• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Har en T.E.C 2008 modell 680. Samma som LMC.
Försäkringen nu är 6408 kr - rabatter, nettosumman jag betalar är 5124 kr, +att jag har förmån att ha 185 dagars reseskydd.
Bonusklass 8
och 39 skadefria år.
Husbilen år uppgraderad till 3860 kg.
När jag jämför tycker jag inte jag har dyr försäkring
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Risken för bolaget borde ju minska rätt kraftigt om bilen är avställd, det är väl därför den premien är så mycket billigare. Sen är det ju inte säkert att bolagen räknar på ett nollsummespel, som du verkar ha gjort. De kanske tänker att ett lite lägre pris genererar fler kunder och vips har man tagit in på gungorna vad man förlorat på karusellen. Det finns ju trots allt lite konkurrens kvar även om den inte är stor. Dessutom blir det lite underligt om man inte ska ställa av, om man tror på din teori, eftersom den enskilda kunden inte har någon aning om resultatet, det enda som händer är att han får betala mer och det är det enda han kan råda över själv är att ställa av bilen, då den inte behövs och då tjäna några kronor.

Hmm
Jag måste vara dålig på att förklara :D
Se det ur ett större perspektiv. Det handlar om konsekvensen av att fler ändrar sitt beteende och börjar ställa av bilen oftare.

Igår: Jag körde bilen 50 dagar på året men den var påställd hela året = 8.000 i premie till bolaget.
Idag: Jag kör bilen 50 dagar nu också men bilen är påställd endast när jag kör = 3.000 till bolaget (2.000 helförsäkring + 1.000 Avställningsförsäkring)

Samma körmönster, samma sträcka, samma risk och med det givetvis samma skadekostnad men bolaget får nu in 5.000 mindre på ett år… Om nu fler börjar ställa av bilen oftare måste bolaget höja premien för att behålla sin marginal på försäkringen och inte riskera att börja ”förlora” pengar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Folksam

Ditt resonemang bygger på att alla gjort som du, dvs inte ställer av bilen.

Om vi istället förutsätter att alla ställer av bilen när den inte används, så är det bara du som har den påställd hela tiden. Då kommer det bara att vara du som betalar ett onödigt högt pris, inte sant?

För att ditt resonemang ska hålla måste du alltså vara säker på att alla husbilar är påställda hela tiden. Och det vet vi ju att dom inte är, tex under vintern så torde de flesta vara avställda. Det betyder ju inte att sommarpremien automatiskt blir högre, för att bolaget får in "för lite" pengar pga avställda bilar.

Nej, du behöver nog inte bekymra dig om att få högre premie, pga att bilar är avställda i perioder.
 

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Hur mycket kostar din extraförsäkring efter 45 dagar? Enl. många är det inte något billigt alternativ jämfört med att avställa husbilen!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Ditt resonemang bygger på att alla gjort som du, dvs inte ställer av bilen.

Om vi istället förutsätter att alla ställer av bilen när den inte används, så är det bara du som har den påställd hela tiden. Då kommer det bara att vara du som betalar ett onödigt högt pris, inte sant?

För att ditt resonemang ska hålla måste du alltså vara säker på att alla husbilar är påställda hela tiden. Och det vet vi ju att dom inte är, tex under vintern så torde de flesta vara avställda. Det betyder ju inte att sommarpremien automatiskt blir högre, för att bolaget får in "för lite" pengar pga avställda bilar.

Nej, du behöver nog inte bekymra dig om att få högre premie, pga att bilar är avställda i perioder.

Nej mitt resonemang bygger inte på att alla inte ställer av bilen idag.
Det är inte så svart eller vitt. Det var bara min bil i mitt exempel för att mer tydligt visa den ekonomiska konsekvensen av ett ändrat beteende.

Mitt resonemang bygger på att fler och fler börjar ställa av sin bil både snabbare och oftare än tidigare. Med ökade skatter och höjda premier finns det nu så mycket pengar att spara om man är snabb med att ställa av bilen när den inte används och sen ställa på den precis när man åker. Bekväma ägare, som jag själv, kanske inte har brytt sig alls tidigare. Andra som kanske ställde på bilen under sommarhalvåret kanske börjar ställa på och av nu efter hur bilen skall användas och inte efter årstid eller period.

Om detta nu är en trend innebär det att bolagen får in mindre pengar samtidigt som skadekostnaden fortfarande är densamma. Bilen används ju fortfarande lika mycket och med det följer riskerna.
M.a.o. så upphör trafikpremien att komma in för de dagar då bilen står still.Det blir alltså enligt mitt resonemang färre dagar med fullt betald premie som ändå skall täcka samma kostnader för bolaget.

Att premien justeras upp om intäkterna minskar men kostnaden ligger still kan vi nog vara ganska säkra på.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Folksam

Men det blir bara fler och fler Husbilar och på det sättet får dom in mera pengar
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Folksam

En sak som vi nog är överens om är att premierna knappast kommer att bli billigare. Inte så värst mycket vi kan göra åt det, annat än att var och en ser om sitt hus. Tror inte att det kommer att bli billigare om alla har bilen påställd hela tiden. Fast där tycker vi visst olika.
 
F

F.d. 55734

Guest
Sv: Folksam

Hej, jag har bytt till Vardia försäkring på husbilen. Det blev över 1000 kr billigare än Länet. Jag har kollat upp Vardia ordentligt eftersom dom förr hade ett dåligt rykte men under de senaste åren verkar allt vara positivt.
MVH.Tony.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Tror inte att det kommer att bli billigare om alla har bilen påställd hela tiden. Fast där tycker vi visst olika.

Haha nu vände du på steken. Jag sa att jag tror det blir en högre årspremie på försäkringen om fler ställer av sina bilar oftare än tidigare.

Det skall nog mycket till innan bolagen börjar sänka sina premier.
Där är vi absolut överens :D
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Folksam

Fast det borde ju bli, om inte billigare, så i alla fall samma eller försiktigare prisutveckling om din teori skulle stämma, var tar annars pengarna vägen? Nä, se alltid till att betala så lite som möjligt för så bra kvalité som möjligt. Att ha bilen påställd hela tiden, som ju borde funka bra i din teori, tror jag aldrig kan ge bättre priser för oss som betalar premierna, fast där kanske jag fattat helt fel?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Uppenbart har du helt missat vad jag menar och har lyckats vända på allt.

Min ”teori” handlar inte alls om att det blir billigare premie om fler har bilen påställd hela året. (även om det borde stämma)

Min ”teori”, och det jag försökt förklara, är att en del av premieökningarna vi ser/kommer att se eventuellt kan förklaras med att fler och fler av oss nu troligen börjat/börjar ställa av bilen oftare och snabbare när den inte är ute i trafik.

Mitt sista inlägg i frågan ;)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Folksam

Jag åkte också på en i mitt tycke omotiverad höjning hos Folksam i år men när jag tog in offert från bla. Caravan så var det bara småpengar i skillnad så tydligen har skadesaldot blivit negativt hos många som försäkrar husbilar.
Men 90dagars reseförsäkring med möjlighet att ställa av och omstart vid hemresa via flyg utan begränsning i tid är klart attraktivt hos Caravan så vi får se vad som händer nästa år eller om Folksam är öppna för "anpassning".

Idag fick jag årsförnyelse från Folksam och de har alltså höjt premien med 50% sedan 2015 så nu byter jag till Caravan Club.
Inget har förändrats hos oss mer än att husbilen inte längre omfattas av maskindelen/bodelen pga ålder o mil.
Ringde Folksam och frågade varför så stora höjningar men fick bara luddiga svar om högre kostnader. Fick några hundra i rabatt av kundvårdsavdelningen men det jag är mest irriterad över är att man höjer med 50% på 2 år utan att ha vettiga förklaringar på varför.

Sparade 2000:-/år på villa/hem/husbil/bil försäkringar och 90dagar reseförsäkring med omstart vid hemresa som passar oss bättre än 180 dagar i sträck. Villkoren för övrigt lika eller bättre men något högre självrisker och något lägre skadevärden som inte har någon betydelse för vår situation.
Tråkigt att Folksam inte värderar sina trogna kunder men det är väl tidens teckan.

Watercircles har ju tidigare haft lite blandade recensioner men jag har inte hört att det varit problem med Caravan Club's försäkring och skadereglering så vi får prova detta åtminstone ett år.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Vi fick en höjning den 1juli på 17,6% av Folksam, vilket fick mig att kontakta Folksam och fråga varför? Gjorde samtidigt en koll vad konkurrenterna erbjöd.

Blev förvånad för resultatet som jag redovisade i en annan tråd i juni om Folksam;


"Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam - 2017-06-08, 11:50
Vilken förmiddag! Sådana här förmiddagar och jag är snart miljonär!

Har suttit i soffan med paddan och mobilen, på en timma har vi tjänat över 4000 kr efter skatt!

Nyfikna hur? Enkelt.......

Igår kom det nya försäkringbeskedet från Folksam. Eftersom vår husbil blir ett år gammal den 1 juli, som också är huvudförfallodagen för vår husbilsförsäkring tecknad hos Folksam.

Som nöjd kund hos Folksam sedan många år har jag aldrig riktigt kollat premien och konkurrenternas utbud. Men nu ville jag kolla hur mycket billigare vår försäkring blivit eftersom vi flyttat från en adress mitt i stans centrum, till mitt i skogen.

Till min stora förvåning ser jag att priset istället har ökat med 17,4%!

Det fick mig att kolla hur konkurrensen ser ut när det gäller husbilsförsäkringar och vad det skulle innebära för oss om vi byter bolag.

En googling och rundringning har gett mig följande resultat för helförsäkring i ett år för en FIAT Weinsberg 2016:

- Folksam 9624 Kr (10% HBK + 10% flera försäkringar= 1926 kr i rabatt, vårt pris 7698kr)
- IF 8244 Kr
- Moderna 7170 kr
- Vardia 5879 Kr
- Water Circle 5868 Kr
- Länsförsäkringar 5208 Kr
- Dina Försäkringar 3459 Kr

Här finns en bra jämnförelse mellan de olika bolagens villkor; Husbilsförsäkring - jämför försäkring för husbil - Husbil.se

Villkoren är ganska likvärdiga. I Folksams pris ingår inte assistans, men är inkluderad hos andra. Glas som åtminsone är viktigt för de som åker helintegrerat är självriken 1500 hos alla, utom Dina Försäkringar som har 35% av kostnaden som självrisk.

En unik fördel erbjuder Folksam oss som är medlemmar i HBK. Det är den utökade reseförsäkring till 180 dagar i det fall vi både har husbil och hemförskring i Folksam. Tyvärr kan vi inte använda det, visserligen är vi utomlands mer än 180 dagar om året, men husbilen står avställd i Spanien.

Eftersom Folksam visade sig vara hela 178% dyrare än det billigaste alternativet så kände jag mig ganska säker på att här hade det blivit ett fel.

Ringde upp Folksam och fick prata med en kille som arbetar med just fordonsskador. Han bekräftade att priset var helt rätt och förklarade varför man ökat försäkringspremierna ganska kraftigt iår.

Varje produktslag husbils-, bil- villaförsäkring osv. skall bära sina egna skadekostnader. Dvs. hemförsäkringar skall inte subventionera t.ex. husbilsförsäkringarna i det fall intäkterna är lägre än skadekostnaderna. Rimligt.

Folksam har många husbilar och höga skadekostnader. Man hade t.ex. förra året en hel del framrutor som kostade över 80.000 Kr, ett problem jag känner till eftersom Folksam fick betala en framruta för oss 2014, med 74.200 kr och vi själva betalade 1500 kr.

Att vi är rätt duktiga på att ställa av våra bilar blir självklart en lägre intäkt för försäkringsbolaget i det fall man kalkylerat intäkterna som om vi hade samma beteende som PB1. Det här sista är mina egna funderingar.

Ja, så här kan man också tjäna pengar. Sparade 4000 kr är ju lika mycket värt som intjänade 8000 kr före skatt.

TommyD"

Verkar som Folksam inte vill ha oss som kunder längre.

TommyD
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Men Anticimex ingår inte, ifall man skulle få invasion av gnagare
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Jag har husbil och hemförsäkring hos Folksam p g a de 185 dagarnas reseförsäkring.
Folksam ringde upp i förrgår och försökte övertyga mig att även teckna personbilsförsäkring hos dem.
Jag sa Nop! eftersom de är nästan 1500 dyrare än min försäkring genom Motormännen.
Jamen tänk på återbäringen fick jag till svar. Precis som ngn hundralapp skulle uppväga förlusten.
Jag sa även att jag kommer att teckna Caravans försäkring vid nästa förfallodag eftersom premien ökat hejdlöst efter tecknandet.
Trots att man måste ta en flygresa T o R hemmet för några hundralappar efter 3 månader så kommer det att löna sig.
Husbilen har blivit äldre, mindre värd, inga skador förutom reparation av ett stenskott i vindrutan, så varför denna höjning?
Jag lider med dem i HBK som lagt ned mycket möda för att få till ett vettigt avtal för oss som övervintrar söderut, men som Folksam nu själva sabbar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Folksam

Kollade nyligen vad en helförsäkring skulle kosta hos ett annat bolag och om Folksam återigen höjer runt 10%, då tvekar jag inte en sekund för att byta till ett mera stabilt försäkringsbolag. 183 dagars reseförsäkring (vad den nu innebär i det finstilta), går säkert att teckna även separat.

Att man höjer 10% till "nyblivna" kunder varje år måste betyda något(?) Antingen förluster (pga felsatsningar eller felaktig skadehantering), eller rent ut sagt girighet och omotiverat höga löner! Oavsett vilket så är jag inte alls intresserad av att åka på en ny 10% höjning nästa period. Husbilen, lösören och allt annat vi försäkrar har sjunkit rejält sen jag tecknade mig för 2 1/2 år sen. Det mesta "löper ut" i värdet efter bara 3 år, så nu får vi se vad som kommer att stå på fakturan för nästa period...

10%.jpg
Källa: internet
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Jag gick över till Vardia. Fick ett erbjudande sänkte premien från 5400:-IF till 3850:- Dessutom ingår assistansförsäkring 3850Kg. Hur bra detta bolag är vet jag inte förrän den dagen det händer något. Villkoren är glasklara.
 
Toppen