• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

37.000 Mil. För mycket?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Nytt ägarbyte, Förvärvsdatum 2017-04-08. För mej osar det skumt. Varför bjuda 45-50000:- för en sädan här bil? Ock sedan lägga yt ytterligare ett antal tusenlappar på att få den bostadsinredd? Om man söker på blocket i spannet 20-40000:- så finns det ju flera färdiga husbilar bara att flytta in i & då blir det lite pengar över enl, budjeten. Pengar man kan fixa till ev, fel för. Visserligen inte så nya men dom är nog minst lika bra som den här Forden.

Bennie
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Nytt ägarbyte, Förvärvsdatum 2017-04-08. För mej osar det skumt. Varför bjuda 45-50000:- för en sädan här bil? Ock sedan lägga yt ytterligare ett antal tusenlappar på att få den bostadsinredd? Om man söker på blocket i spannet 20-40000:- så finns det ju flera färdiga husbilar bara att flytta in i & då blir det lite pengar över enl, budjeten. Pengar man kan fixa till ev, fel för. Visserligen inte så nya men dom är nog minst lika bra som den här Forden.

Bennie

Jag är dock inte intresserad av husbil, jag har skrivit lite anledningar i ett tidigare inlägg. Vilken bil tittar du på förresten? Den grå med reg kdd937 blev såld, så den är ur leken. Den jag var inne och testade idag är långmilaren (37000mil) från 2011. den har varit hos rask och björk sen 7 nov 2016, och bara haft en ägare, peab, som leasade den från rask & björk.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Hajade till på högt begärt pris på högmilare utan dokumentation.

Enligt bilpriser.se så betingar den inget större värde, och då brukar de ändå ligga lite högt då deras värderingar avser felfritt skick.

oj, det där var en bra tjänst, den visste jag inte fanns, tackar!Är det en tillförlitlig tjänst, brukar de träffa rätt?

jag petade in reg nr (dsy058) och rätt mil, samt högtak och att den har dragkrok och nya dubbdäck och fick fram ett bilhandlarpris på 33000 kr. viss skillnad mot begärda 58000! :wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Man får ta uppgifterna från dessa värderingssajter med en riktigt rejäl nypa salt.

Det är marknaden som sätter priset och inte sajterna. Om sajten skall kunna veta hur mycket en bilmodell verkligen är värd ute på marknaden måste information som mil, skick och verkligt sålt pris rapporteras in i mängder från olika bilhandlare till en databas där man sen kan få ut statistik. Det är långt ifrån alla bilhandlare som gör detta. Privatpersoner gör det ju absolut inte.
Utan detta underlag blir det en enkel matematisk formel som används där man ”bara” går på nerskrivning av värdet baserat på relativt enkla saker som nypris, tid i trafik och körsträcka. Den modellen vet t.ex. inget om hur intressant vi köpare tycker en specifik modell, biltyp eller utrustningsdetalj är.
Det är därför man ibland får fram priser som verkar komma från Mars utan någon koppling till verkligheten.

Bättre koll får man om man följer liknande bilar på t.ex. Blocket över tid. Långliggare är för dyra för marknaden och annonser som kommer och går direkt ligger rätt eller är billiga. När man får koll på läget får man vara snabb som en kobra när rätt bil till rätt pris dyker upp. Ja om man nu brys sig om priset förstås. Gör man inte det så betalar man bara vad säljaren tycker att han vill ha.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Jag nämnde just det, värdering utgår ifrån att objektet är felfritt, dessa är dock ovanliga, sällan man kostar på äldre vardagsfordon.

Tro därför inte att man kan få ut dessa priser som visas, utan använd dem som ett tak för ett felfritt objekt.

Jag har själv ett av mina fordon hos Kvd nu för auktionering, och man förvånas hur lågt reservationspriserna sätts.


Så här får Kvd fram sin statistik:

Korrekta och trovärdiga bilvärderingar – bilpriser.se
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Jag nämnde just det, värdering utgår ifrån att objektet är felfritt, dessa är dock ovanliga, sällan man kostar på äldre vardagsfordon.

Tro därför inte att man kan få ut dessa priser som visas, utan använd dem som ett tak för ett felfritt objekt.

Jag har själv ett av mina fordon hos Kvd nu för auktionering, och man förvånas hur lågt reservationspriserna sätts.


Så här får Kvd fram sin statistik:

Korrekta och trovärdiga bilvärderingar – bilpriser.se

Men priserna ligger ju mycket lägre på siten jämfört med bilhandlarens? Jag kan ju inte Pruta 20 lakan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Ja det är ett bra exempel på att sajternas värdering ofta är helt fel. Både uppåt och neråt. Man går för hårt med värdeminskning uträknad efter körda mil och inte efter vad marknaden säger. Vanliga dussinbilar som Volvo och liknande ligger mer rätt då det finns ett bättre underlag.

Det finns några transitbussar av årsmodell -10-11 på blocket som gått ca 40.000 mil och uppåt. Enligt bilpriser.se skall försäljningspriset hos en handlare ligga på mellan 10 och 20.000:- för en sån. Den billigaste av dem till till salu på Blocket vill man ha 34.000:- för och då är det privat...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Men priserna ligger ju mycket lägre på siten jämfört med bilhandlarens? Jag kan ju inte Pruta 20 lakan

Jo det kan du, lägg ett bud hälften av vad han begär som den står, men du måste ha pengarna,
funkar oftare än man tror :)
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Jo det kan du, lägg ett bud hälften av vad han begär som den står, men du måste ha pengarna,
funkar oftare än man tror :)

hehe, så kanske det är. min plan är dock att företagsleasa. kontantinsatsen har man ju!
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Ok allihopa, skickade ett mail till handlaren där jag jämförde den här Ford Transit 2.2 TDCi Diesel SkÃ¥p 110 hk | Västmanland och frågade om han kunde närma sig detta priset. Jag påpekade att den hade lägre mil, hel ruta, inga dekaler och full servicebok. Han kom ner till 55.000 från 58.000 ex moms. Farsan tyckte det var alldeles för lite att komma ner. Funderar på att ge honom ett slutbud på 50, så kan han återkomma ifall han tycker det blir aktuellt..

Blir ju dessutom svårt att sälja den senare om jag vill det, då det inte går att får bort dekalerna och den inte har nån servicebok innan 37.000 mil. Nåt man får ta med i beräkningen.

En märklig sak med den den där transiten jag länkade ovan är att den varit avställd på den bilfirman som säljer den nu, sen dec 2015. Avställd i 1.5 år? Dock besiktad i år 24 mars.

Sjöhagens bilfirma AB har varit igång sen 2015 och ägs av en viss 32 år gammal Nouri Kamal Roshgar och Zhino Khalid Omar. Känns lagom tryggt. Man får lov att vara fördomsfull när det handlar om begagnade bilar eller hur? ;) de hade en omsättning på lite över 9 miljoner 2015.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Ok allihopa, skickade ett mail till handlaren där jag jämförde den här Ford Transit 2.2 TDCi Diesel SkÃ¥p 110 hk | Västmanland o h frågade om han kunde närma sig detta priset. Jag påpekade att den hade lägre mil, hel ruta, inga dekaler och full servicebok. Han kom ner till 55.000 från 58.000 ex moms. Farsan tyckte det var alldeles för lite att komma ner. Funderar på att ge honom ett dlutbud på 50,så kan han återkomma ifall han tycker det blir aktuellt.. Blir ju dessutom svårt att sälja den senare om jag vill det, då det inte går att får bort dekalerna och den inte har nån service bok innan 37.000 mil. Nåt man får ta med i beräkningen.

En märk g sak med den den där transit en jag länkade ovan är att den varit avställd på den bilfirman som säljer den nu, sen dec 2015. Avställd i 1.5 år? Dock besiktad i år 24 mars.

Detta kanske skvallrar om hur svårsålt sånt här är :rolleyes:
 
Toppen