• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellspaket

F

F.d. 55488

Guest
Hej!

Det bör väl i klubben finnas nån som köpt solcellspaket och blivit riktigt nöjd. Skulle va intressant och få reda på var man handlar detta till rimlig kostnad.

Själva har vi kommit fram till att ett paket innehållande 2x100 watt solceller, mppt-regulator, kablage, fastsättning och dylikt skulle passa oss och vårt husbilstak.

Så sitter du riktigt nöjd med vad du handlat beträffande dessa prylar så tar vi gärna emot dina erfarenheter.

Hälsningar, Fy & Bi:):)
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Sv: Solcellspaket

Efter att ha tittat på flera förslag har jag hittat HusvagnHusbil.se som bl. a. erbjuder solcellspaket 2x 100 watt för 4..862 kr. och Schaudt LRM 1218 MPPT regulator för 1.995 kr. Tillsammans 6.857 kr. med lim och monteringsdetaljer.

Jag ringde dem för att fråga om denna regulator skulle passa vår EBL99. Svaret blev, att det skulle passa utmärkt. Men när killen fick reda på att vi har två bodelsbatterier på vardera 95 Ah, då undrade han om vi ibland stod stilla länge på samma ställe. I så fall kunde regulatorn bli överbelastad för att hela tiden förse dessa båda batterier med ström.

Så nu är min fråga alltså, stämmer detta? Hoppas få svar från er som verkligen kan något om detta.

Tacksam på förhand, Fy & Bi :):)

Varför betala flera tusen för mycket när du ha energilandet.com i Karlskrona 200 w under 3000kr kolla dom Mvh joakim
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Solcellspaket

Jag har nu genomfört ett köp hos Prevent. Inga som helst problem!

Paketet består av:

2x100 watt solceller

1 st. Victron Energy BlueSolar MPPt 100/15, Laddregulator

1st. Victron Energy Bluetooth Dongle

2 st. satser fötter med spoilerprofil

1 st. takgenomföring

1 st. Dekalin-lim

10 meter anslutningskabel 2x6 mm

1 par batteripolklämmor

1 par Weidmüller PV-sticks + och -

1 par Prevent- PV Y-Stecker MC4 kompatibel+ och -

Vet inte vad de två sistnämnda är för något? Men det blir jag väl varse när leveransen kommit.

Priset för detta paket blev 450 € + 15 € för leverans till Sverige.

I svenska Pengar blir det ungefär det samma, bara lägga till en nolla. Alltså 4.650 Kr.

Upplysningsvis kan jag tala om, om nån undrar, Bluetooth Dongle´n gör att man kan följa laddningsprocessen i sin mobil eller platta. Både historiskt och i nutid.

Hälsningar från Fy & Bi :):)

Hej Fy & Bi
Har beställt exakt likadant packet som ni. Fick den idag och allting är med enligt beskrivningen. Enda jag är lite besviken på är bruksanvisningen som består av en A4 på Tyska utan bilder.
Har ni hunnit montera era solceller, funkar de bra, haft problem med någonting ??
Har försökt översätta bruksanvisningen med Google translate men det blev ganska konstiga ord och meningar. Någon som kan hjälpa med en universal bruksanvisning eller liknande.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Hej, ska försöka fixa en svensk översättning. Har en god vän som tidigare handlat på Prevent och översatt just den monteringsanvisning som både du och jag fått med våra leveranser. Om inte jag själv kan översända den, ska jag be honom om att göra det. Träffar honom på onsdag.

Nä, våra solceller är ännu inte monterade, beror helt och hållet på vädret. Stormar det inte så regnar det, dessutom är det kallt.

Det jag hittills gjort är att jag monterat på spoilerna. Först borrade jag genom både plasten och ramen med 4 mm. borr. Sedan använde jag 5 mm. borr genom hålen i spoilern förr att de medföljande plåtskruvarna skulle löpa fritt genom plasten. just 4 mm. är perfekt för att skruvarna ska "dra" ordentligt i aluminiumen. Märk väl att skruvarna är så långa att de går igenom två skikt i aluminiumramen.

Vidare har jag lagt ut de monterade cellerna på taket för att där med blyerts märka ut var varje spoiler hamnar. Om det i morgon är bättre väder, så ska jag limma alla fyra spoilerna som jag då har skruvat av från ramarna. När limmet sen härdat så monterar jag ramarna igen. Återstår sen själva kopplandet.

Inne i bilen har jag förberett för kabeldragningen för att det ska bli så osynligt som möjligt. Tror jag lyckats bra med detta. Sträckan kabel tror jag kommer att understiga 3 meter. MPPT´n kommer jag att placera vid sidan och något bak passagerarstolen, kanske på väggbiten som skiljer bil från bodel.

Vi måste bli klara med monteringen innan vår resa söderut som ganska snart ska starta. Kan återkomma när jag vet mer om slutresultatet. Tror och hoppas att det ska bli bra. Hälsar, Fy & Bi :):)

PS. Om du ger mig din mailadress så ska jag se till att du får översättningen. DS.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Jag använde följande beskrivning vid montering av mina paneler från PreVent.

Hade dock borrat hålen innan limning och satte i skruvarna löst åtdragna under torktiden.

Satte även maskeringstejp 7-8 mm utanför monteringshörnen och snyggade till fogen med lite vatten med diskmedel i.

IMG_0644.PNG

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Solcellspanelerna monterades idag längst fram på taket, en på vardera sidan om den stora takluckan. Jag gjorde valet att limma panelerna monterade med sina respektive spoiler.

Arbetet gick över förväntan. Hade före montering slipat taket med smärgelduk, och tvättat ytan med medföljande cleaner på en liten trasa samt begränsat klistringsområdet med maskeringstejp.Tryckte sen ut lagom med lim jämnt fördelat på spoilerfötterna och la ner panelerna på markerad plats på taket. Tryckte till. Tog sedan direkt bort maskeringstejpen som jag lagt nån millimeter utanför fötternas placering. Drog därefter med vått finger längs limmets kant så att det blev jämnt och fint.

Imorgon ska panelerna parallellkopplas och kabeln dras in i bilen och kopplas till regulator och batteri.

Slutresultatet återges senare när tillfälle ges. / Fy & Bi :):)
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Solcellspaket

Hej
I o m att jag har likadan packet som ni kommer jag att följa eran montering . Väntar med spänning på fortsättningen. Jag är mest orolig kring själva inkopplingen. En och annan bild kommer att underlätta för mig.
MVH
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Nu är panelerna inkopplade och allt funkar till full belåtenhet. Tur att jag har en god vän som var villig att hjälpa mig med detta. Det enda som fallerade var de båda medskickade "Weidmüller PV-sticks" alltså de båda kontakter som ska stickas i de andra båda Y-kopplingarna. Som tur var hade min gode vän ett par andra MC4-kontakter hemma. Dessa var dessutom lödningsbara. Så när dessa kom på plats funkade allt som de skulle.

Observera, ni som köpt samma solcellskit. När allt är kopplat så visar det sig att cellerna levererar kring 40 volt. Detta klarar regulatorn, den lär enl. uppgift jobba effektivare med högre spänning. Allt lär beror på att vi fått 72 cellers paneler, vilket tydligen är helt i sin ordning. Men detta borde Prevent bättre förklara i sina anvisningar om just såna här saker så man inte undrar och tror man gjort fel.

Dongle´n är inkopplad i regulatorn och appen hämtad så att allt kan kontrolleras i platta/telefon. Jättebra!

Kablagen med sina sammankopplingar mellan panelerna har jag lagt i en kabelkanal med lock. Denna har jag limmat på taket.

Så ni som ska montera och koppla, funkar det inte med de båda PV-sticksen, byt ut dessa till två andra som är möjliga att löda.

Vi är mycket nöjda med slutresultatet. Montaget på taket blev över förväntan och nåt jag inte skäms för. Så nu ska det bli många fricampingar särskilt i Grekland som vi snart är på väg till. Ska bli skönt att inte behöva snåla med strömmen. Kan efter hemkomst återkomma med gjorda erfarenheter kring detta.

Hälsningar Fy & Bi :):)
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Solcellspaket

Nu är panelerna inkopplade och allt funkar till full belåtenhet. Tur att jag har en god vän som var villig att hjälpa mig med detta. Det enda som fallerade var de båda medskickade "Weidmüller PV-sticks" alltså de båda kontakter som ska stickas i de andra båda Y-kopplingarna. Som tur var hade min gode vän ett par andra MC4-kontakter hemma. Dessa var dessutom lödningsbara. Så när dessa kom på plats funkade allt som de skulle.

Observera, ni som köpt samma solcellskit. När allt är kopplat så visar det sig att cellerna levererar kring 40 volt. Detta klarar regulatorn, den lär enl. uppgift jobba effektivare med högre spänning. Allt lär beror på att vi fått 72 cellers paneler, vilket tydligen är helt i sin ordning. Men detta borde Prevent bättre förklara i sina anvisningar om just såna här saker så man inte undrar och tror man gjort fel.

Dongle´n är inkopplad i regulatorn och appen hämtad så att allt kan kontrolleras i platta/telefon. Jättebra!

Kablagen med sina sammankopplingar mellan panelerna har jag lagt i en kabelkanal med lock. Denna har jag limmat på taket.

Så ni som ska montera och koppla, funkar det inte med de båda PV-sticksen, byt ut dessa till två andra som är möjliga att löda.

Vi är mycket nöjda med slutresultatet. Montaget på taket blev över förväntan och nåt jag inte skäms för. Så nu ska det bli många fricampingar särskilt i Grekland som vi snart är på väg till. Ska bli skönt att inte behöva snåla med strömmen. Kan efter hemkomst återkomma med gjorda erfarenheter kring detta.

Hälsningar Fy & Bi :):)
Hej Fy & bi
Kul att höra att det funkade till slut. Snart är det dags för mig att börja med montage och jag blev lite orolig. Varför funkade inte medskickade kontakter. Sen är ju detta med att löda, är det verkligen nödvändigt? Vilka kontakter du har använt istället ?? Använde du samma tjocka kabel (den stora 10 meters)
för att ansluta regulatorn till batteriet? Tänk om man kunde se några bilder. Tack på förhand .
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solcellspaket

Ja om luften får passera under solcellen och den är det minsta vinklad uppåt så blir det nog en lyftkraft, men sedan har man såklart kanske ev vindbrus också.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Det beror väl på anfallsvinkeln och hastigheten. Man kör väl inte i 200? Ingen här på forumet har rapporterat att limmet har lossnat
 

*Janne*

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Umeå
HBK-Nr
23907
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Hej Fy & Bi
Jag har monterat samma modell av solcellspaket som ni.Hur tycker ni det fungerar? Vilken effekt producerar de. Mina ligger oftast runt 80W och 40 volt när det bulkladdar. Batteriet ligger ca på 13 volt och 5A.Tycker nog att effekten är lite låg.Har haft toppar på 162W och 46.8 V.
Tänkte att det skulle vara skoj att få lite siffror på hur det fungerar för andra.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspaket

Hej Fy & Bi
Jag har monterat samma modell av solcellspaket som ni.Hur tycker ni det fungerar? Vilken effekt producerar de. Mina ligger oftast runt 80W och 40 volt när det bulkladdar. Batteriet ligger ca på 13 volt och 5A.Tycker nog att effekten är lite låg.Har haft toppar på 162W och 46.8 V.
Tänkte att det skulle vara skoj att få lite siffror på hur det fungerar för andra.

Hur stora paneler har du? Allt beror ju på hur solen skiner. Har du 200watt, så är 80% bra som topp
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solcellspaket

Hej Fy & Bi
Jag har monterat samma modell av solcellspaket som ni.Hur tycker ni det fungerar? Vilken effekt producerar de. Mina ligger oftast runt 80W och 40 volt när det bulkladdar. Batteriet ligger ca på 13 volt och 5A.Tycker nog att effekten är lite låg.Har haft toppar på 162W och 46.8 V.
Tänkte att det skulle vara skoj att få lite siffror på hur det fungerar för andra.

Hej, Janne! Vi har sedan installationen av panelerna inte behövt bekymra oss om strömförsörjningen. Panelerna laddar på dan det vi förbrukar på kvällen. Jag skickar med bilder på vad som skett under de tre veckor vi haft dem på taket. På så vi kan du jämföra.

Jag uppskattar mycket att jag valde till dongeln. Det gör att vi lätt kan kontrollera hur det ligger till. Nån annan visning av batteriernas laddning har vi ej. Jo förresten en sån som visar hel, halv eller tom. Värdelöst!

De sista veckorna har vi varit på resa söderut, f.n. i Grekland. Men även här är det mulet vissa dagar. Men som sagt, titta på mina bif. bilder och jämför. Vi är hittils mycket nöjda. Lyckades dessutom även göra ett snyggt montage och gömd kabeldragning. Varma hälsningar från Grekland./ Fy & Bi:):)
 

Bilagor

  • 20170518_171035.jpg
    20170518_171035.jpg
    1,8 MB · Visningar: 109
  • 20170518_171122.jpg
    20170518_171122.jpg
    1,8 MB · Visningar: 71
  • 20170518_171108.jpg
    20170518_171108.jpg
    1,8 MB · Visningar: 63
  • 20170518_171054.jpg
    20170518_171054.jpg
    1,8 MB · Visningar: 69
Toppen