• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulslager

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Har någon erfarenhet av att byta framhjulslager själv på Fiat eller bör man lämna in Hb på verkstad ? Fick ett tips vid förra besiktningen att det var något glapp i hjullagren dock ej ombesiktning , men man vill gärna ligga steget före.
Misstänker att det kostar en slant på Verkstad att få det gjort ?? Tacksam för tips
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Framhjulslager

Observera att det skall finnas ett visst glapp när lagret är kallt, men tyvärr har alla besiktningsmän inte detta klart för sig. Drar man åt lagret för hårt kommer det att skära ganska omgående.

Har själv råkat ut för liknade händelse och var tvungen att visa upp ett intyg från Fiat.

Mitt råd, kolla med en auktoriserad bilverkstad.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Framhjulslager

Vid byte av framhjulslager behövs en kraftig press
, för lagren två stycken skall pressas ut och de nya in.
Så det är verkstads jobb.Man kan ju själv montera bort
navet och gå till någon mekanisk verkstad och få hjälp med pressjobbet.Dom brukar inte ta många kronor för det.
S670sl
 

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulslager

Kör alltid någon mil strax innan besiktning så lagren värms upp, det minskar glappet.
 
Toppen