• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp - Truma combi 6 går inte.

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Min Truma c 6 går inte igång på gasol. Den försöker starta men slocknar bara efter en liten stund. Gasol finns och och funkar på annat. Den gula lampan på energiväljaren lyser inte.
Man skall då tydligen kunna trycka på ett överhettningskydd men jag hittar inte detta.
Någon som vet var det sitter? Eller har någon annan idé på åtgärd?
Bilen är en 2013 Sunlight t64. Värmaren sitter trångt till under sängen.
 

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp - Truma combi 6 går inte.

Tack för informationen. Jag misstänkte att det var det hålet och har således 'resetat' värmaren flera gånger. Jag har också tagit bort glassäkringen och kollat den dock utan något positivt resultat. Värmaren fungerar helt ok på 220 ström men på gasol lägger den av efter en liten stund. Den tänder och värmer lite precis i början men sedan dör den helt.
Jag har provat alla möjliga kombinationer med och utan 220 dock utan att få det att funka med bara gasol.
Vi är nu hemma igen efter en kort tur till Varberg (med en kylig start på morgonen). Ställplatsen i hamnen var idag helt full, så utan värme kändes det bäst att vända hemåt.
 

tommyobritt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
4412
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp - Truma combi 6 går inte.

Om du tittar på höger sida på krätskortet så ser du som lyser gul grön röd där kan man avläsa om det är fel,någon la ut en sida här på klubben till truma där man kunde läsa av vad alla koder betydde.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp - Truma combi 6 går inte.

Det är inte så att regulatorn behöver bytas? Det finns en del medlemmar som haft detta problem där pannan fungerat på gasol en kort stund varefter den slocknat och har varit omöjlig eller näst intill omöjlig att starta om. All annan gasolutrustning har dock fungerat.

Vi tillhör denna skara men efter byte av regulatorn så fungerade pannan som den skall. Förmodligen var det smuts, troligen olja, som satt ner funktionen. Nu har vi dessutom filter på vardera ingången på regulatorn (Truma Duo Control).
 

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp - Truma combi 6 går inte.

Nu funkar värmaren igen. Jag bytte gasolflaska och samtidigt knackade på regulatorn lite. Efter dessa åtgärder går pannan som vanligt. Vet ej om trycket i den första flaskan var för lågt eller om det var behandlingen av regulatorn som fick igång det. Hur som helst stort tack för detta tips. Det är lätt att tänka fel när spis och kyl funkar.
Som vanligt är HBK kanon när man har problem och i slutänden sparar vi pengar på extern felsökning etc genom den kunskap som finns hos medlemmarna.

Tack alla!:)
 
Toppen