• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellspaket

F

F.d. 55488

Guest
Hej!

Det bör väl i klubben finnas nån som köpt solcellspaket och blivit riktigt nöjd. Skulle va intressant och få reda på var man handlar detta till rimlig kostnad.

Själva har vi kommit fram till att ett paket innehållande 2x100 watt solceller, mppt-regulator, kablage, fastsättning och dylikt skulle passa oss och vårt husbilstak.

Så sitter du riktigt nöjd med vad du handlat beträffande dessa prylar så tar vi gärna emot dina erfarenheter.

Hälsningar, Fy & Bi:):)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Snyggt!

En liten fundering, hur öppnar din stora taklucka?
Rakt upp, eller från någon sida med gångjärn?

Tänker på risken att ev. kunna skymma nån av panelerna (?)
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Gångjärnen sitter alltid, vad jag förstår, framtill. Ägnar inte detta en tanke att den skulle skugga. Har effekt så det blir över. / Fy & Bi :):)
 

*Janne*

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Umeå
HBK-Nr
23907
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Hej, och tack för bilderna. Finfin montering, solen verkar ge lika mycket energi
i västerbotten som i Grekland:)
Själv har jag fricampat ca 5 dagar utan att bli strömlös, och då har bilen stått still, så solen är den enda energikällan.
Batteriet har vart nere på 72% vissa morgnar men är oftast fulladdat mitt på dan , har endast ett bodelsbatteri på 90A.
Kylen är alltid på och webastovärmaren var också igång fem dagar plus laddning av telefon och lite lampor.
Så även jag är mycket nöjd med solenergi. Kommer nog att skaffa ett lithiumbatteri senare för att lagra mer energi.
 
F

F.d. 26765

Guest
Sv: Solcellspaket

Tjena allesammans, helt ny på forumet och sidan är jag. Har precis köpt mig en lite äldre modell av en husbil och är nyfiken på det här med solceller/paneler. Jag hittade detta paketet och undrar om det hade fungerat bra i en husbil. Jag har inte råd att köpa den mängden av batteri som de föreslår. Jag har ett agm på 95 Ah redan. Toppar jag så kommer jag kanske ligga på 90w per timme.
01. TV 32" ca 30w
02. Nvidia Shield TV mellan 10-20w
03. Soundbar mellan 25-35w

Skulle jag kunna köra en 4-5 timmar enbart på batteriet?

Jag vill även passa på att fråga hur många och stora batterier har ni i era husbilar.

Hälsningar BoggieVan
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solcellspaket

Tjena allesammans, helt ny på forumet och sidan är jag. Har precis köpt mig en lite äldre modell av en husbil och är nyfiken på det här med solceller/paneler. Jag hittade detta paketet och undrar om det hade fungerat bra i en husbil. Jag har inte råd att köpa den mängden av batteri som de föreslår. Jag har ett agm på 95 Ah redan. Toppar jag så kommer jag kanske ligga på 90w per timme.
01. TV 32" ca 30w
02. Nvidia Shield TV mellan 10-20w
03. Soundbar mellan 25-35w

Skulle jag kunna köra en 4-5 timmar enbart på batteriet?

Jag vill även passa på att fråga hur många och stora batterier har ni i era husbilar.

Hälsningar BoggieVan
Den fungerar nog jättebra, de flesta har två eller tom tre batterier jag har 2x100Ah dock utan solceller.

90W per timme är en otrolig massa ström.

Ett problem är att du ska ha ström tillräckligt i batterierna, dvs du tömmer ditt batteri på dessa 4-5 timmar med råge, hur ska du ladda det sedan till nästa dag?

TV som drar 40-50W gosh!

Och hur längre kommer batteriet att hålla med den förbrukningen!

Tro mig, jag har varit ute på sjön sedan 15 års åldern och strömmen tar slut, jag skulle tänka om, vill du vara ute ett par dagar eller mer så stäng av allt och använd med förstånd varje förbrukare belasta batterierna försiktigt dvs få A(1-3) i förbrukning ej tiotals.

Idag finns det fina LED lampor att byta ut från glödlamporna, så byt.

Soundbar, ute i naturen är det normalt tyst så där kan du spara 30W direkt.

Så jag skulle säga tänk om ocj njut av det fira, du lämnar det bekväma 220 hushållet med allting på till ett skönt avkopplade naturliv för att ladda dina batterier, slappna av hushålla med strömmen.

Annars om du vill köra stora strömsvängen så gäller nog nya batterier ala Lithium för runda slängar 15-40 kSEK.

Tänk också på att du kanske vill ha värme ibland också, är det vintertid så drar värmen ett batteri per 2 dygn.

Använder du internet också kanske, där försvinner 0,5-1A!

Du bör också se över laddningen från motorn till förbrukningsbatteriet, CTEK DUAL eller motsvarande är absolut att rekommendera.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Solcellspaket

Tjena allesammans, helt ny på forumet och sidan är jag. Har precis köpt mig en lite äldre modell av en husbil och är nyfiken på det här med solceller/paneler. Jag hittade detta paketet och undrar om det hade fungerat bra i en husbil. Jag har inte råd att köpa den mängden av batteri som de föreslår. Jag har ett agm på 95 Ah redan. Toppar jag så kommer jag kanske ligga på 90w per timme.
01. TV 32" ca 30w
02. Nvidia Shield TV mellan 10-20w
03. Soundbar mellan 25-35w

Skulle jag kunna köra en 4-5 timmar enbart på batteriet?

Jag vill även passa på att fråga hur många och stora batterier har ni i era husbilar.

Hälsningar BoggieVan

Det verkar inte vara en mppt I det paketet.
 

TobbeH

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
24097
Medlemskap
2024
Hej!

Tänkte bidra med våra erfarenheter av installation av solceller på vår Knaus Sport Traveller 600 DKG 2006! Första säsongen under sommaren 2017 har fungerat bra.

Vi köpte just det paket https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-premium-12-volt-solaranlage-caravan som nämnts i tråden ovan av bl.a. Fy & Bi och fick det levererat efter några dagar. Det kom i 2 olika paket: 1st platt paket bestående av 2 ihoptejpade originalförpackningar med solcellerna och en kartong med alla övriga tillbehör.
Som beskrivits ovan tillkommer det ingen tull eller moms eftersom det är köp inom EU.
Paketet innehåller allt man behöver inkl. MPPT-regulator, 10m kabel 6 mm2, lim, monteringshörn för panelerna m.m. Priset 450€ tycker jag är bra för denna utrustning.

Vi fick mycket bra hjälp från personalen på Prevent om vad vi skulle välja, både per telefon och e-post. De talar och skriver även engelska.
Panelerna på 2x 100 Watt är av högvoltstyp och har 72 celler. Spänning är runt 40V. (Typnummer PV-100-M-72-S). I praktiken innebär den högre spänningen att de ger bra effekt även vid mulet väder, tillsammans med en regulator av MPPT-typ. Dessutom blir kabelförlusterna lägre mellan solpanelerna och regulatorn. (Högre spänning ger lägre ström, vilket ger lägre förluster. Som bekant samma princip som används i kraftledningar över långa avstånd).
Solpanelerna verkar mycket stabila med sina dubbla aluminiumprofiler, och är ganska tunga.

Efter lite funderingar lät vi till sist en firma göra monteringen, SE Motorcamp i Märsta /Arlandastad. Hade först tänkt att göra det själv. Vet dock av erfarenhet att det alltid tar mkt längre tid än man tror, särskilt när det är första gången. Dessutom fullt upp med allt annat inför sommaren. Vi betalade runt 6200 kr för monteringen, men då ingick montering av 2 st backkameror.

SE Motorcamp var flexibla och kunde göra detta med några dagars kort varsel trots högsäsong i maj!
Vi hade först bokat in oss på ett företag i Uppsala. Men dagen innan det var dags så ringde de oss och sade att de inte kunde göra jobbet på vår husbil p.g.a. att den är för hög för deras portar(!).
Monteringen tog sedan SE Motorcamp ungefär en dag.

I vår Knaus sitter en elcentral Calira EVS 30/20-DS/IU och kontrollpanel är en Calira Bord Control 2004. Elcentralen saknar anslutning för solceller, och solpanelerna kopplas därför (via regulator) direkt till bodelsbatterierna.
6 mm2 kabeln från solceller till regulator blev ca 6 m lång. Bäst är att parallellkoppla de 2 panelerna, vid seriekoppling minskar effekten från båda panelerna även om bara den ena skuggas. Dessa paneler har ju dessutom relativt hög utgångsspänning, dvs. spänningsförlusterna i kabeln blir låga trots parallellkoppling. Kabeln mellan solcellsregulator och batterier är på 10 mm2, ca 2 m lång.

Efter att jag hämtat vår Knaus i Märsta monterade jag sedan själv in ett extra bodelsbatteri under passagerarstolen. (Det första sitter under förarstolen). Relativt enkelt att få dit det, men man måste först demontera hela stolen med några skruvar och lyfta bort den. (Tung!).
Kopplingen mellan de två batterierna gjordes med 16mm2 kabel, längd ca 1,5 m.
OBS att matningen till de två bodelsbatterierna ska kopplas ”i kors”. Alltså så att minusmatningen tas från batteri 1 och plusmatningen från batteri 2. (Eller tvärtom). Detta gör att både belastning och laddning sker symmetriskt från/till båda batterierna, inte mest till/från det ena.

Den regulator som följde med från Prevent var en Victron BlueSolar 100/15, med tillhörande Bluetooth-dongel. Den gör att man kan se aktuella laddningsdata plus även historik på en smartphone. Fungerar fint och ger bra information! Regulatorn saknar display men har lysdioder som visar laddningsstatus m.m.
Så här i efterhand tycker jag nog dock att det hade varit ännu bättre med en MPPT-regulator med inbyggd display som monteras synligt men ur vägen på en lämplig plats i husbilen. (Helst så nära batterierna som möjligt). Prevent säljer också andra paket med en sådan regulator, från Votronic eller Steca.
Jag monterade själv också in en 500W inverter med sinusvåg. Satte den på en extra träplatta på bakre delen av passagerarstolens sockel. Där sitter den inte i vägen och är samtidigt lättillgänglig. Kablar 16mm2 med säkring, längd ca 1,5m. (För max ström ca 60A).
TV, med antennförstärkare, dator- och mobilladdare drivs direkt från 12 volt.
Invertern används till ev övriga förbrukare som vi enbart har för 230V, bl.a. elvisp/mixer, en datorladdare, en hårtork på halvfart m.fl.

Resultatet då?
Först blev jag lite oroad eftersom laddningen var nästan obefintlig trots full sol på solcellerna. Insåg dock snart att det berodde på att batterierna redan var fulladdade!
Efter full belastning av 500W invertern och diverse annan 12V-utrustning såg det dock bra ut. Laddningseffekten med delvis urladdade bodelsbatterier var mellan 160-180W med full sol. Tycker det verkar bra, total max effekt från solcellerna är ju 200W.
Solcellerna fanns på plats under vår resa till Spanien i juli 2017 och på två andra kortare resor inom Sverige. Aldrig några problem med urladdade batterier, trots flitig användning av el i bilen utan tillgång till extern el 230V! Även under mulet väder och sent/tidigt på dagen (och troligen också på vår och höst) laddar cellerna med mellan 40-80W. Vi kunde därför vildcampa under flera dagar utan problem.

Kort sagt: Vi är jättenöjda med vår husbil som numera är självförsörjande på el!

/Tobbe H

DSCF6718 (2000x).jpg
 
Senast ändrad:
Toppen