• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor frihet som försvann

Ny på vpn-tunnel, men kan man inte använda sig av den i sådana här sammanhang? :cool:

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Nix :(

Vpn lurar bara sidan du surfat in på, om din position, IP-numret= din adress.

Ska du använda mobilt bredband så måste du koppla upp dej på en godkänd operatör, och vips så roamar du.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Nix :(

Vpn lurar bara sidan du surfat in på, om din position, IP-numret= din adress.

Ska du använda mobilt bredband så måste du koppla upp dej på en godkänd operatör, och vips så roamar du.

Faktiskt! En av Telenors stora fördelar har varit att man inte behöver VPN. Den man surfar till tror att man är i Stockholm. Det är inte bara jag som upptäckt det. Utan vi är många i vinter som kunnat kolla på play utan VPN.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Telenor fortsätter att råna mig, av en tillfällighet så fick jag för mig att
jag skulle kategorisera alla utgifter jag har på kontot och då råkade jag
se att Telenor hade dragit 9.939,- från mitt konto, ingen faktura som verifierar uttaget!!!
Jag ringde upp dem i Gbg och efter många konstpauser och konsulterande så får jag veta att det är en avgift de har tagit för att jag sa upp min Frihets abonnemang (inga telefoner uttagna) de lovade dock att betala tillbaka hela
beloppet om några dagar... tillåt mig tvivla.
Vill med detta uppmana alla er som avslutat abonnemanget hos nämnda bolag och har autogiro kopplat mot dem att ni går in och
avslutar detta och kollar att inga pengar dragits från kontot
Det här övergår mitt förstånd hur en väletablerad firma kan göra en dylik
bakåt kullerbytta efter en till synes framgångssaga.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telenor frihet som försvann

Du är inte ensam utan de försökte göra så mot mej också men eftersom jag hade e-faktura så fick de skicka en ny korrekt faktura.
Ser också att de gör mycket reklam på hemsidan och i TV för Telenor Frihet och fri surf i EU o Thailand och det är nästan omöjligt att hitta något om begränsningen på 4 månader.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Har idag fått sms från Tre som är vår leverantör av telefon och mobilt bredband att vi nu kan ringa o surfa obegränsat inom EU/EES .

Detta gäller alltså även det mobila bredbandet utan några begränsningar på våra två 15gb bredbandsabonnemang + våra telefonabonnemang.

Bra där TRE.

Kan ju vara värt kolla på.......

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Har återigen kollat Telenors officiella villkor och kan konstatera att det fortfarande är ganska luddigt, men på ett väldigt negativt sätt. Man har villkoren utspridda på 3 olika avtal, dels Allmänna villkor, vilka inte säger något om utlands surf, dels Speciella villkor för mobil/mobil bredband samt i Prislistan.

I Speciella villkor ligger 30-dagars gränsen nu med igen. Dessutom en luddig hänvisning till 4-månaders regeln om mest användning utomlands, utan att specificera hur detta räknas ut eller återställs. Dessutom hänvisar man till Prislistan därifrån tidigare redovisad punkt 3 berör utlandssurfen.

Så oavsett vad vi kan få från kundservice eller via klubbens kontakter är detta de juridiska dokument vi godkänner vid tecknande av avtal och summa sumarum kan Telenor ganska godtyckligt tillämpa dessa utan att vi kan protestera om vi inte tar de till domstol för tolkning.

Både 30-dagars regeln och luddig 4-månadersregeln alltså kvar i juridiska avtalen. Blir nog att leta annan operatör.

Speciella Avtalet:
4.2 Kunds rätt enligt Avtal eller lagstiftning (t.ex. enligt EU-förordningen om internationell
roaming) att använda Tjänsten i utländska operatörers mobilnät (roaming), är begränsad till
tillfälligt användande, med vilket typiskt sett ska förstås användande under en period
understigande 30 dagar i följd. För det fall Kund använder Tjänsten på annat sätt än tillfälligt i
utländsk operatörs mobilnät, har Telenor rätt att närmare undersöka Kundens användande i
syfte att utreda eventuellt missbruk. Vid sådant annat användande än tillfälligt, har Telenor
rätt att spärra Tjänsten från vidare användning eller att debitera särskild taxa för användande i
utländsk operatörs mobilnät (roamingavgift). Med missbruk i samband med roaming inom EU/
EES avses t ex att Tjänsten har använts till övervägande del utanför Sverige under en period
överstigande fyra månader. Om Telenor misstänker sådant missbruk av Tjänsten, ska Telenor
meddela Kunden detta samt ge Kunden möjlighet att inom en period om två veckor upphöra
med missbruket. Om Kunden anser att Telenor inte har fog för sitt påstående om missbruk, kan
Kunden tillhandahålla Telenors kundservice underlag till styrkande av att (i) Tjänsten till
övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden, samt att (ii) Kunden till
övervägande del har befunnit sig i Sverige under den aktuella perioden.
4.3 Telenor har rätt enligt lag att begränsa tillgänglig datamängd vid roaming inom EU/EES,
dock endast under vissa i sådan lagstiftning angiv

Ur Prislistan:
3. För att skydda Telenor mot obehörig användning får kund med Frihet Obegränsad ett sms från Telenor när kunden har nått 20 GB per dag. Kunden måste då besvara sådant sms utan extra kostnad för att få tillgång ytterligare 5 GB surf åt gången.
Det finns ingen övre gräns för hur många GB data kunden kan använda. Mobilsurf utanför EU/EES samt angivna länder debiteras enligt gällande prislista för datatrafik i utlandet. För att undvika oförutsedda utgifter har Telenor kostnadsfritt infört
en automatisk spärrnivå för användning av data utomlands på alla sim-kort. Taket ligger på 625 kr/mån, men kan ändras till högre belopp via Kundservice. För övriga priser i utlandet, se telenor.se.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Fortfarande ingen återbetalning så tvivlen kvarstår
De uppför sig som en konkursmässig firma där alla blåljuger till höger o h vänster
verkar som det saknas en kapten på Telenor
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag pratade med en 3:butik i Karlstad igår. De sa att de har en surfbegränsning på 4 månader som telenor och tele2 har.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag behöll Telenor frihet, utökade till obegränsat och så här ser det ut idag:

Visa bilaga 125659

Jag skaffade samma sak igår, plus en surfanslutning, så nu har ungarna 100Gb/månad när vi är iväg, plus att jag och sambon har 20Gb var på våra mobiler.

Det är inte gratis, 800:-/månad men A: De är värt det, B: Jag har råd, C:jag säger upp det när semestern är slut!:D

//Peter
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Hej
Eftersom jag ännu har Telenor blir jag skogstokig när de säger att vi har fri surf inom Eu och fortfarande "lurar" in kunder i abonnemang som blir värdelösa efter 4 mån. Igår tog jag ännu ett snack med dom. Nedan följer svaren. Vi åker den 22/8 och för oss blir det nu Telia efter 12 år som Telenor kund. Detta fick jag i slutet som meddelande då jag tyckte att de försökte "lura" en kund Telenor 2.png


Gun
 

Bilagor

  • Telenor1.png
    Telenor1.png
    139,1 KB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag har också Telenor Frihet och trivs med det.

Vad gäller 4-månadersbegränsningen utanför Sverige så tror jag inte det blir några problem. Den begränsningen har ju tillkommit för att undvika "missbruk" av abonnemanget. Så länge du är skriven i Sverige så lär inte Telenor betrakta ditt telefonerande och surfande utomlands, mer än 4 månader, som missbruk, hoppas jag, tror jag, vet ej.

Bestämmelsen har tydligen tillkommit för att hindra EU-medborgarna från att teckna abonnemang utanför sina hemländer, allt i sann EU-anda givetvis (fritt utbyte av varor och tjänster över gränserna i Europa). :D:D:D:D:D

Det verkar faktiskt som om telebolagen har lyckats med bedriften att tvinga EU att överge sin viktigaste grundprincip!

Kanske något för Europadomstolen??

Jappe
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Vi har numera Telia som vi har testat i Norge under ett par veckor. Det märkliga var att Gigabyten "tickade" väldigt långsamt. Trots att vi nyttjade datoruppkoppling varje kväll mot TV Play m.fl., vi hade svårt att komma upp till 10 GB förbrukning på 2 veckor. Hemma "tickar" det betydligt fortare, vad det nu kan bero på...

Ska återigen kolla med AllTele om det verkligen stämmer med vad Kundservice har skriftligen bekräftat, dvs. att AllTele har inga tidsbegränsningar och att det är OK med 40 GB/mån inom EU/EES (OBS! i Telenors nät). I princip pratar vi om samma goda villkor som vi hade med Telenor förra året. Jag är mest rädd att "något" inträffar efter 4 månader när vi väl är på resande fot och har sämre möjlighet att reda ut diverse "missförstånd".
 
Toppen