• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

37.000 Mil. För mycket?

F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Om bilen gått såpass långt borde det inte vara några haveriproblem beroende på de farhågor som skrivits om i ovanstående inlägg. Antingen har det redan hänt eller så finns inte problemet på den här bilen. Rask & Björk är en utmärkt verkstad så om bilen är servad där har den varit i goda händer.

Det känns tryggt med dem i ryggen på nåt sätt, eller hur är det, är alla bilhandlare skojare och marodörer? :twitcy:

Den mörka dyrare bilen är en 2010, och den vita långmilaren en 2011. Det är svårt det här, man lär väl aldrig hitta den perfekta bilen!
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Aha,den stog på blocket. Jag tittade bara på deras hemsida :)

Yes, jag ringde dem igår och säljaren ska TT en kund var ute med den som ersättning bil eller nåt. I vilket fall som helst så har han ej hört av sig med serviceboken idag, vilket jag kan tycka är lite irriterande.

Men vad tyckte du? Den fäster ju fin ut ytligt iallafall, ingen synlig rost.

Jag kollade iallfall upp bilen och den leasades ut av rask och björk till peab, och sen gick den tillbaka till rask och björk. Man kan alltså anta att all service skett där, och att det varit regelbundet då det är peab som stått för notan. Sen vet man ju inte hur den körts, men vi kan nog surmisa att det varit längre sträckor, och inte så mycket stadskörning. Låter det bra tycker ni?

Jag länkade ju till den blåa med, men den är sk momssmittad, så där kan jag ej lyfta nån moms, och ej leasa. Det innebär att den är ca 25.000 kr dyrare, men med lägre miltal. Och utan R/B fina rykte.

Hur fungerar det egentligen när man vill köpa en bil på avbetslning/leasing. Jag omsätter ju inga enorma summor precis och tar ut så lite lön som möjligt i enskilda firman. Nån som har input?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Bilen såg ju bra ut på bilden. Kände igen dekalerna på den. Om en firma haft den brukar ju den skötas mera noga eftersom dom ser inte så mycket på kostnaderna,måste ju slltid fungera hela tiden för dom. Det finns olika typer av leasing men tycker inte du ska leasa i och med du skall ställa till den så mycket och bl.a göra hål i taket. Avbetalning går ju alltid men bättre höra med din bank om du får låna för att få billigare ränta. Annars finns det ett flertal leasingbolag även som tar begagnat som leasingobjekt. T.ex Santander är bra att ha att göra med. Synd att den är momssmittad om du har eget företag.
Även om den är momssmittad kan du ju dra momsen på hyran
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Bilen såg ju bra ut på bilden. Kände igen dekalerna på den. Om en firma haft den brukar ju den skötas mera noga eftersom dom ser inte så mycket på kostnaderna,måste ju slltid fungera hela tiden för dom. Det finns olika typer av leasing men tycker inte du ska leasa i och med du skall ställa till den så mycket och bl.a göra hål i taket. Avbetalning går ju alltid men bättre höra med din bank om du får låna för att få billigare ränta. Annars finns det ett flertal leasingbolag även som tar begagnat som leasingobjekt. T.ex Santander är bra att ha att göra med. Synd att den är momssmittad om du har eget företag.
Även om den är momssmittad kan du ju dra momsen på hyran

Den är väl dock inte momssmittad (talat om den vita långmilaren)
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Om du åker så långt för att se den. Kan dom inte reservera den till dess ?

Ingen aning, det kanske de kan, men konstigt att säljaren inte hört av sig öht. Å andra sidan rör det sig om en vecka, svårt för dem att hålla den så pass länge. Den har dock varit ute till försäljning sen 15 mars. Kan ju vara så att milen avskräcker folk. Jag ringer dem imorgon igen och förhör mig. Jag tror ej banken skulle vilja låna till mig, då mina inkomst panter inte är särskilt jämna. Vissa månader (speciellt efter jul) kanske jag inte får in mer än 5000,andra månader (sommaren) kan det vara 40-50, så det är upp och ner. Nu har jag dessutom pluggat ett år så omsättningen har varit extra låg. AHH, THE LIFE OF AN ARTIST!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Vete fasen

Personligen tycker jag den blå verkar vara ett bättre köp. Ja förutsatt att det inte är några fel på den. Skulle alla gånger kolla upp den först.
Lägre mil, snyggare färg, hel och ren inuti tyder på ett lugnt liv, rak och fin i plåten. Har förmodligen också ett klart högre värde när du sen skall sälja den färdiga bilen/husbilen.
Om Peab haft den vita som servicebil eller något under många mil vet man inte alls hur många olika som kört den och var. Går en sån verkligen långa fina sträckor? Den ser ut att vara välanvänd inuti även de stunder den stått still. Har den varit fullastad med tunga verktyg hela tiden? Intrycket jag får är lite slit och släng. Kan givetvis vara helt fel.
Även om bilfirman nu har ett gott rykte så lär dom ju ändå inte lämna några längre garantier än normalt. Kanske t.o.m. kortare med hänvisning till milen? Det är ju heller säljaren som kört bilen så dom kan inte gissa hur bra den kommer att hålla mer än vad ytligt skick och reparationshistorik kanske säger.
Hur stor nytta kommer du förresten att ha av en ev tidsbegränsad garanti om du inte genast börjar köra riktigt ordentligt med bilen ?

Ledsen om jag låter lite åt åt andra hållet men du frågade efter åsikter :D
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Vete fasen

Personligen tycker jag den blå verkar vara ett bättre köp. Ja förutsatt att det inte är några fel på den. Skulle alla gånger kolla upp den först.
Lägre mil, snyggare färg, hel och ren inuti tyder på ett lugnt liv, rak och fin i plåten. Har förmodligen också ett klart högre värde när du sen skall sälja den färdiga bilen/husbilen.
Om Peab haft den vita som servicebil eller något under många mil vet man inte alls hur många olika som kört den och var. Går en sån verkligen långa fina sträckor? Den ser ut att vara välanvänd inuti även de stunder den stått still. Har den varit fullastad med tunga verktyg hela tiden? Intrycket jag får är lite slit och släng. Kan givetvis vara helt fel.
Även om bilfirman nu har ett gott rykte så lär dom ju ändå inte lämna några längre garantier än normalt. Kanske t.o.m. kortare med hänvisning till milen? Det är ju heller säljaren som kört bilen så dom kan inte gissa hur bra den kommer att hålla mer än vad ytligt skick och reparationshistorik kanske säger.
Hur stor nytta kommer du förresten att ha av en ev tidsbegränsad garanti om du inte genast börjar köra riktigt ordentligt med bilen ?

Ledsen om jag låter lite åt åt andra hållet men du frågade efter åsikter :D

Det är tvärtom EXAKT sådana här åsikter jag vill ha, behöver tom, jag tackar så mycket! Du har naturligtvis helt rätt i allt du säger,man kan helt enkelt inte veta. Långivaren kan mycket väl gå superbra i 40.000 mil till, medans den blåa kanske rasar när jag når 20, man kan inte veta liksom. Jag hade faktiskt inte funderat öht på garanti,det tål att frågas efter. Jag tycker att 82500 är lite väl dyrt, skulle gärna få ner den till 75...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Förslag till att börja med att testa husbilslivet. :)
Finns på FaceBook
Skall se om länken går att kopiera
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Om inte Ford är ett måste så kanske denna skulle gå bra?
https://www.blocket.se/sodermanland...s_97_vinterpris_71515903.htm?ca=16&w=3&last=1

Det är väl en sådan som Jappe far runt i?

Bennie

Innan var det ju mercedes sprinter så
Det är väl en bra början till rätt pris om bara han står rak i den men :)

Hehe, tackar, men jag är skeptiskt till rakryggen där!

Jag luskade lite mer i den där lågmilaren jag länkade till. De erbjuder finansiering via DNB

https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/bilfinansiering/avbetalning.html

Iom att jag inte har gjort nåt sånt här förut, är det bra villkor? Jag tänkte mig att man petar in 75000 på bilens värde, har en kontantinsats på 15000 och väljer 20% rest värde och 36 månaders avbetalning. Är detta en vettig deal?

Där står det att de använder bilen som säkerhet mot lånet.

CARFAX Fordonshistorik - Ford Transit - WF0XXXTTFX9K03330

Här är historiken för bilen. Verkar det inte lite skumt att den varit avställd sen 2016-05-03?

Det har varit en bilfirma sen 2015.
https://bilweb.se/bilhandlare/bld-bil-ab

och såhär ser upplysningen ut från transportstyrelsen. Ser ni nåt fuffens som en amatör som jag missat?




Fordonsstatus
Avställd (2016-05-03)
Antal ägare sedan fordonet togs i trafik första gången 4
Nuvarande ägare fr.o.m. 2013-10-25

Ägare och brukare
AHMED, HIWA IBRAHIM
Adress
SLÄTTÅKRAGRÄND 23 LGH 1302
Postnummer
12572
Postort
ÄLVSJÖ
Föregående ägare fr.o.m. 2013-10-25

Leasingbrukare

AHMED, HIWA IBRAHIM
Adress
SLÄTTÅKRAGRÄND 23 LGH 1302
Postnummer
12572
Postort
ÄLVSJÖ
Leasinggivare
Namn
DNB BANK ASA FILIAL SVERIGE

Föregående ägare fr.o.m. 2013-09-13

Ägare och brukare
MODINS BIL I UPPSALA AKTIEBOLAG

Föregående ägare fr.o.m. 2010-01-28

Leasingbrukare
KONKREET AB

Leasinggivare
Namn
DNB BANK ASA FILIAL SVERIGE

Fordonets skatteförhållande

Årsskatt
5642 kronor
Fordonsskattepliktigt
Ja
Fordonets besiktningsförhållande

Senast godkända besiktning
2017-02-27
Nästa besiktning senast
2017-11-30
Följande brister finns konstaterade för åtgärd
EXTRA STOPPLYKTA (4.3) UR FUNKTION
POSITIONSLYKTA (4.2) FRAM HÖGER UR FUNKTION
Noterad mätarställning
136572
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Jag tycker det normalt ut för en långmilare. Att den varit avställd sedan 2016-05-03 tyder på att den är svårsåld så där finns det nog prutmån.

Bennie
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Jag luskade lite mer i den där lågmilaren jag länkade till. De erbjuder finansiering via DNB

https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/bilfinansiering/avbetalning.html

Iom att jag inte har gjort nåt sånt här förut, är det bra villkor? Jag tänkte mig att man petar in 75000 på bilens värde, har en kontantinsats på 15000 och väljer 20% rest värde och 36 månaders avbetalning. Är detta en vettig deal?

Där står det att de använder bilen som säkerhet mot lånet.

Blir ju 8% ränta och sedan ska du ut med 15 000:- efter 3 år. Det är dyrt, kan du inte låna på hus eller liknande? Välj åtminstone 0% restvärde så skulden är borta efter 3 år. Och om du kan så korta ner avbetalningstiden också. Visst svider det att ha höga månadskostnader/avbetalningar men det är bättre att riva plåstret snabbt!
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: 37.000 Mil. För mycket?

Blir ju 8% ränta och sedan ska du ut med 15 000:- efter 3 år. Det är dyrt, kan du inte låna på hus eller liknande? Välj åtminstone 0% restvärde så skulden är borta efter 3 år. Och om du kan så korta ner avbetalningstiden också. Visst svider det att ha höga månadskostnader/avbetalningar men det är bättre att riva plåstret snabbt!

Inget hus eller lägenhet att låna mot, tyvärr (eller som tur är!)

Jag ksa föröska mig på en uträkning, rätta mig gärna om jag har fel.

Kontantinsats 15000 kr, 0 % restvärde

lånekostnad 1797 kr (x36) = 64692

Aviavgift 55x36 = 2640

Uppläggnignsavgift 595 kr

Totalt 67927

minus de 60000 jag lånade, får jag fram att jag kommer betala 7927 kr mer än om jag betalade hela bilen kontant direkt, vilket blir ca 220 kr varje månad extra i räntekostnader. Har jag räknat rätt eller? Kanske Kan man slippa undan aviavgifterna om man kör efaktura eller nåt, det får jag förhöra mig om.-
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen