• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

37.000 Mil. För mycket?

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

CARFAX Fordonshistorik - Ford Transit - WF0XXXTTFX9K03330

Här är historiken för bilen. Verkar det inte lite skumt att den varit avställd sen 2016-05-03?

Det har varit en bilfirma sen 2015.
https://bilweb.se/bilhandlare/bld-bil-ab

Om jag tänker högt så är detta några saker jag skulle finna svar på:

  • Första noterade mätarställningen på ca 11.000 mil är från 2013 när nuvarande ägaren precis köpt bilen och då förmodligen besiktades den för första gången. Finns det något som styrker milen fram till dess? Fram till första besiktningen är det enkelt att manipulera mätaren utan att det syns.
    En ordentligt ifylld servicebok och lite riktiga verkstadskvitton från tiden innan kan styrka milen. Saknas detta så blir lågmilen osäkra.

  • Vad har en privatperson haft en sån bil till? Enskild firma kanske? Verksamhet?

  • Varför ställdes den av 2016 och har stått sedan dess? Kan något ha hänt med bilen och den har brister/reparerats eller har det med bara med förändringar av ägarens verksamhet att göra? Bilen har bara gått 600 mil sedan besiktningen 2015…

  • Bilen står skriven på Privatpersonen och inte på BLD Bil. Är det alltså bara ett förmedlingsuppdrag? Bjuder dom på några extra garantier eller är det samma villkor(inga) som vid ett rent privatköp?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Om jag tänker högt så är detta några saker jag skulle finna svar på:

  • Första noterade mätarställningen på ca 11.000 mil är från 2013 när nuvarande ägaren precis köpt bilen och då förmodligen besiktades den för första gången. Finns det något som styrker milen fram till dess? Fram till första besiktningen är det enkelt att manipulera mätaren utan att det syns.
    En ordentligt ifylld servicebok och lite riktiga verkstadskvitton från tiden innan kan styrka milen. Saknas detta så blir lågmilen osäkra.

  • Vad har en privatperson haft en sån bil till? Enskild firma kanske? Verksamhet?

  • Varför ställdes den av 2016 och har stått sedan dess? Kan något ha hänt med bilen och den har brister/reparerats eller har det med bara med förändringar av ägarens verksamhet att göra? Bilen har bara gått 600 mil sedan besiktningen 2015…

  • Bilen står skriven på Privatpersonen och inte på BLD Bil. Är det alltså bara ett förmedlingsuppdrag? Bjuder dom på några extra garantier eller är det samma villkor(inga) som vid ett rent privatköp?

Rikgita bra observationer, jag tackar! Allt är frågor jag tänker ta upp med firman. Denna firman har bara varit igång ett kort tag men redan har de runt 70 bilar ute till försäljning, så det kan mycket väl vara så att det är förmedlingsuppdrag. Jag var också lite fundersam med att den variit avställd sen i somras och att senaste besiktningen inte står med på transportsstyrelsnes protokoll, dock i annonsen.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Kolla med Santander Bank som jag så tidigare. Bryåukar ha bra villkor.

Santander verkar bara förmedla finansiering via utvalda partners, och det känns svårt att jaga runt efter det jag vill ha via dem, tror jag.

En irriterande sak är att det har varit gratis parkering härute i Bagarmossen så långt tillbaka jag kan minnas, men NU har de givetvis bestämt att de ska börja ta betalt, 5 kr i timmen 12 tim om dagen. Det innebär att om jag köper vanen och har den parkerad utanför så kommer det kosta mig 2500 kr i månaden, istället för noll! :mad:

2018 ska det tydligen börja i mitt område.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Den blåa lågmilaren verkar ha gått idag, så nu är den ur ekvationen, men två till har dykt upp i kikarsiktet

Ford Transit skåpbil Gotlandsbil | Gotland

5.7 meter. Verkar ha varit servad hos en bra Ford mekaniker därborta.

Och

Ford Transit 2.2 TDCi Diesel Skåp 110 hk | Västmanland

Den ena har bytt motor, och har bara gått 7000 mil, men jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Vad tycker ni, om vi jämför dessa med långmilaren?

Vad innebär gotlandsbil?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Imron ska jag titta på den första långmilaren i tråden. Gotlandsbil en har jag förort mig på om ett engelsk forum, och den blev totalsågad. Tydligen är den motorn riktigt dålig. Nåt med bränsleinsprutet och hur bitar faller av och sätter igen saker.

Finns det något speciellt jag ska leta efter imorn?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

ok, nu var jag och kikade. tyvärr hade den ingen service historik öht. det enda de visste var att de hade bytt kopplingen vid 20000 mil, samt precis gjort en service på den. annars hade allt annat blivit gjort på andra ställen. men var,vart och när visste de inte. framrutan hade en lång spricka över hela. chassit såg bra ut, inte mycket rost alls och den lät bra vid 15 min tomgång. jag testkörde inte den, kanske imorgon, men jag känner mig lite skeptisk iom zervicehistoriken som jag var under intrycket av att den hade på rask/björk. så vart inte fallet. nu lutar det åt att jag skippar den. 58000 betalar jag inte iallfall. kanske ger honom ett skambud på 45000 med leasing.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Serviceböcker går givetsvis att fejka. Tyvärr finns det olika typer av verkstäder
och ganska vanligt om inte en märkesverkstad. Se vad bara vad Jappe råkade utför.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

  • Bilen står skriven på Privatpersonen och inte på BLD Bil. Är det alltså bara ett förmedlingsuppdrag? Bjuder dom på några extra garantier eller är det samma villkor(inga) som vid ett rent privatköp?

Om förmedlingen görs av ett företag som normalt handlar med denna typ av produkter, gäller Konsumentköplagen.

Om något händer ska säljaren och förmedlaren solidariskt stå risken. i praktiken innebär detta att man, om problem uppstår, ska vända sig till förmedlaren som ska lösa problemet. Sedan har förmedlaren regressrätt gentemot säljare

Det stora problemet är, att många förmedlare inte vet vad som gäller.

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

37.000 mil som servicebil på ett byggföretag utan någon servicehistorik eller dokumentation? Ett företag som inte ens kan sköta serviceboken på ett helt nytt fordon lär väl knappast ta hand om sina grejer.

Låter slit och släng och en lång uppförsbacke innan köp. Jag skulle glömma den direkt om inte priset blir alldeles alldeles ruskigt rätt.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Serviceböcker går givetsvis att fejka. Tyvärr finns det olika typer av verkstäder
och ganska vanligt om inte en märkesverkstad. Se vad bara vad Jappe råkade utför.

Hmm, vad råkade Jappe ut för? Är det en tråd jag missat?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

37.000 mil som servicebil på ett byggföretag utan någon servicehistorik eller dokumentation? Ett företag som inte ens kan sköta serviceboken på ett helt nytt fordon lär väl knappast ta hand om sina grejer.

Låter slit och släng och en lång uppförsbacke innan köp. Jag skulle glömma den direkt om inte priset blir alldeles alldeles ruskigt rätt.


Jag skulle gissa att företaget helt enkelt behållit alla kvitton till bokföringen. Men avsaknad av service bok... Ja varför det kan man undra. Nu har ju rask/björk ingen aning om vad den gått igenom. Hur fasen ska de lyckas sälja en långmilare utan servicebok? Som sagt, det enda de visste var jobbet de själva utfört, och det var byte av koppling för 15000 och service för 5000, och några andra smågrejer.



Jag ska hålla koll på den, se hur länge den står ute på försäljning. Vad räknas som lång tid i bilbranschen? Man kanske kan komma med ett skambud på 45000 efter ett visst antal månader. Samt att man vill ha rutan utbytt. När jag kollar på blocket bilderna så har rutan INTE den sprickan, så det måste ha hänt när den var ute till lån för nån kund. Sånt borde stå med i annonsen tycker jag.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Jag skulle gissa att företaget helt enkelt behållit alla kvitton till bokföringen. Men avsaknad av service bok... Ja varför det kan man undra. Nu har ju rask/björk ingen aning om vad den gått igenom. Hur fasen ska de lyckas sälja en långmilare utan servicebok? Som sagt, det enda de visste var jobbet de själva utfört, och det var byte av koppling för 15000 och service för 5000, och några andra smågrejer.



Jag ska hålla koll på den, se hur länge den står ute på försäljning. Vad räknas som lång tid i bilbranschen? Man kanske kan komma med ett skambud på 45000 efter ett visst antal månader. Samt att man vill ha rutan utbytt. När jag kollar på blocket bilderna så har rutan INTE den sprickan, så det måste ha hänt när den var ute till lån för nån kund. Sånt borde stå med i annonsen tycker jag.

Ja riktigt billigt skall det vara. Förmodligen är den inbytt till ett riktigt lågt pris så det bör finnas massor med prutmarginal på den. Man kan nog vara säker på att bilfirman själva gjort minsta möjliga arbete/fix på den innan dom lagt ut den till försäljning.
Rutan är ingen större kostnad att fixa själv via försäkringen men bra att ha med som ett argument om hela bilens "usla" skick när man förhandlar. :D

Men med dom milen och utan historik finns det en risk att den blir riktigt svårsåld för dig som privatperson sen.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Ja riktigt billigt skall det vara. Förmodligen är den inbytt till ett riktigt lågt pris så det bör finnas massor med prutmarginal på den. Man kan nog vara säker på att bilfirman själva gjort minsta möjliga arbete/fix på den innan dom lagt ut den till försäljning.
Rutan är ingen större kostnad att fixa själv via försäkringen men bra att ha med som ett argument om hela bilens "usla" skick när man förhandlar. :D

Men med dom milen och utan historik finns det en risk att den blir riktigt svårsåld för dig som privatperson sen.

jag skulle tro att den blir nästintill omöjlig att sälja. dekalerna går inte art plocka av, och jag kommer att husbilsinreda den själv. och som sagt med de milen och utan service historik så.. å andra sidan kommer den att bli mitt permanentboende under ca 3 års tid. om den håller för det och kan klara 3-3500 mil så är jag nöjd, även om jag måste skrota den efter. jag räknar väl att lägga runt 40-50000 på att inreda den.

det som talar för är väl att kopplingen nyligen är utbytt. det är ju en kostnad som skulle uppkommit ändå om jag hittat en med lägre mil.

det här med att byta ruta på försäkringen, det går väl inte? försäkra efter och sen få den utbytt?

den har även dubb däck på. jag tänkte vänta ett parveckor, bjussa 45, och säger han 50 så vill jag ha med sommardäck och bytt ruta. jag skall leasa den, så yan får ju nån form av kickback. är det rimligt enligt din åsikt?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Jag har ingen direkt uppfattning om vilket pris som är rätt för den bilen mer än att skillnaden på mil och skick jämfört med andra bilar även skall synas ordentligt på prisskillnaden. Sen beror det på hur man själv värderar den större risken för dyra motorras och annat. Att kopplingen är bytt är ju bra men inte så fruktansvärt dyrt och kanske mer ett plus i kanten än avgörande.

När det gäller glasförsäkringen tycker jag att man med hyfsat gott samvete kan anmäla den som en skada när man köpt och försäkrat bilen. Skadan har ju med största sannolikhet ändå uppstått när bilen varit i trafik och försäkrad. Förmodligen kommer det också vara det som säljaren föreslår att du skall göra...

Men varför köpa en så pass dyr bil om du nöjer dig med att eventuellt endast kunna köra den i 3500mil och bara ha den i 3 år? Är det inte bättre att köpa en äldre husbil och lägga några tusen på att pimpa den?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Det blir ett dyrt boende bara för 3 år och massor av jobb innan den är bebolig.
Börjar faktiskt undra vad du egentligen vill. :)
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Jag har ingen direkt uppfattning om vilket pris som är rätt för den bilen mer än att skillnaden på mil och skick jämfört med andra bilar även skall synas ordentligt på prisskillnaden. Sen beror det på hur man själv värderar den större risken för dyra motorras och annat. Att kopplingen är bytt är ju bra men inte så fruktansvärt dyrt och kanske mer ett plus i kanten än avgörande.

När det gäller glasförsäkringen tycker jag att man med hyfsat gott samvete kan anmäla den som en skada när man köpt och försäkrat bilen. Skadan har ju med största sannolikhet ändå uppstått när bilen varit i trafik och försäkrad. Förmodligen kommer det också vara det som säljaren föreslår att du skall göra...

Men varför köpa en så pass dyr bil om du nöjer dig med att eventuellt endast kunna köra den i 3500mil och bara ha den i 3 år? Är det inte bättre att köpa en äldre husbil och lägga några tusen på att pimpa den?

Jag såg att rutan var hel i annonsen, så det måste ha skett när de haft den till ersättningsbil åt en kund de senaste dagarna. Den borde vara försäkrad av dem tycker man.

Jag vill inte ha en husbil, både pga storleken och förgjord inredningen. Jag vill bygga den till mina specifikationer, hehe. Det ska vara en arbetsbil och boendebil, som jag kommer var i 1000 dagar.

Angående de 3500 milen och 3 år, det är ju ganska långt ändå. Självklart vill jag att den ska hålla ännu längre, och det kommer den göra med, men jag har kalkylerat för att få "brytpunkten" där det inte är värt det längre, och den undre gränsen där är ungefär de siffrorna. Hehe, inget att hänga upp sig på! :)
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Det blir ett dyrt boende bara för 3 år och massor av jobb innan den är bebolig.
Börjar faktiskt undra vad du egentligen vill. :)

Hehe, det kommer vara så bra så, självklart se rjag gärna att den håller 70000 mil! Men till att börja med de siffrorna.

OK, nu var jag och farsan och provkörde den. Det första som sker är att instrumentpanelen är helt död. Inget fungerar, varken hastighetsmätare eller varvtal. Bilen går fortfarande att köra med. Försäljaren såg lagom nöjd ut. Han fick gå och kolla med verkstaden och det var något som var "lättfixat".

Den går väldigt bra, minimalt med rost under, extremt välskött i alla avseende. Farsan vart förvånad.

Jag tror inte att det blir mycket bättre än denna. Jag spelade svår iallfall, nu var det rutan, instrumentpanelen, dubbdäck och ingen service bok. Känns som att jag har lite kött på benen att få ner priset.

Jag tänkte att jag väntar en vecka eller två, och kontaktar honom igen med ett bud på 45000, och kan vi mötas på 50 på finansiell leasing och jag får rutan utbytt och kanske en uppsättning sommardäck så kör jag på den. (givetvis att instrumentpanelen fungerar som den ska)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Hajade till på högt begärt pris på högmilare utan dokumentation.

Enligt bilpriser.se så betingar den inget större värde, och då brukar de ändå ligga lite högt då deras värderingar avser felfritt skick.
 

Bilagor

  • Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    122,5 KB · Visningar: 5
Toppen