• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellspaket

F

F.d. 55488

Guest
Hej!

Det bör väl i klubben finnas nån som köpt solcellspaket och blivit riktigt nöjd. Skulle va intressant och få reda på var man handlar detta till rimlig kostnad.

Själva har vi kommit fram till att ett paket innehållande 2x100 watt solceller, mppt-regulator, kablage, fastsättning och dylikt skulle passa oss och vårt husbilstak.

Så sitter du riktigt nöjd med vad du handlat beträffande dessa prylar så tar vi gärna emot dina erfarenheter.

Hälsningar, Fy & Bi:):)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Solcellspaket

Tips: köp bra kvalitet, det är ganska svårt att trycka el i blybatterier. Bra regulator är ett måste och ska vara dimensionerad för rätt antal Watt på taket. Ska du ge lite ström även till startbatteriet? Kanske inte så dumt om man står längre tid utan att starta motorn...
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Tack till alla som hittills svarat. Vi kommer att väga alla alternativen emot varandra innan vi bestämmer oss. Vi är klart intresserade av Schaudt LRM 1218 som laddregulator, men det var en dyr jäkel. Men den lär ju passa vår EBL och lätt att där plugga in. / Fy & Bi:):)
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Hej...jag köpte ett komplett monterat och klart..100w bara kopplat till bodelsbatteri.
Kört med detta i 4 år aldrig utan ström..LED lampor i hela bilen + LED TV.
Statbattriet behöver ingen extra laddning...även om du inte kör på 1..2v.
Viktigt att köpa bra kvalitet (jag kommer inte ihåg just vad mitt paket heter)
Jag betalade 6.500:- för allt..ink montering.
Ha de..Leffe S
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Tack till alla som hittills svarat. Vi kommer att väga alla alternativen emot varandra innan vi bestämmer oss. Vi är klart intresserade av Schaudt LRM 1218 som laddregulator, men det var en dyr jäkel. Men den lär ju passa vår EBL och lätt att där plugga in. / Fy & Bi:):)

Jag har precis fått hem en ny regulator som ska ersätta min gamla Schaudt LR1214.

Jag var helt inne på att byta till en LRM 1218, just för att koppla den direkt i EBL99.

Men det blev istället en Votronic MPP 350 duo dig. samt Votronic's kabel till Schaudt's EBL, då den också har styr-utgång till EBL, fördelen med denna regulator är att den även fixar ett framtida byte till LiFe-batterier, klarar även mer watt in.
Dock är denna ännu dyrare :(
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Efter att ha tittat på flera förslag har jag hittat HusvagnHusbil.se som bl. a. erbjuder solcellspaket 2x 100 watt för 4..862 kr. och Schaudt LRM 1218 MPPT regulator för 1.995 kr. Tillsammans 6.857 kr. med lim och monteringsdetaljer.

Jag ringde dem för att fråga om denna regulator skulle passa vår EBL99. Svaret blev, att det skulle passa utmärkt. Men när killen fick reda på att vi har två bodelsbatterier på vardera 95 Ah, då undrade han om vi ibland stod stilla länge på samma ställe. I så fall kunde regulatorn bli överbelastad för att hela tiden förse dessa båda batterier med ström.

Så nu är min fråga alltså, stämmer detta? Hoppas få svar från er som verkligen kan något om detta.

Tacksam på förhand, Fy & Bi :):)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Ja, jag tittade på vad sunlux.se har att erbjuda. Men här behövs kunskap för att veta vad man ska beställa bland deras regulatorer t.ex.

Just denna kunskap saknar jag. Kan inget utöver det jag läst här på forumet, att det ska va en MPPT-regulator. Nån sa att det absolut skulle va en Schaudt LRM 1218, för att passa bilens EBL99. Därför ville jag satsa på det sistnämnda även om det inte var det billigaste alternativet.

Men om denna regulator då kan ta skada, om man står still nån vecka på samma ställe, så känns det inte bra att göra denna beställning. Villrådig är bara förnamnet!!!!????

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Jag var i samma situation som dej, men tog beslutet att satsa på en Votronic-regulator (köpte den från Sunlux) istället eftersom även den lirar med EBL-xxx, men även att den verkar ha gott rykte bland flera medlemmar här.

Jag ska även komplettera med 2x100w till på taket, men kan inte bestämma mej för vad, så jag följer din tråd med intresse :)
 
Toppen