• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Euro 6 motor problem !

Martin.M.A

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Västervik
Vill bara informera er alla som skaffat och inhandlat euro 6 motor .
Har just hämtat ut en ny husbil och efter ett par dagar skulle jag testa den funktionen att värma upp motor med inbyggd värmeväxlare .
Det som hände var att efter jag körde den externa circpumpen till Adle värmen var att vid start av motor så blev instrumenteringen i min Fiat 150 hk som ett flipper spel men alla varningar som nog går att hitta i den motorn !
Alla funktioner som antisladd , låg batt, downhill controll och diverse varningar avlöste varandra !
Kvar på panelen efter motorn står det " check motor "
Bilen lämnade jag så klart in direkt till en auk Fiat verkstad.
De kopplade upp sig och mycket riktigt så fanns nog det mesta i varningar som går att uppbringa på den motorn !
Många frågor och funderingar blev det och efter en stund så blev beslutet att nollställa alla varningar då inga fel hittades !
Jag uppmanades så klart att komma tillbaka om det händer någon mera gång .
Dagen derpå så skulle vi åka en kortis med nya bilen och startade som vanligt och inga varningar kom upp denna gång !
Skillnaden denna gång var att jag inte körde bodelsvärmaren och vidare till motorn för att ev förvärma den ....
Dagen efter så uppkom exakt samma varningar och fel då jag testade att värma motorn en liten stund igen med Adle värmen !
Efter nu en andra gång på verkstad med min bil som endast gått ca 60 mil så var vi ju nu tvungna så klart att hitta detta märkliga fel .
I dag ringer verkstaden och säger att Fiat i Sverige var helt ovetande om detta " nya " fel !
Fiat Sverige tog kontakt med Italien och mycket riktigt så finns det en bugg i programvara som de mycket väl kände igen denna felbeskrivning .
De svarade Sverige att de ännu inte har någon lösning , men den är på väg enligt dom.
Så ni som har köpt en ny Fiat Euro 6 motor 150 hk ( har ingen aning om det endast är på denna storlek eller ej ) skall veta att det förmodligen inte är något allvarligt utan nog ett fel de snart kommer tillrätta med .... hoppas jag
 

Thomas & Marina

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Falun
HBK-Nr
27743
Medlemskap
2024
Sv: Euro 6 motor problem !

Fick samma problem med 180hk motorn efter jag kört med webasto värmaren,
Nu hade jag dator hemma & läste av felkoden, ( termogivare ) nollade koden ,har inte kört värmaren efter det.
Ska nog göra det & kolla om det dyker upp igen.
Men det var som du sa, flipperspel på instrumentet
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Euro 6 motor problem !

Hejsan jag har också samma "problem" om jag kör aldevärmaren och värmer motorn då lyser motorlampan gul när man startar motorn, men kör man motorn varm stannar motorn och startar på nytt så lyser inte lampan mera, detta gäller 3 l 177 hk motorn årsmodell 2012 nu har jag gjort detta bara 3 gånger för jag har webasto värmare också
Ha de Paffw

Ps har inte detta problem när jag kör webaston
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Euro 6 motor problem !

Skall lämmna in min bil på måndag enl. verkstan finns nu en uppdatering.
Problemet beror på att bilen tror att den skall göra en kallstart ,med hänsyn till yttertemperaturen ,
upptäcker dock att kylvätskan är varm ock tror att det är fel på tempgivaren motorlampan tänds.
 
A

Anyone

Guest
Sv: Euro 6 motor problem !

Jag hade samma fel tidigare. Min bil uppdaterades med ny programvara från Fiat i slutet på januari och sedan dess har inte felet återkommit.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Euro 6 motor problem !

Vi har inte Fiat motor men en Euro VI som ännu inte har krånglat enligt tidigare beskrivningar. Det gemensamma är dock att ALLA nyare motorer "föds" med egna "buggar", precis som vilken annan dator som helst. Vi har bokat årets stora bilservice och fick då reda på att vi "får" 2 st. nya "uppdateringar" på köpet. Bra att tidigare fel kan åtgärdas på ett eller annat sätt...

Rätt märkligt att det har blivit så många fel med nya bilar genom tiden. Flest fel berör, som det numera heter mjukvara (program som är inpräntat i bilens "minnes-chips"), vilket åtgärdas/omprogrammeras hos auktoriserade serviceverkstäder med rätt utrustning.

"Buggfix" är ingenting som klubbens stora Portugalfararen Bengtic behöver bekymra sig med. Bengan (Bengtic) gjorde en bragd, enligt min och Mariannes mening, genom att fara ca 400 mil + lika mycket i retur, likt Columbus som också saknade airbag på sin stora äventyr ; )

Så här går det nog till vid tillverkningsproblem: (hittat på nätet)
från Intrernet.jpg
Källa: Internet
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Euro 6 motor problem !

Problem?
Jag andas ut CO2 hela tiden, vilket jag är mycket glad över :) Ännu gladare blir jag om jag kan göra det i fortsättning också, i alla fall några år till!
Marianne behöver mig som sin privata kock, taxi-chaffis, massör, resesällskap, livskammrat, GPS-navigator, TV-sällskap och HB-plåga (ha, ha, inget svårt i det lilla utrymmet vi har där det inte finns någon annan än lilla mig, he, he...) Problem? "Nema Problema" som Jappe säger, och så är det med det, allt annat fixar sig ; )
 
F

F.d. 50218

Guest
Sv: Euro 6 motor problem !

Hejsan!
Har samma problem som du.
Upptäckte detta vid årsskiftet när vi hämta ut vår bil euro6 180hk.
Nyfiken om du ligger på Fiat vilket jag gjort men inget har hänt.
Meddela gärna mig om du fått lösning på problemet.

Med vänlig hälsning Johnny
 

Soraro

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
17164
Medlemskap
2024
Sv: Euro 6 motor problem !

Hämtade ut bilen förra veckan med nya euro 6 motorn på 180 hk. Har provat flera gånger att värma upp med värmeväxlaren och får inga felsignaler. Verkar med andra ord som det finns en uppdatering av mjukvaran klar att ladda in.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Euro 6 motor problem !

Ladda ner appen Fiat Camper, lägg in ditt chassinummer så ser du om det finns någon uppgradering att göra på din bil. Rött om den är viktig, gult om den kan vänta till nästa service och grönt om allt är ok.
 

Bilagor

  • IMG_0104.PNG
    IMG_0104.PNG
    2,4 MB · Visningar: 17

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Euro 6 motor problem !

Vill bara informera er alla som skaffat och inhandlat euro 6 motor .
Har just hämtat ut en ny husbil och efter ett par dagar skulle jag testa den funktionen att värma upp motor med inbyggd värmeväxlare .
Det som hände var att efter jag körde den externa circpumpen till Adle värmen var att vid start av motor så blev instrumenteringen i min Fiat 150 hk som ett flipper spel men alla varningar som nog går att hitta i den motorn !
Alla funktioner som antisladd , låg batt, downhill controll och diverse varningar avlöste varandra !
Kvar på panelen efter motorn står det " check motor "
Bilen lämnade jag så klart in direkt till en auk Fiat verkstad.
De kopplade upp sig och mycket riktigt så fanns nog det mesta i varningar som går att uppbringa på den motorn !
Många frågor och funderingar blev det och efter en stund så blev beslutet att nollställa alla varningar då inga fel hittades !
Jag uppmanades så klart att komma tillbaka om det händer någon mera gång .
Dagen derpå så skulle vi åka en kortis med nya bilen och startade som vanligt och inga varningar kom upp denna gång !
Skillnaden denna gång var att jag inte körde bodelsvärmaren och vidare till motorn för att ev förvärma den ....
Dagen efter så uppkom exakt samma varningar och fel då jag testade att värma motorn en liten stund igen med Adle värmen !
Efter nu en andra gång på verkstad med min bil som endast gått ca 60 mil så var vi ju nu tvungna så klart att hitta detta märkliga fel .
I dag ringer verkstaden och säger att Fiat i Sverige var helt ovetande om detta " nya " fel !
Fiat Sverige tog kontakt med Italien och mycket riktigt så finns det en bugg i programvara som de mycket väl kände igen denna felbeskrivning .
De svarade Sverige att de ännu inte har någon lösning , men den är på väg enligt dom.
Så ni som har köpt en ny Fiat Euro 6 motor 150 hk ( har ingen aning om det endast är på denna storlek eller ej ) skall veta att det förmodligen inte är något allvarligt utan nog ett fel de snart kommer tillrätta med .... hoppas jag

Det är inte den ända märke som blir så om man värmer motorn på detta sätt
Det gäller nog om man sätter i en motorvärmare för el
 
Toppen