• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

R

Rolfevert

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag ser att det är många som är bekymrade över den s.k. 4-månadresregln.
Jag förstår inte problemet.

Som jag skrivit om tidigare vore det konstigt om inte fler operatörer har samma möjlighet till pausning av abonnemang som Vimla har.
Jag kan ha och har i viss mån en hel drös med abonnemang som jag kan ha liggande vilande och enkelt starta igång vid behov. Detta borde undanröja den typ av problem som många tycks ha.
Med vänlig hälsning,
Rolf
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Man vill ju gärna ha samma nummer. Numret är ibland kopplade till olika tjänster som man har bekräftat via sms. Dessutom slipper bekanta få ett nytt nr att ringa.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Nu har mitt mejl distribuerats vidare till säljavdelningen som förhoppningsvis återkommer med ett skriftligt svar (betydligt bättre än samtal), redan på måndag. Jag har även förvarnat för eventuell publicering här på forumet och begärt ett konkret svar från AllTele. Gillar att AllTele använder Telenors nät som har fungerat mycket bra för oss i hela Europa. Gillar också mobilabonnemang ( 429:-/mån ) med 40 GB fri roaming inom EU/EES. Även Kundservice har fungerat utmärkt för oss då vi var deras helkunder för några år sedan. Återkommer på måndag med ett besked till forumets "grupp 5" övervintrare!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Nu har mitt mejl distribuerats vidare till säljavdelningen som förhoppningsvis återkommer med ett skriftligt svar (betydligt bättre än samtal), redan på måndag. Jag har även förvarnat för eventuell publicering här på forumet och begärt ett konkret svar från AllTele. Gillar att AllTele använder Telenors nät som har fungerat mycket bra för oss i hela Europa. Gillar också mobilabonnemang ( 429:-/mån ) med 40 GB fri roaming inom EU/EES. Även Kundservice har fungerat utmärkt för oss då vi var deras helkunder för några år sedan. Återkommer på måndag med ett besked till forumets "grupp 5" övervintrare!

Upptäckte när vi åkte till Sverige i maj juni att Telenor hade börjat begränsa roamingen till Vodafone i flera länder. Det tycker jag var en nackdel.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Upptäckte när vi åkte till Sverige i maj juni att Telenor hade börjat begränsa roamingen till Vodafone i flera länder. Det tycker jag var en nackdel.
Låter osjysst av Telenor mot Vodafone och deras kunder! Tack Ralph, mycket bra info, sådant här info är forumets riktiga styrka! Det är just sådant som oroar mig mest när det gäller AllTele (Telenor's underleverantör). Spelar ingen roll hur bra nätet är eller hur bra AllTeles Kundservice är om Telenor stryper "tillförsel". Får se vad som händer på måndag!

Vi ringer knappt något, MMS-ar aldrig, men skickar säkerligen några hundra SMS/mån. Däremot vill vi gärna ha 40 GB surf hemma och/eller inom EU/EES och ser inte det som någon form av "missbruk" (vad är missbruk? kan någon förklara detta?). Har man ingen parabol då är det bra med en annan typ av livlina till hemma-nyheter, kontakt med banken, myndigheter och privata mejl. ...vilket vi är beredda att betala ca 500:-/mån. Så enkelt är det och går inte det då letar vi efter andra lösningar!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

I morgon är min sista dag med Telenor. Men dom verkar vilja ha mig kvar.


Telenor

Hej!
Vi tycker det är tråkigt att du vill lämna oss.
Just nu får du därför upp till 1200 kr i rabatt om du väljer att stanna kvar hos oss.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

I morgon är min sista dag med Telenor. Men dom verkar vilja ha mig kvar.


Telenor

Hej!
Vi tycker det är tråkigt att du vill lämna oss.
Just nu får du därför upp till 1200 kr i rabatt om du väljer att stanna kvar hos oss.

Fick samma erbjudande.
Det gäller om man binder ett avtal i 24 månader, rabatten blir alltså 50kr/mån.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Nu har mitt mejl distribuerats vidare till säljavdelningen som förhoppningsvis återkommer med ett skriftligt svar (betydligt bättre än samtal), redan på måndag. Jag har även förvarnat för eventuell publicering här på forumet och begärt ett konkret svar från AllTele. Gillar att AllTele använder Telenors nät som har fungerat mycket bra för oss i hela Europa. Gillar också mobilabonnemang ( 429:-/mån ) med 40 GB fri roaming inom EU/EES. Även Kundservice har fungerat utmärkt för oss då vi var deras helkunder för några år sedan. Återkommer på måndag med ett besked till forumets "grupp 5" övervintrare!

Nyfiken på vad du fick för svar från Alltele ?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag ringde idag till alltele och frågade om deras mobilabonnemang. Hon jag pratade med sa, efter kontakt med sin chef, att de inte har någon tidsbegränsning inom eu för sina mobilabonnemang. Jag frågade också om telenor, det nät som de nyttjar, kan begränsa användningen. Nej, sa hon till det.

Eftersom det borde bli en förlustaffär för dom så är jag fortfarande tveksam till svaret.

Jag undrar om man kan använda ett simkort för mobilabonnemang i en surfplatta eller router?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Samma här WillyPe! ...fast jag vägrar "ringa" och fråga, det skall vara skriftligt svar. Blir det strul på "hemvägen" om 5-6 månader, dvs. att dom börjar ta betalt för både samtal och surf, då har jag svart på vitt och kan hantera frågan mera juridiskt korrekt.

Nu har ett påminnelsemejl gått iväg till deras brevlåda så får vi se vad det blir för svar. Har redan aviserat att deras svar kommer att publiceras bland våra klubbvänner (skulle kanske skippat detta? men, men, tyckte det var mer ärligt!).

PS. Det är inte alls säkert på att det blir någon förlust för AllTele eller Telenor, det är bara gissningar! Inte alls säkert att vi kommer upp till 40 GB surf eller att Marianne ringer mer än ett samtal i veckan... DS.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telenor frihet som försvann

Ja det går utmärkt att använda ett SIM för mobil i surfplatta eller router.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Chattade idag med AllTele och fick reda på att:
- dom har ingen mobilsurf inom EU/EES (vilket var inget nytt)
- man kan teckna mobilabonnemang med 40 GB surf inom EU/EES (dock utan tvillingkort t.ex. till router)
- AllTele vägrar svara skriftligt om eventuell 4-mån. tidsbegränsning finns eller ej. Muntligt säger dom att det OK med 40 GB mobilab. med surf inom EU/EES, dock ingenting skriftligt tyvärr!

Nu orkar jag inte hålla på längre utan lämnar AllTele åt sidan och kör Telia så länge. Med lite tur, det ska nog gå att "tänja ut" 20 GB under en hel månad tills vi är hemma igen...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Fick idag svar av AllTele om 6 månader i Spanien. Enligt det skriftliga svaret från dom var det inget problem.

Ta med sig abonnemanget 6 mån i Spanien
Inkorgen
×

Kundservice <inboundsales@alltele.se>
15:35 (3 timmar sedan)

till mig
Hej,

tack för ditt mejl.

Vi har inga begränsningar på våra abonnemang, det är som att ringa/surfa hemma i Spanien. Du kan hitta mer information här: https://www.universal.se/mobiltelefoni/
Kan också lägga en beställning åt dig härifrån om du önskar.

Med vänlig hälsning,
Aran

Kundservice
AllTele
 

Eva Jarl Ekström

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Härryda
HBK-Nr
17338
Medlemskap
2023
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej pratade med Telia idag, då fick jag info att dom visst har en fyra månaders regel, vem i hela världen skall man lita på? Idag har vi Telenor Frihet, tips någon
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Om jeg ikke tar feil er 4 mnd regelen en anbefaling fra EU, men ikke som krav og detaljregulert - mer som en mulighet for å redusere tap. Hvordan en bruker grensen er opp til hver leverandør. Av forståelige grunner har jeg ikke finlest forskriftene da jeg ikke har noen glede av endringene.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Nu har jag sagt upp mitt telenor frihet abonnemang.
Det har fungerat mycket bra, men är mycket kostsamt obundet.

Vill jag ha ett lägre pris, måste jag binda det i 24 månader.

Nackdelar med 4 månadersregeln är: Om jag exempelvis är ute inom Eu mer än 4 månader, så måste jag betala för alla telefonsamtal, sms och all internetuppkoppling, plus att jag måste betala full kostnad för mitt abonnemang också.

Jag försöker hitta ett abonnemang för att slippa detta.
Abbonemang jag väljer mellan är tele 2, Telia
eller Alltele.

Krister.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Nu är alla våra problem lösta, vi fick skriftligt från AllTele att ingen tidsbegränsning finns och vi kan nytja roamingfritt hela 40 GB surf/mån. Dessutom är vi kvar i Telenors nät...

Vi har nu 2 + 1 abonnemang:
1) Marianne har sitt gamla tel.nr. och betalar 109:-/mån för samtal, SMS och MMS.
2) Jag har mitt tel.nr. och betalar för "Prat 39", 39:-/mån samt extra för samtal, SMS, MMS (som hemma)
3) Nu kommer 3:e abonnemanget som är "Prat 39" 39:-/mån + 40 GB surf för 320:-/mån

Total kostnad för båda blir: 109:- + 39:- + 359:- = 507:-/mån. Jag betalar mina samtal "som hemma" om jag nu skulle behöva ringa av någon anledning, vilket är ytterst sällan. Alternativet är att jag lägger till 60:- och har förbetalda samtal, SMS och MMS, samma som Marianne.

Är du sugen på något liknande, ring till vårt kontaktnamn hos AllTele:

JULIETTE SEDLACEK
JR. SALES MANAGER
0770 350 330
Umestan Företagspark, hus 12
903 47 Umeå
juliette.sedlacek@alltele.se
AllTele.se | T3.se | Universal.se

OBS! Vi har inga aktier eller några som helst förmåner hos ovanstående, är helt enkelt glada att det löste sig för vår del så kanske även för dig med liknande behov. DS.
 
Toppen