• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dusch funkar ej

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Har en Carthago E-line 50 där vi i helgen som gick upptäckte att duschen (i taket) inte fungerar.

Handduschen funkar som den skall men när man vrider om reglaget för att styra vattnet upp till den takmonterade duschen (som marknadsförs som "regndusch") sjunker trycket i handduschen (det sipprar dock fortfarande vatten) men inget vatten når upp och ut från takduschen.

Pumpen ger tryck i ledningarna, även om trycket fram till duschen (handduschen) är aningens svagare/lägre än trycket till handfatet i toaletten och till köksblandaren.

Någon som har en tanke/idé eller kanske till och med egen erfarenhet av liknande problem?

Så här ser duschen ut (även om det är en bild från en annan bil).


Mvh!
// Niklas
 

Bilagor

  • Dusch.jpg
    Dusch.jpg
    24 KB · Visningar: 853

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Se upp så att det inte har blivit något brott påslangarna. Har det stått vatten kan de ha spruckit och läcka. Kolla i dubbelgolvet så att det inte rinner vatten.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dusch funkar ej

Man kan ju tänka sig att slangen mellan handduschen och takduschen spruckit. Då lär vattnet ta en annan väg när vattnet kopplas om till takduschen :rolleyes: . Någonstans lär det i så fall bli vått på fel ställe.

Det kan ju också vara så att det blivit något veck på slangen till badrummet vilket minskar trycket som då inte orkar trycka upp vatten till taket. Förhoppningsvis inte lika mycket vattenspill då men det borde bara visa sig på en av slangarna, kall- eller varmvattenslangen. Är det skillnad på trycket i handduschen vid enbart kallvatten respektive varmvatten? Jag utgår då från att blandaren sitter före en väljare av hand- eller takdusch.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Dusch funkar ej

Hmm, måste leta efter spricka. Internt vattenläckage är INTE kul.

Jag hoppas dock på veck på slangen alt. klämd. Trycket är inte bättre/sämre på kallt resp. varmvatten. Och tryckskillnaden mellan övriga blandare är minimal men dock märkbar.

Blir till att göra en djupundersökning i helgen. Någon som vet hur man kommer åt blandaren och väljaren i duschen. Har lite svårt att se hur jag kan demontera duschkabinen så man ser hur det ser ut bakom och vid anslutningarna?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Dusch funkar ej

Var precis ut till bilen för att kolla lite på hur man kan komma åt anslutningarna. Tog och kände lite på duschväljaren (handtag/takdusch och vrider den från kl. 3 förbi det läge som jag i helgen trodde var takdusch (kl. 12) vidare till kl. 9. Samtidigt, då kranen var helt öppen (pumpen avstängd och vattentanken tom, slurpar det till i takduschens slangar när det stående vattnet rinner tillbaks ner i tanken.

Jag inser (och hoppas) att jag helt enkelt inte vred väljaren tillräckligt långt. Skall fylla lite vatten i helgen och testa om allt funkar som det skall. Håll tummarna. :)

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Dusch funkar ej

Kan det inte vara silen i takduchen som har kalkat igen sig dyligt

Jag börjar med att testa om jag inte bara missade att väljarvredet skulle vridas till kl. 9 i stället för bara kl. 12 som jag gjorde.

Funkar inte detta, vilke tjag testar i helgen, måste jag nog börja med att kolla upp så vi inte har något läckage i bilen.

Idén med kalk lagrar jag dock i idébanken om inget av det andra löser mina problem för den är helt klart värd att ha med som "backup". Bilen är dock bara 2 år gammal.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Dusch funkar ej

Phu, det var så enkelt. Jag hade helt enkelt inte vridit vredet tillräckligt långt. Kl. 12 kändes dock som ett stopp så jag tog inte i mer.

Bilen har nämligen stått utomhus i Tyskland mellan november och fram tills vi köpte den i februari utan värme. Och de har haft ordentligt kallt och snö (vilket i och för sig isolerar bra) så tesen "sönderfrusna ledningar" hade varit väldigt troligt.

Tack för tipsen och guideningen!

Mvh!
// Niklas
 
Toppen