsmodellen.
Den kanske är borttagen från annonserna för din räkning:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Har du ingen länk till bilhandlarens annons ?
Kul att läsa om bilen.
Tog mig friheten att gå in på deras hemsida men hittade ingen bil i den prisklassen och årsmodellen.
Den kanske är borttagen från annonserna för din räkning:)

Min cynicism och paranoia får mig att oroa mig att nån Annan kniper den! :wideeyed: Här är den.

Ford Transit 300*2.2 TDCi Skåp (140hk) Ford Transit 300 2.2 TDCi SkÃ¥p (140hk) | SkÃ¥ne
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Om bilen gått såpass långt borde det inte vara några haveriproblem beroende på de farhågor som skrivits om i ovanstående inlägg. Antingen har det redan hänt eller så finns inte problemet på den här bilen. Rask & Björk är en utmärkt verkstad så om bilen är servad där har den varit i goda händer.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?


Tack så mycket, läsvärt! Man undrar ju hur många mil de ska köra innan det upptäcks. Är det något man kan kontrollera själv på plats, eller händer det så händer det? Om vi tex tittar på den mörka 2010, lite dyrare forden den hade ju rullat 14000 mil. Den vita långmilaren är en 2011,så då kanske den inte hade det problemet?

I vilket fall som helst är det bra att veta med sig, tack!
 
Toppen