• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning till startbatteriet?

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Har en LMC 720 I 2013 års modell med elblock som heter E-Box Basic.

Min undran är huruvida det laddar både bodels- och startbatteriet?

Ger det någon laddning överhuvudtaget till startbatteriet?

Om inte, hur brukar ni göra när bilen står långtidsförvarad?

Tacksam för svar.

//Morgan
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddning till startbatteriet?

Har en LMC 720 I 2013 års modell med elblock som heter E-Box Basic.

Min undran är huruvida det laddar både bodels- och startbatteriet?

Ger det någon laddning överhuvudtaget till startbatteriet?

Om inte, hur brukar ni göra när bilen står långtidsförvarad?

Tacksam för svar.

//Morgan
Svårt att svara på just din bil men om man parkerar under en lång tid så är det lämpligt att lossa - polen på alla batterier men först ska man se till att dom är fulladdade.
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Sv: Laddning till startbatteriet?

Tack för era svar.

Min bil var väldigt urladdad när jag skulle hämta den från vinterförvaring, detta trots att den stått med laddningskabel ansluten.

Batteriet orkade inte dra igång bilen så jag fick använda en startare.

När vi mätte batteriet så fick vi uppfattningen att det inte laddas trots att elkabeln är inkopplad. En tanke var att det kopplar över och laddas först när bodelsbatteriet är helt fullt.

Tänkte höra om någon visste hur det låg till med detta. Jag bara förutsatte att båda batterierna laddades när man satte i elkabel men så är kanske inte fallet.

Mvh
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddning till startbatteriet?

Tack för era svar.

Min bil var väldigt urladdad när jag skulle hämta den från vinterförvaring, detta trots att den stått med laddningskabel ansluten.

Batteriet orkade inte dra igång bilen så jag fick använda en startare.

När vi mätte batteriet så fick vi uppfattningen att det inte laddas trots att elkabeln är inkopplad. En tanke var att det kopplar över och laddas först när bodelsbatteriet är helt fullt.

Tänkte höra om någon visste hur det låg till med detta. Jag bara förutsatte att båda batterierna laddades när man satte i elkabel men så är kanske inte fallet.

Mvh
Som sagt svårt att säga som sagt däremot kan jag säga att ofta läser man
broschyrer od där det ena fina skrivs efter det andra men det stämmer inte.

Tex det klassiska att "först laddas startbatteriet sedan extrabatteriet" som det hette i båtvärlden men det var egentligen "startbatteriet laddas fullt extrabatteriet till 75%".

I husbilsvärlden är det tvärt om först laddas bodelsbatteriet sedan startbatteriet.

Jag sett flera EBL av äldre snitt som kopplar ihop bodels och startbatteriet när 220 är anslutet, om din är sådan kan det vara så att denna funktion inte fungerar.

Bäst är alltid att mäta med en multimeter om det kommer ström till startbatteriet i detta fall, normala multimetrar har möjlighet att mäta upp till 10A ström.

Det mest troliga tror jag är att ditt startbatteri helt enkelt är slut, dvs trasigt men mät först, det är jättenkelt.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddning till startbatteriet?

Utan att känna till det elblock du har vågar jag nog säga att du har laddning av både bil-och bodelsbatterier på en 2013 års modell.
Oftast är det två olika kretsar som laddar. en för bodelsbatterierna som ger ca 15-20 A. Den andra kretsen för bilbatteriet bruka ge ~2 A, och är endast till för underhållsladdning. Det kan vara svårt att ladda upp dåligt laddade batterier med hjälp av denna då bildelen drar en del ström även när allt är avstängt.
Mät på bilbatteriet med en voltmeter när 230 V är urkopplat och sedan när den är inkopplad. Du skall ha något högre spänning vid den senare mätningen om laddningen fungerar.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Laddning till startbatteriet?

Håller med Wizard, troligtvis så får startbatteriet bara nån Ampere från laddaren, på moderna bilar kan det vara för lite med tanke på hur mycket elektronik det finns som drar hela tiden och är man ofta i bilen när den står så ökar förbrukning bara man öppnar förardörren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddning till startbatteriet?

Det finnes i praksis 3 varianter av ladnng av startbatteri i en husbil, mye avhemgig av hvilken familie elblokk som benyttes. Enklest og mest fastlåst er lader med to utganger, en liten mpt startbatteri og en større mot bobatteri. En eldre løsning er i praksis en seriemotstand fra lader mot startbatteri slik at ladningen begrenses, har ikke sett denne på mange år. Den siste varianten fungerer uavhengig av lader! Her er det spenningstyrt direkte sammenkobling av batteriene når det ene har høy ladespenning. Faremomentet her er om det er for svake sikringer ved batteriene, ofte finner en brente sikringer ved startbatteriet grunnet for stor forskjell i spenning ved sammenkobling av batteriene.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Laddning till startbatteriet?

Det finns faktiskt moderna hb utan 230V laddning av startbatteri.
Vet en Euramobil 2012 som var så,vet ej vilken modell på elblock den har,
är nu modifierad så även startbatteri laddas vid 230V
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddning till startbatteriet?

Ett kommentar till Knuts "sista" variant av laddning är att den ev säkring som finns där även används för laddning när motorn går dvs när bilen laddar bodelen, dvs det finns ingen speciell säkring för 220 laddning.

Och oftast är bodelsbatteriet det tommare så säkringen borde gå oftare den vägen(generator +70A) än när bodelen(ca 15A max) laddar bilbatteriet med det resonemanget skulle jag vilja påstå.

De EBL som jag sett och det är ett par stycken har alla haft styrningen för ihopkoppling på två olika sätt, dvs ett fullt bodelsbatteri kan ladda upp startbatterier genom ihopkoppling men inte det omvända eftersom det skulle kunna göra att startbatteriet laddar bodelsbatteriet och sedan går bilen inte att starta, dvs ihopkoppling vid något av dessa två tillstånd:

1- När 220V finns och bodelsbatteriet har en bra spänning ca 13-13,5 volt
2- När generatorn laddar(laddlampan dvs D+)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddning till startbatteriet?

Rett og rett, men i stedet for D+ benyttes ladespenning fra bilsiden. Har testet med en ekstern lader på bilbatteri og etter en stund kom indikator på og lading også av bobatteri. Det er både cbe og Calira som har denne logikken inne i sine elblokker. Som en digresjon finnes den og i et skillerele fra biltema.

Tillegg: sikringen på bilbatteri ryker om batteri på ene siden er lunormalt avt og andre siden høyt og sammenkobling skjer, ellers er spenningsfallet i kablingen beskyttelse.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddning till startbatteriet?

Okej, ska ärligt säga att jag faktiskt inte provat med hög spänning från bilbatteriet, kan absolut vara en funktion av spänning eller D+ som du säger.

Här är fö ett fall där det är viktigt att ha 0 volt mellan bodelsbatteri (-) och chassit, annars slår inte kanske detta till!
 
Toppen