• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållare - problem!

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Vi har en eftermonterad farthållare "Magic speed" som är cirka 15 år gammal och sitter på en Fiat motor. Den slutade fungera med ett "knäppande" vid en hastig nedväxling. OBS! Strömmen går dock fortfarande fram till manöverknapparna.
Är det någon som har ett uppslag var jag skall felsöka eller vad som kan vara problemet?

Roger
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare - problem!

Det finns ju några saker att kolla:

Får manöverdosan fortfarande vakum?

Har magnetbrytaren på kopplingen trillat bort?

Elanslutningen på bromsljuset?

Hur är det där farthållarens vajer påverkar gasreglaget?

Var får den hastighetssignal?, kanske något har lossnat där om det tex sitter magneter på en drivaxel

//Peter
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Farthållare - problem!

Den typen av farthållare får impulser från magneter som är monterade på någon drivaxel. Vanligt fel är att dessa magneter med tiden kan falla av.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare - problem!

"Original" så sitter det en magnetbrytare på kopplingspedalen bestående av en reedbrytare med sladdar och en magnet på pedalen, den kan sitta med dubbelhäftande tejp och man kan ju tänka sig att magneten trillat bort.

//Peter
 
Toppen