• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia inför Roaming Europa

F

F.d. 32985

Guest
Sv: Telia inför Roaming Europa

Går det inte att förhandla bort startavgiften nu när ni vill välja Telia istället för annan operatör alternativt "köpa" abonnemanget via nätet?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Går det inte att förhandla bort startavgiften nu när ni vill välja Telia istället för annan operatör alternativt "köpa" abonnemanget via nätet?
Vet ej, ska testa. Beställer man via Internet då läggs startavgiften automatiskt. Tveksamt om dom släpper den peng när det är i princip "rusningstider". Tycker att 20 GB begränsning är betydligt lindrigare än 30 dagars och "stopp", i alla fall för oss långliggare. Skulle det visa sig att det kommer bättre erbjudanden, då har vi i alla fall bara 30 dagars uppsägning!

Det fanns alternativ om ytterligare en telefon i abonnemanget (alt. 2) med samma surf-pott för 199:- /mån, ej aktuellt för oss.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Jag tycker att man kanske ska invänta de andra drakarnas erbjudanden inför omläggningen, ifall man inte måste binda sig omgående för en utlandsresa :)

Troligen blir det priskrig igen på abb. med surf inom EU.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Jag tycker att man kanske ska invänta de andra drakarnas erbjudanden inför omläggningen, ifall man inte måste binda sig omgående för en utlandsresa :)

Troligen blir det priskrig igen på abb. med surf inom EU.

Varför måste man binda sig till ett visst abonnemang? Vi har inte ett enda som vi bundit? Om man måste binda sig för att få vissa förmåner är det något fel på leverantören.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Varför måste man binda sig till ett visst abonnemang? Vi har inte ett enda som vi bundit? Om man måste binda sig för att få vissa förmåner är det något fel på leverantören.

Instämmer Tommy,
Jag formulerade mej nog fel, menade innan man hoppar på första bästa, med ev. bindningstid, att vänta ut alternativen kan löna sig.

Jag binder mej aldrig på dessa typer av abb. utan väljer abb. med max. 1mån. uppsägningstid, och brukar byta/testa runt bland lågpris-alternativen minst en gång per år.

Kör just nu Vimla i mobilen, och Hallon surf i husbilens wifi, funkar bra hittills :)
Att byta ofta lönar sig i längden, många kör lockbeten med rabatt i några månader, utan bindningskrav :cool:
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Det enda "abonnemanget" som jag har bundit upp mig på livstid (och skulle gärna göra om det) är med min fru...

EU´s motivering var intressant: (vilket i praktiken betyder billigare framtid för alla)
EU-parlamentet anser att de borttagna roamingavgifterna kommer att leda till ökad tillgång av mobildata inom EU, och att en marknad för mindre och virtuella telekomoperatörer kommer att öppnas upp.

Undrar hur Telenor kommer att klara sig i längden eftersom Telenor bokstavligen stänger dörren genom erbjudandet om 30-dagars "fri" roaming? Hoppas Telenor klarar sig framöver för vi är mycket tacksamma för det vi har haft under deras ett-års-långa fri roaming perioden. Tack Telenor!
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Telia inför Roaming Europa

Om jag förstod det rätt på RTL nyheterna igår så skall man kunna använda sitt befintliga abo
innom EU utan att vi ska behöva få en merkostnader. Så vi avvaktar ett tag till
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telia inför Roaming Europa

Telia släpper sin produkt den 11 april och då först finns avtalstexten tillgänglig.
Vi får se vad som står bland "det finstilta" vad gäller ev. begränsningar i tid och volym.
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Telia inför Roaming Europa

Pratade med Telia igår och de svar jag fick var: 20Gb/kalendermånad kostar inget extra. Behöver man mer surf kan man köpa till.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

...Varför inte samma volym som i det ordinarie abonnemaget?
Det är Telias sätt att göra en gränsdragning (chattade lite med deras personal igår) där 10 nya GB du köper, kostar det dubbla. Troligen Telia's sätt att förhindra just det som hände Telenor, dvs. "att gå på pumpen" pga oanade kostnader!

Mycket kommer säkert att hända framöver, det är bara början och gissningar just nu.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Tyvärr gäller roamingen inte oss med kontantkort. Alltid ett undantag som de försöker tala tyst om. Det blir att hålla sig till tyska Vodafone som hade Europa roaming redan under 2016.
Lars
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Telia inför Roaming Europa

Läste det finstilta i PTS.SE, man har tagit bort 90 dagars kravet på Roamingtak. Roamingtak ville man införa för att t ex en svensk medborgare inte skulle ta ett billigt abonnemang i ett annat EU land för att använda det konstant hemma i Sverige.

Lösningen blev att varje operatör själva får bestämma en skälig tid som abonnemanget får användas i andra EU länder. Om jag tolkar det rätt blir det viktigt för oss konsumenter att se vilka operatörer som har vilka skäliga tider.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Är det någon som kommit över villkoren i finstilt för telias "nya" abonnemang? jag har letat på sidan men inte hittat något.

//Peter
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

enl deras kundtjänst idag så äe det bara max 20Gb som är begränsningen.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Telia kundtjänst för en timme sedan:
bredband 30mb/min 100gb pris 359,-/mån
mobiltel 1gb 199,-/mån
mobiltel 6gb 339,-/mån
obs prisskillnaden på 5gb där de höjt just med tanke på utlandssurfen.
obs bredbandet kunde man inte ta med utomlands
jag provade deras hempaket med router och kom upp i ca 9mb/min
Telenor gav 35mb/min med en enkel router
jag beställde Telenor frihet som jag testat utomlands i några månader problemfritt.
vid beställningen missade jag att nämna att det gällde surf 50 och
har väl betalt en del extra men vid kontakt med deras kundtjänst för en
stund sedan så kommer det inte att vara några begränsningar vid utlandssurf
för min del utan tvärtom så kommer de att öka hastigheten även utomlands
(inga begränsningar).
Jag betalar för Telenor Frihet enligt följande
mobilt bredband 100gb 691.41,-/mån (50gb=541,41)
simkort 29,-/mån höjs till 49,-/mån
extra simkort till telefon 149,-/mån
allt kan användas utomlands utan roamingavg. enligt Johan på kundtjänst
som sa att begränsningen endast gällde hbk avtalet, kan det vara så illa?
Med facit i hand så tycker jag att om ovanstående gäller så är det ändå den
bästa lösningen för mig.
 
Toppen