• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Svar till Arkilles!

Nej bilen är inte importerad.

Vad gäller glasförsäkringen finns en övre gräns för vad jag får betala, 6000 kr.

Jag blev dessvärre vilseledd när jag tecknade försäkringen. Man svarade mig att reseförsäkringen var lika som Folksam 185 dgr, vilket inte alls stämmer nu när jag fått villkoren. Dina har 45 dgr. Jag ska se om det går att häva försäkringen som följd av denna felinformation.

Ställ av bilen ett dygn, så kan du byta försäkringsbolag direkt.

Hejs
Claes 105
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Folksam

Allt detta med försäkringar beror alldeles vart man bor , jag har Folksam , helförsäkring totalvikt 5 ton och betalar 5200 per år.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Folksam

Svar till Svania.
Du säger att jag har ingen maskin och bodelsförsäkring.
Då måste förs.bolaget skrivit fel.I förs.brevet står det nämligen att maskinskada 10år Bodel invändig vattenläcka plus div.annat 10år.Måste omelbart kontakta dom och säga attdom gjort fel för Svania säger något annat.
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Svar till Svania.
Du säger att jag har ingen maskin och bodelsförsäkring.
Då måste förs.bolaget skrivit fel.I förs.brevet står det nämligen att maskinskada 10år Bodel invändig vattenläcka plus div.annat 10år.Måste omelbart kontakta dom och säga attdom gjort fel för Svania säger något annat.

Ja ring dom ! Återkom gärna med svaret ! (Maskin Bodel)
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Fick också försäkrikringsbrevet.Glädjande var att ingen höjning hos Gjensidige.Ännu mer glädjande att de har höjt maskinskadan att gällä 10år i stället för 8år som är brukligt hos flesta bolagen.Samt att hyrbilsersättning är numera 60dagar.Priset.Se tidigare inlägg.

Kontaktade Gjensidige idag och fick besked om att de inte försäkrade husbilar. Tyckte att det var bra med utökad maskinskada 10 år eller 12000 mil.

Kenneth

Motormännens försäkring gäller även husbil och de har Gjensidige som bolag.
 
Senast ändrad:

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Kontaktade Gjensidige idag och fick besked om att de inte försäkrade husbilar. Tyckte att det var bra med utökad maskinskada 10 år eller 12000 mil.

Kenneth

Motormännens försäkring gäller även husbil och de har Gjensidige som bolag.

Motormännen har inte försäkring på Maskin Bodelen !
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Folksam

Kollade med dom igår, 1000kr dyrare än Folksam så det var ingen bra test.

Fick idag nya avtalet med Folksam.
En höjning till 8942 kr då ingår rabatt med 2236kr, tidigare 7708kr.
Får nog göra som många gjort se om det finns bättre alternativ.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Hej! Jag har Länet och betalar 5.894:-/år 5 ton. trots att vi bor i storstadområde. Detta beror på att vi har alla försäkringar i Länsförsäkringar.
Anders
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Undrar om den här galopperande prishöjningen beror på att det blir fler husbilar som körs av fler yngre och mer riskbenägna förare kombinerat med att fler börjar ställa av sina bilar mellan resorna.

Jag har tidigare haft husbilen påställd i princip hela året men har nu börjat ställa av bilen när jag vet att den skall stå ett tag. Det ändrade beteendet förlorar försäkringsbolaget pengar på om man inte justerar upp premien.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Folksam

Undrar om den här galopperande prishöjningen beror på att det blir fler husbilar som körs av fler yngre och mer riskbenägna förare kombinerat med att fler börjar ställa av sina bilar mellan resorna.

Jag har tidigare haft husbilen påställd i princip hela året men har nu börjat ställa av bilen när jag vet att den skall stå ett tag. Det ändrade beteendet förlorar försäkringsbolaget pengar på om man inte justerar upp premien.

Pga ökade skadekostnader har dom skrivit i ett medföljande brev.
Rättskydd höjt från 200000kr till 300000kr, Brand ersätter dom nu skador pga blixtnedslag eller explosion.
Nya avskrivningsregler för personligt lösöre, ej preciserad.
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Hej. Har allt hos Folksam, villa bil mc + husbil år -08 5000kg helförskrad ink assistans betalar 4792kr hel år tycker det är ett OK pris..
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Folksam

Hej. Har allt hos Folksam, villa bil mc + husbil år -08 5000kg helförskrad ink assistans betalar 4792kr hel år tycker det är ett OK pris..

Har hemförsäkring hund och bil oxå i folksam
Ska villa och mc göra 4000kr låter otroligt
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Folksam

Undrar om den här galopperande prishöjningen beror på att det blir fler husbilar som körs av fler yngre och mer riskbenägna förare kombinerat med att fler börjar ställa av sina bilar mellan resorna.

Jag har tidigare haft husbilen påställd i princip hela året men har nu börjat ställa av bilen när jag vet att den skall stå ett tag. Det ändrade beteendet förlorar försäkringsbolaget pengar på om man inte justerar upp premien.

Inte en chans att dom förlorar pengar! Ok att du tydligen betalat mer än nödvändigt tidigare och det överpriset, som du frivilligt betalat, förlorar förstås bolaget. Men nu tjänar dom förstås både då bilen är på resp avställd. Försäkringsbolag är alla vinstdrivande, sen är det lite olika vad dom gör med vinsterna. Länsförs t ex lämnar det till ägarna, som är deras kunder. Det är ju inte så tokigt.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Folksam

Jag fick det bästa erbjudandet från IF för Rimor Sweden 5222kr
Frank
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Inte en chans att dom förlorar pengar! Ok att du tydligen betalat mer än nödvändigt tidigare och det överpriset, som du frivilligt betalat, förlorar förstås bolaget. Men nu tjänar dom förstås både då bilen är på resp avställd. Försäkringsbolag är alla vinstdrivande, sen är det lite olika vad dom gör med vinsterna. Länsförs t ex lämnar det till ägarna, som är deras kunder. Det är ju inte så tokigt.

Du missförstod nog min ”teori”. Enligt den sker just en del av premiehöjningarna för att bolagen inte skall börja förlora pengar för att vi kanske ändrat våra vanor. Självklart ser bolagen till att justera premierna så att det på sista raden blir samma vinst eller mer.

Om man har bilen påställd hela året så får bolaget in, säg 8.000:-, på ett år. Om man istället börjar ställa av och på bilen oftare efter hur mycket man använder den så kanske bolagets intäkt bara blir 3.000:- på ett år. Givetvis beroende på hur mycket man brukar använda sin bil.
Körmönstret är ju det samma och även risken/skadekostnaderna för försäkringsbolaget men intäkten för bolaget har mer än halverats.

Om fler börjar ställa av sina bilar oftare behöver bolaget alltså höja årspremien för att få in samma pengar för att täcka skadekostnaderna, som givetvis inte minskar, och bibehålla vinsten. Med den höjda skatten blir det mer och mer intressant att ställa av bilen ofta och vi hamnar in en ond cirkel.
Det blir dyrt att vara bekväm och ha bilen påställd "i onödan".
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Folksam

Risken för bolaget borde ju minska rätt kraftigt om bilen är avställd, det är väl därför den premien är så mycket billigare. Sen är det ju inte säkert att bolagen räknar på ett nollsummespel, som du verkar ha gjort. De kanske tänker att ett lite lägre pris genererar fler kunder och vips har man tagit in på gungorna vad man förlorat på karusellen. Det finns ju trots allt lite konkurrens kvar även om den inte är stor. Dessutom blir det lite underligt om man inte ska ställa av, om man tror på din teori, eftersom den enskilda kunden inte har någon aning om resultatet, det enda som händer är att han får betala mer och det är det enda han kan råda över själv är att ställa av bilen, då den inte behövs och då tjäna några kronor.
 
Senast ändrad:
Toppen