• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta bly/syra batterier till AGM

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!

De batterier vi har i husbilen verkar inte må så bra. Dessutom är det vanliga blybatterier. Vi bestämde då att köpa 2st 95A AGM batterier från Biltema. De har ju fått bra kritik här inne på forumet :wink:

Jag vet att det finns hur många trådar som helst gällande detta med strömförsörjning, men jag startar ändå en ny tråd då jag inte kan finna någon befintlig som hanterar den utrustning som vi har.

1. Ska man ställa in batteriladdaren på GEL batterier när man byter från Bly/syra till AGM? Stämmer det?

2. Gäller det även MPPT regulatorn från solcellerna?

3. Hur vet jag om batteriladdaren är lämplig att nyttja för dessa batterier?

4. Hur vet jag om MPPT regulatorn är lämplig att nyttja för dessa batterier?

5. Finns det något annat man ska tänka på när man byter ut batterierna?
 

Bilagor

  • Batteriladdare CB-516.png
    Batteriladdare CB-516.png
    171,4 KB · Visningar: 67
  • MPPT Regulator.jpg
    MPPT Regulator.jpg
    141,7 KB · Visningar: 67
  • 20170212_133418.jpg
    20170212_133418.jpg
    2,4 MB · Visningar: 67
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Hej,
Då jag bytte till Biltemas AGM-batterier skickade jag ett mail till Biltema och frågade. De svarrade att AGM batterierna skall laddas som vanliga blybatterier.
Detta är ca 1 1/2 år sedan. Jag har Cetek dual+Smartpass inkopplad för optimal laddning från motor och solcell.
ERIKPER
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Tittar man på laddkurvorna för olika typer av bly-batterier så hamnar AGM någonstans emellan Bly/syra och GEL, men närmare bly/syra än gel.
Så bly/syra är nog minst fel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

När jag förra våren bytte ut mina gamla GEL mot Biltema AGM så lät jag EBL99 stå kvar i läge GEL, verkar funka hittills.

Enligt Tudor är det skadligt för GEL/AGM att överladdas som man gör med våta bly-syrabatterier.
 

Bilagor

  • Laddning-av-batterier.pdf
    64,6 KB · Visningar: 117
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Tackar för inputs :)

Tänk att det finns så många olika idéer gällande batteriladdning...
Jag kan fortfarande inte riktigt förstå hur mina batterier från 2014 redan kan vara slut, men de håller bara några timmar innan larmet börjar ljuda...
Det ska bli skönt när de är utbytta!


Ha de gott alla!

//Jocke
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Jag får nog backa lite. :oops:
Har laddaren det tredje laddningssteget för stratifiering så bör man välja GEL-läge på laddaren som nämnts tidigare av PeterK.
Jag tittade på laddningskurvorna för min solcellsregulator (Votronic) som inte har denna funktion. Däremot har den inställningar för bly/syra, GEL, AGM1, AGM2 och 5 olika inställningar för LiFePO4.
Det är en djungel det där. Vad är det för skillnad på AGM1 och AGM2?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Erfart det samma som Stig,men mina batterier var AGM.
2 sesonger så var dom slut.Exide-batterier.

Använder nu lifePO4 lithium som laddas från en EBL99.
Den ger 14,38V ock Lithium ska ha 14,4V laddning,så
EBL99 är perfekt att ladda lithium iaf.

Trådstartar har inget problem,då båda batterierna han
nämner är bly-batterier.Det enda måste vara om dessa
AGM har lågare max-volt som gräns under laddningen än
vad syre-batterierna har,men här finns en brytare på
El-blocken som vänder laddningen från syra til GEL/AGM.
 
F

F.d. 51433

Guest
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Hej, Simson här.
AGM, Gel är exakt samma som "Flooded" bly/syra. Ingen skillnad. Enda skillnaden är glasfiberduk/gel mellan plattorna, ingen nytta med det, om de inte laddas. Sulfaterar lika fort som alla bly/syra! MEN mycket svårare att fylla vatten. Fylla vatten? tänker de flesta. Ja, vattenmolekylen dunstar.
Vänner, tänk så här; ingen leverantör lämnar garanti för kapacitet eller livslängd! Endast garanti mot brister i cellförbindning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Hej, Simson här.
AGM, Gel är exakt samma som "Flooded" bly/syra. Ingen skillnad. Enda skillnaden är glasfiberduk/gel mellan plattorna, ingen nytta med det, om de inte laddas. Sulfaterar lika fort som alla bly/syra! MEN mycket svårare att fylla vatten. Fylla vatten? tänker de flesta. Ja, vattenmolekylen dunstar.
Vänner, tänk så här; ingen leverantör lämnar garanti för kapacitet eller livslängd! Endast garanti mot brister i cellförbindning.

Hej Andrej

Som jag läser ditt inlägg så är det ingen skillnad på batterityperna. Det vore väldigt bra om du kunde förklara hur du menar.

Bennie
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Hej Alla!
Tack för att ni delar med er av tankar och erfarenheter.
Jag är också tacksam för att Wizard backade och tänkte om ;)
De flesta verkar då vara överens om att man ska ställa in laddaren och MPPT regulatorn på läge "GEL".

Snart är det helg igen och då blir det montage av den nya batteribanken, sedan är det bara att tuta och köra inför ännu en härlig husbilssäsong:mh::mh2::msn_hot:

Ha de gott alla!

//Jocke
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Det bli knepigt när man for olika svar från olika håll på samma fråga.
Som jag beskrev ovan svarade Biltemas tekniska support (som väl får anses representera tillverkaren): Ladda som vanliga öppna blybatterier. I min bil har jag Cetek Dual och Smartpass för laddning från motor och solceller. Dessa laddar i fem steg, men skiljer inte på vanliga öppna, AGM eller GEL 230V volt laddaren är en Calira LG420-DS/IU. Denna laddar i tre faser och skiljer mellan vanliga öppna och GEL, men den enda skillnaden enligt manualen är att fas 2 (efterladdningen) pågår i 10 timmar med 14,4V för GEL och endast 4 timmar med 14,4V för vanliga öppna blybatterier. Jag har den inställd på öppna batterier baserat på svaret från Biltema.

Blir intressant att se hur länge mina Biltema AGM batterier håller. Efter 1,5 år noterar jag ingen avmattning.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Det bli knepigt när man for olika svar från olika håll på samma fråga.
Som jag beskrev ovan svarade Biltemas tekniska support (som väl får anses representera tillverkaren): Ladda som vanliga öppna blybatterier. I min bil har jag Cetek Dual och Smartpass för laddning från motor och solceller. Dessa laddar i fem steg, men skiljer inte på vanliga öppna, AGM eller GEL 230V volt laddaren är en Calira LG420-DS/IU. Denna laddar i tre faser och skiljer mellan vanliga öppna och GEL, men den enda skillnaden enligt manualen är att fas 2 (efterladdningen) pågår i 10 timmar med 14,4V för GEL och endast 4 timmar med 14,4V för vanliga öppna blybatterier. Jag har den inställd på öppna batterier baserat på svaret från Biltema.

Blir intressant att se hur länge mina Biltema AGM batterier håller. Efter 1,5 år noterar jag ingen avmattning.

Hej Erikper!

Visst är det lite jobbigt när man får olika svar på samma fråga. Man får helt enkelt utgå från hur många av varje svar man får för att sedan göra en egen utvärdering av svaren :)

Jag har frågat en del frågor i Biltemas butiker. De svar jag då får är lite si och så. Av den anledningen håller jag inte deras tillförlitlighet så högt.

Jag kommer att försöka ta reda på mer fakta in jag slutligen ställer in laddaren etc.

Ha de gott!

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Jag får nog backa lite. :oops:
Har laddaren det tredje laddningssteget för stratifiering så bör man välja GEL-läge på laddaren som nämnts tidigare av PeterK.
Jag tittade på laddningskurvorna för min solcellsregulator (Votronic) som inte har denna funktion. Däremot har den inställningar för bly/syra, GEL, AGM1, AGM2 och 5 olika inställningar för LiFePO4.
Det är en djungel det där. Vad är det för skillnad på AGM1 och AGM2?

Kan det inte vara så att skillnaden är startbatteri kontra förbrukningsbatteri? Jag har ingen aning. Jag bara gissar.

Sitter just och läser om Bosch och Warta. De har båda varianterna....
Har dock inte sätt att de kallar dem AGM 1 och 2:wideeyed:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Efter att ha ägnat en del tid åt att förkovra mig i ämnet har jag kommit fram till att AGM inte bör ha så hög spänning som (Vissa) laddare ger i Bly/syra-läge.
"Flyt-laddning" får inte gå över 2,3 V/cell =13,8 V, medan bly/syra ofta får 14,4 V.
Citat: As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. A charge to 2.40V/cell (and higher) is fine; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell); a direct replacement with a sealed unit could overcharge the battery on a long drive.
Här mycket att läsa för den intresserade:
Battery Information Table of Contents, Basic to Advanced
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Kan det inte vara så att skillnaden är startbatteri kontra förbrukningsbatteri? Jag har ingen aning. Jag bara gissar.

Sitter just och läser om Bosch och Warta. De har båda varianterna....
Har dock inte sätt att de kallar dem AGM 1 och 2:wideeyed:

AGM2 har rent bly i plattorna och skall ha något högre ladd-spänning.
Vad jag förstått är det de spirallindade AGM-batterierna, typ Optima som är AGM2.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

AGM2 har rent bly i plattorna och skall ha något högre ladd-spänning.
Vad jag förstått är det de spirallindade AGM-batterierna, typ Optima som är AGM2.

Så tolkar jag det också, "tror" dock inte att Biltema's AGM platsar in i denna premiumgrupp (?)

Jag hade ett Optima i min Polar-Camper och maken till batteri har jag aldrig upplevt, som jag misshandlade det med att glömma cirk.pumpen till den vattenburna värmen påslagen efter nästan varje helg med 5V kvar i batteriet nästkommande helg, sen vrålladda med Ctek D250S och batteriet var hur friskt som helst, lite litet dock 55Ah, bytte senare till ett Biltema AGM, och Optima't åkte in i svärmors gamla VW Golf där det levererade så länge hon ägde den skorven. :cool:

Så här säger Ctek, lite tvärtemot Tudor som jag bifogade längre upp i tråden.

Märkligt det här, men jag vet inte ifall Ctek har speciell laddare avsedd för GEL/AGM, eller?, alla tillverkare vill ju hävda just sin produkt :p:
 

Bilagor

  • Batterier_laddning_rev4.pdf
    2 MB · Visningar: 79
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Ja jösses...
Jag var naiv nog att tro att det bara var att köpa nya batterier och byta ut mot de gamla...:twitcy:
Jag har ju en orginalladdare som är monterad i bilen.Borde även jag köpa en ctek laddare. Det känns som att alla har just den laddaren, och den har ju lite fler inställningsmöjligheter än vad min orginal laddare har...


//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Efter att ha ägnat en del tid åt att förkovra mig i ämnet har jag kommit fram till att AGM inte bör ha så hög spänning som (Vissa) laddare ger i Bly/syra-läge.
"Flyt-laddning" får inte gå över 2,3 V/cell =13,8 V, medan bly/syra ofta får 14,4 V.
Citat: As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. A charge to 2.40V/cell (and higher) is fine; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell); a direct replacement with a sealed unit could overcharge the battery on a long drive.
Här mycket att läsa för den intresserade:
Battery Information Table of Contents, Basic to Advanced

Samtidigt på sidan 11 i tabellen (ctek) från PeterK står det typisk Landström för AGM batterier är 14,4 - 14,7V.

Laddström skulle det bli :)
 
Senast ändrad:
Toppen