• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Om det är först till sommaren du skall nedåt så skulle jag ha avvaktat till åtminstone Maj. Då borde de flesta ha presenterat hur deras abonemang kommer att se ut inför slopandet av roamingavgifterna 15 Juni...

Jo det måste man ju avvakta först, det är ju inte säkert att jag måste göra någon åtgärd alls, och i vilket fall så skaffar jag ju det abonnemanget precis innan vi åker.

Med jag känner ändå att det är bra att ha en plan B inför detta!

//Peter
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor frihet som försvann

Hm. Samma operatör i högst en månad. Men, flyttar man lite på sig då och då byts ju operatörerna hela tiden. :confused:

Jappe

PS. Är inte denna ändring av villkoren avtalsbrott? Man borde ha rätt att säga upp avtalet därför.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Pratade precis med Telenor och de sa att det är 30dagar som gäller och är styrt från EU men om man kommer hem en dag så är det 30 nya dagar.

Det han oxå sa var att det inte ska vara möjligt att köpa sim-kort (kontankort) från andra länder längre. Man måste var bosatt i det land man vill ha simkort ifrån och det är oxå en lag från EU vilket va nytt för mig.
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Senaste "Särskilda villkor" och punkt 13:

13. Avtal med bindningstid
Om inte annat har avtalats, kan Kunden, i de fall särskild bindningstid överenskommits, utan påföljd frånträda Avtalet avseende Tjänst före påbörjad användning, dock längst fram till nittio (90) dagar efter Beställning. Med påbörjad användning av Tjänst avses i detta fall även att Kunden börjat nyttja utrustning som levererats vid Beställningen eller brutit den förpackning som utrustningen levererats i.

Som Jappe skriver, kanske sista chans att dra sig ut annars får man "löpa linan ut" i 2 års tid. Själv valde jag utan bindning med några hundralappar extra...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Ska aktivera TnorExit den 15 maj.

13.3 Vid ändring som är till nackdel för Kunden gäller, i fråga om Tjänster för vilka bindningstid
har avtalats, att ändringen träder i kraft den dag bindningstiden upphör. Det sagda gäller
dock inte ändringar som föranleds av ändrad allmän prisnivå, ökade skatter och avgifter, höjda
priser från externa under¬leverantörer, myndighets beslut eller ändrad lagstiftning. Sådana
ändringar kan träda i kraft även under gällande bindningstid, enligt vad Telenor meddelar från
fall till fall. Kundens rätt att i så fall säga upp avtalet framgår av punkten 13.4 nedan.
13.4 Vid ändring som är till nackdel för Kunden äger Kunden – oavsett om bindningstid har
avtalats – rätt att säga upp Avtalet på följande villkor:
Om Telenor har meddelat Kunden om ändringen senast en (1) månad innan änd¬ringen
träder ikraft äger Kunden rätt att säga upp Avtalet till upphörande den dag ändringen
träder i kraft, under förutsättning att Kundens uppsägning är Telenor tillhanda senast en
(1) dag före den dag ändringen träder i kraft. Om Kunden emellertid inte säger upp Avtalet
– eller om uppsägningen inte är Telenor tillhanda inom föreskriven tid – anses Kunden ha
accepterat ändringen.
Vid uppsägning enligt denna punkt ska punkten 11.4 inte äga tillämpning.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

TnorExit, tja, det finns vinnare och förlorare och i det här fallet kan jag kallt konstatera att telenors nya villkor gör abbet flera gånger bättre för mig och min familj.
Att det blir bättre beror helt enkelt på att vi aldrig kommer att hinna med att passera tidsgränsen och 1mb-gränsen har varit ett problem för oss, som tvingat fram andra lösningar som kostat oss en del pengar.

Så, jag är vinnaren i det här och många av er andra är förlorarna, Sorry, hade villkoren inneburit försämringar för mig hade även jag ställt upp med ruttna tomater.

mvh jocke

Tillägg, det mest tragiska i mobilinternetsoppan är dock att utvecklingen tidigare har haft en fart man kan jämföra med hastigheten av en glaciär, jag fick en känsla av att Telenor tidigare gav en boost på farten, nu känns det som glaciären åker baklänges. :(
 
Senast redigerad av en moderator:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Telenor frihet som försvann

Vid samtal i dag med kundtjänst (Peter) så sa han att det avtal jag ingått och gäller till maj 2018 fortsätter med samma villkor som i dag! Senast mars 2018 ska jag säga upp det annars förlängs det med ett år och med de nya villkoren!
F- trot! Men det är inspelat!
 

chsv17

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
14942
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Det regleras från EU där det i förslaget står:

Grundprincipen som gäller är ”roam like at home” (RLAH) , är att priset som ska gälla när en användare använder sin telefon i ett EU-land ska vara samma som på hemmaplan.

Det föreslås även att operatörer bara ska bli tvungna att erbjuda fri roaming max 30 dagar i sträck, och totalt max 90 dagar per kund och år. Hur det blir i Sverige vet jag ännu inte, men det finns väl en risk att operatörerna kommer att marknadsföra olika modeller.

I Norge och Danmark där konkkurensen om kunderna är större, har t.ex Telia inför Roam Like at home för 45 dagar, två perioder men max 90 dagar/år.

Detta för att roamingfriheten inte ska missbrukas så att kunder exempelvis köper abonnemang i länder med lägre priser och sedan använder det också på hemmaplan och till vardags. Rent praktiskt måste en användare efter 30 dagar alltså ansluta sig mot ett nätverk i hemlandet.
Dvs åka hem....

Då jag jobbar hos en teleoperatör (Tele2) vet jag att det här har varit oklart vad som kommer att gälla och hur man skall tolka detta.

Teleoperatörerna kommer säkert att hitta på olika varianter på detta med olika lockpriser osv, så vi får se hur det kommer att se ut efter den 15/6.

30 dagars Roaming Like at Home , tolkas som: Dagar som ditt abonnemang har varit aktivt utanför ditt hemmanät, är detta då dagar i sträck ? Nja det är en tolkningsfråga som operatörerna givetvis kommer att välja till sin fördel. Men Dag 31 så kan operatören ta fullt pris(Utlandskostnad)

Så jag rekommenderar att man verkligen läser det finstilta i det avtal man har, och även de eventuella tillägg som Teleoperatören lägger till

Det är också viktigt att påpeka att det kan vara bättre med en lokal operatör, dvs på det sätt vi har löst det tidigare, med kontantkort eller liknade om stannar borta längre.

När det gäller bandbredd så är man inte garanterad den bandbredd man har köpt av sin operatör när det gäller Roam like at Home. Eu föreslår att man skall tillämpa en rättvise princip, som ger de som har köpt ett abonnemang till "ett högre pris" har rätt till "bättre bandbredd" och övriga får i förhållande till sin insats, en lägre bandbredd.

Ex.
Du har köpt en Mobil och ett abonemang,t.ex på Kampanj, för en månadskostnad på 199 :- (Mobil 100, abb. 99)

Du har köpt samma abonnemang för 199 :- (ingen Mobil)

Så har abonnemanget för 199 kr, rätt en bättre bandbredd....

Så hur vi än vänder oss så vinner Leverantören ....
 
J

Jarn

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Det betyder ju att om man åker iväg två personer i två månader, då skall man inte ha familjeabb. utan hellre två separata abb.
Då använder man först den ena telefonen och efter 30 dagar växlar man till den andra, så är problemet löst.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Vid samtal i dag med kundtjänst (Peter) så sa han att det avtal jag ingått och gäller till maj 2018 fortsätter med samma villkor som i dag! Senast mars 2018 ska jag säga upp det annars förlängs det med ett år och med de nya villkoren!
F- trot! Men det är inspelat!

Jag vet.....att det ligger utanför ämnet men kan ändå inte låta bli att ställa frågan!

Hur bar du dig åt för att spela in samtalet?

Hälsar Kjell
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

TnorExit, tja... Så, jag är vinnaren i det här och många av er andra är förlorarna, Sorry, hade villkoren inneburit försämringar för mig hade även jag ställt upp med ruttna tomater. mvh jocke
Ha, ha, Jocke, vänta Du bara, även Du kommer att hamna på "avbytarbänken" (läs pensionärshyllan) i sinom tid, med näsan i södergående riktning pga "D" vitaminbrist, m.m... Njut så länge det varar och snälla, gör husbilen färdig någon gång (ops!), så att vi kan träffas på vägarna! Vi är jätteglada med bra hastighet när vi väl är hemma i några månader, men sen ska vi klara av resten av året också. Sluta surfa kanske? Strunta i att betala räkningar? Sluta vara medlem i HBK? Ha, ha, jag tror att "gamlingar" med 50-60 års erfarenheter från det verkliga livet kommer säkert att hitta lösningar på problemet.

det löser sig.jpg
Källa: Internet (något redigerat)
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag har nu ställt frågan till Telenor om vad de tänkt sig. Första svaret var att vi har 4 månader att surfa inom EU. Har nu ställt lite följdfrågor för att svaret ska vara tydligt.
Vi får se om det blir lite av krigande eller så.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Det går ju att byta operatör själv i telefonen!
Bara en tanke :spinny:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Telenor frihet som försvann

Ni gissar jag men ska läsa villkoren om jag hittar det.

Kan man inte vara en månad i varje land i Europa ... ???

Sedan en fråga: Finns det husbilsåkare som är långliggare på en plats?
 
Toppen