• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta bly/syra batterier till AGM

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!

De batterier vi har i husbilen verkar inte må så bra. Dessutom är det vanliga blybatterier. Vi bestämde då att köpa 2st 95A AGM batterier från Biltema. De har ju fått bra kritik här inne på forumet :wink:

Jag vet att det finns hur många trådar som helst gällande detta med strömförsörjning, men jag startar ändå en ny tråd då jag inte kan finna någon befintlig som hanterar den utrustning som vi har.

1. Ska man ställa in batteriladdaren på GEL batterier när man byter från Bly/syra till AGM? Stämmer det?

2. Gäller det även MPPT regulatorn från solcellerna?

3. Hur vet jag om batteriladdaren är lämplig att nyttja för dessa batterier?

4. Hur vet jag om MPPT regulatorn är lämplig att nyttja för dessa batterier?

5. Finns det något annat man ska tänka på när man byter ut batterierna?
 

Bilagor

  • Batteriladdare CB-516.png
    Batteriladdare CB-516.png
    171,4 KB · Visningar: 67
  • MPPT Regulator.jpg
    MPPT Regulator.jpg
    141,7 KB · Visningar: 67
  • 20170212_133418.jpg
    20170212_133418.jpg
    2,4 MB · Visningar: 67
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Mer info om mina Biltema AGM.
Har haft husbilen på verkstad sedan den 6/4, hämtade den idag.
Kör den 3mil till min uppställningsplats, när jag står på tomgång för att plocka fram 230-kabeln, sneglar jag till på A-metern, som nästan kröker nålen!, mätaren går bara till typ 40A.

Hmm. va e de nu då, kollar med min Ctek-app, och får se att bobatterierna stadigt tömts i en vecka.
Hittar källan, jag har glömt en IP-Kamera igång som matas av stora 230V-invetern :p:
Den ligger ju direkt på bobatterierna så här bryts ingen spänning när den blir för låg :(
Jaja... där klämde man väl ett liv ur batterierna:cool:

Reflektion, kan konstatera att motståndet i mina AGM är avsevärt lägre kontra mina tidigare GEL som inte alls var så villiga att ta emot hög laddning.

Kan även se på kurvan i Ctek-appen att bilen körts ut/in några ggr. under veckan.

Nu står Doris på laddning iallafall

Glad Påsk på er alla :)
 

Bilagor

  • 2017-04-13 18.57.33.png
    2017-04-13 18.57.33.png
    58,6 KB · Visningar: 12
  • 2017-04-13 18.56.51.png
    2017-04-13 18.56.51.png
    61,4 KB · Visningar: 10

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Hej på dej batterimarodör:)

Har du kört ned dina batterier hårt så är det inte optimalt att ladda dom parallellkopplat om jag får säga det.

Du bör nu, koppla ifrån alla batterierna och sätta vart och ett på uppladdning separat gärna om du har en CTEK eller liknande med reconditioneringsläge.

Märk också batterierna gärna vart dom satt, alltid bra att veta om något strular.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byta bly/syra batterier till AGM

Hej igen,
För mej som har AGM, känns ditt ladd-tips som överkurs, mej veterligen kan/behövs inte agm rekondas.

Jag har så klart misshandlat AGM-baterier förrut, dock inte lågpris typ Biltema, så det blir intressant att se vad de går för.

AGM av hög kvalitet typ Optima m.m. tål extrem misshandel, jag har verkligen försökt att slakta ett Optima, men gick bet, dock kan det vara svårt att väcka vissa laddare typ Ctek ifall batteriet är djupurladdat, då tar hjälp av startkablar och parallellkopplar med ett bättre laddat batteri, då känner typ Ctek av ett batteri och startar laddning av det djupurladdade.

Batterimarodören :cool:
 
Toppen