• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Du skrev att batterierna är på väg från Kina med något flyg. Lithiumbatterier räknas som farligt gods och plötsligt fick jag för mig att det kanske inte är tillåtet med denna kategori av farligt gods på flygtransporter. Jag började kolla lite i ADR i några minuter innan jag kom ihåg att flyget har ju egna farligt gods-regler och dessa har jag ingen aning om. Vad jag menar är att detta kan var en orsak till att om det tar lång tid att få batterierna levererade. Jag ska inte måla fan på väggen för jag kan ha fel i frågan om "flygförbudet".

Om jag får stjäla tråden lite kan jag berätta att jag har köpt ett lithiumbatteri från Norge som ska vara konstruerat för att ersätta ett blysyra-batteri rakt av. Dock har jag inte hunnit att montera det ännu så vi får väl ser hur det går.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nu vet jag inte hur mycket minus du ligger på hemma efter alla inköp men om den andra halvan tappat kollen så är denna ett måste, snygg som tusan :Dhttps://www.amazon.de/Fernbedienung...coding=UTF8&psc=1&refRID=E3KSJP61K4WPW20S0M0Y

Liknar mycket den jag redan har som jag har ersatt med BMV-702, men tack!

Jokin,
Tommy Moe från SKANBATT hade en flyg-sändning som också skall inkludera mina batterier då dessa inte fanns på lagret. Hur det går till återstår att se, jag återkommer...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Till de som har inbyggd BMS vilket är jättebra så måste man komma ihåg att underhållsladda dom regelbundet, dvs inte ladda upp batteriet på hösten som ett bly koppla ifrån polerna och sedan ta fram det till våren.

Hur ofta bör leverantören ha uppgifter om, troligen kallat självurladdning men risken finns att man inte vill skylta med en "negativ" siffra så man ska nog hålla koll på detta själv.

Och glöm inte, man får absolut inte lämna dom för återvinning tillsammans med blybatterier, detta kanske inte våra återvinningscentraler har koll på ännu speciellt om batteriet ser ut som ett bly.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Var lite rastlös imorse i väntan på batterier och bestämde mig för att rita schema över anslutningar. Det går säkert att diskutera en hel del men jag undrar om 200A säkring jag valde att montera mellan Cyrix-Li-Ch och Batteri Protector (dvs förbrukarna) har OK storlek? Borde kanske varit 225 Amp. Förbrukarna har annars varsin egen säkring!

schema LFP 200Ah.jpg

Det kan tyckas att Cyrix-Li-Ch är kanske overkill då batterierna redan har inbyggd BMS, samma sak med Batteri Protector som stoppar förbrukning vid 10,5 V. Batteriernas BMS stoppar förbrukning först vid 8V vilket jag tycker är i lägsta laget. Ska batterierna hålla ett tag, då är min bedömning att om jag "hjälper till" BMS:en med några finjusteringar, då riskerar jag aldrig överladdning eller maxuttag. Måste hitta "gyllene snittet" för LFP som kanske ligger i 95 - 40 intervallen. Ska läsa mer om det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Till de som har inbyggd BMS vilket är jättebra så måste man komma ihåg att underhållsladda dom regelbundet, dvs inte ladda upp batteriet på hösten som ett bly koppla ifrån polerna och sedan ta fram det till våren.

Hur ofta bör leverantören ha uppgifter om, troligen kallat självurladdning men risken finns att man inte vill skylta med en "negativ" siffra så man ska nog hålla koll på detta själv.

Och glöm inte, man får absolut inte lämna dom för återvinning tillsammans med blybatterier, detta kanske inte våra återvinningscentraler har koll på ännu speciellt om batteriet ser ut som ett bly.

Hade inte tänkt kommentera mera men måste tyvärr återigen rätta ett sådant direkt fel. Never ending story....

LI-batterier har näst intill ingen självurladdning och kan (bör lagras) halvladdade. Suveränt alltså, man kan komma hem med dåligt laddade batterier och behöver ej i med laddkabeln. Och vid långtidsavställning är det bara att vrida på huvudbrytaren på plussidan monterad som första koppling till batteriet, och glömma batterierna. Ingen laddning behövs och definitivt ingen underhållsladdning.

Och, nej, tänker inte debattera detta i någon långbänk med oerfarna (icke)användare.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Var lite rastlös imorse i väntan på batterier och bestämde mig för att rita schema över anslutningar. Det går säkert att diskutera en hel del men jag undrar om 200A säkring jag valde att montera mellan Cyrix-Li-Ch och Batteri Protector (dvs förbrukarna) har OK storlek? Borde kanske varit 225 Amp. Förbrukarna har annars varsin egen säkring!

Visa bilaga 123228

Det kan tyckas att Cyrix-Li-Ch är kanske overkill då batterierna redan har inbyggd BMS, samma sak med Batteri Protector som stoppar förbrukning vid 10,5 V. Batteriernas BMS stoppar förbrukning först vid 8V vilket jag tycker är i lägsta laget. Ska batterierna hålla ett tag, då är min bedömning att om jag "hjälper till" BMS:en med några finjusteringar, då riskerar jag aldrig överladdning eller maxuttag. Måste hitta "gyllene snittet" för LFP som kanske ligger i 95 - 40 intervallen. Ska läsa mer om det.

Ni bör ju separera + sidans indel och utdel med egna kopplingsplintar. Reläet bryter indelen vid t.ex. 95% SOC eller 14,2V. På igen vid 90%SOC.

Saknas 2 huvudbrytare, en för indelen och en för hela + sidan. Indelen för att kunna köra iväg med kall bil då man ju ej bör ladda. Huvudbrytare för att helt isolera batterierna för smidig o säker avställning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Den som är extra fiffig sätter huvudströmbrytare mellan batteri (-) och chassit då har man en perfekt koppling ur säkerhetssynpunkt, plus må kännas naturligt men minus är mycket bättre.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Ni bör ju separera + sidans indel och utdel med egna kopplingsplintar. Reläet bryter indelen vid t.ex. 95% SOC eller 14,2V. På igen vid 90%SOC.

Saknas 2 huvudbrytare, en för indelen och en för hela + sidan. Indelen för att kunna köra iväg med kall bil då man ju ej bör ladda. Huvudbrytare för att helt isolera batterierna för smidig o säker avställning.

1) Hänger inte riktigt med på separerigen Anders, var ska plintarna sitta? Jag har köpt 2 strömfördelningsblock där alla "laddare" sol+230V+Booster är samlade i en kabel, likaså på utsidan efter BP'n.

2000032940.jpeg

2) Stämmer med brytarna, det har du påpekat förra gången. Som huvudströmbrytare har jag beställt "Anderson handske" och ska sätta ihop en dubbelkontakt som passar befintliga "handskar". Anslutningen är lättåtkomlig under kökspartiet, bara att dra ut kontakterna.
Brytaren till indelen (laddning) har jag glömt rita in bara ; ) Ny ritning följer tills du har godkänt allt.

anderson double.jpeg

Jag försöker följa din modell då den är helt lagisk och ger full "kontroll" över alla händelser. Lätt programmerbar Cyrix med iPad innebär att man kan finlira tills allt klaffar. BP däremot får vara som den är förinställd (prog. 0 duger bra).

För resten, mina nya AGM är fulladdade och belysningen har slutat "svaja" när pumpen är igång. Vi har alltså kört med halvladdade batterier sen bilen byggdes, skrämmande tycker jag. Med handen på hjärtat, allt var kanske mitt eget fel som inte hade bättre koll på så pass dyra grejer. Dyrköpt erfarenhet.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

"För resten, mina nya AGM är fulladdade och belysningen har slutat "svaja" när pumpen är igång. Vi har alltså kört med halvladdade batterier sen bilen byggdes, skrämmande tycker jag. Med handen på hjärtat, allt var kanske mitt eget fel som inte hade bättre koll på så pass dyra grejer. Dyrköpt erfarenhet."

Förstår int vad du menar. Vad är orsaken till detta? Vad har du gjort så att de nu är fulladdade?

Undrar Kjell
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Båda batterierna är utbytta och fulladdade vilket jag numera kan se på Victrons BMV-702 batteriövervakaren (vi hade tidigare bara gröna dioder).

För at göra historien kort, först var det fel på ett batteri som ingen visste om förrän efter några veckor. Den byttes ut och då åkte vi på semester med 2 icke fulladdade batterier som förmodligen aldrig blev fulladdade till 100%.
Kändes konstigt att belysningen "svajade" när pumpen gick, men det värsta blev när Truma (diesel) slutade starta pga för låg spänning (t.ex. om kylen var igång). Fick 2 nya batterier på garanti i Frankfurt på hemresan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

BMS er elektronikk som bruker litt strøm, spesiellt ille er de bms modeller som driver balansering hele tiden ved å tappe strøm fra cellen med høyest spenning. Disse bms har i flere tilfeller drept celler. Selv bms som kun balanserer på topp ved ladning bruker endel strøm på å overvåke at det ikke blir for lav spenning på batteriet eller enkeltceller og stenge av forbrukere.

På mange elcykler står det at de må lades minst hver 3 mnd, dette gjelder 10 Ah pakker med aktiv bms som balanserer cellene hele tiden. Ødla selv to slike pakker ved å være bortreist i 6 mnd. Flere av cellene var ladet ut til under skadegrensen og batteriene tok ikke ladning. Åpnet pakken og målte hver enkelt av de 10 cellene og tvangsladet med en spesiallader, men halvparten av de utladete cellene ville ikke ta til seg ladning. Dette var LiCo celler i polymer pakker, hadde sikkert vært det samme med LiMn.

US EV convertere har rapportert tilsvarende for LiFe også, og flere har gått over til kun å benytte mekanisk avstenging ved lav spenning og reset av denne ved tilkobling av lader. Balansering gjør de kun periodisk og som toppbalansering.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

1) Hänger inte riktigt med på separerigen Anders, var ska plintarna sitta? Jag har köpt 2 strömfördelningsblock där alla "laddare" sol+230V+Booster är samlade i en kabel, likaså på utsidan efter BP'n.

Visa bilaga 123242

2) Stämmer med brytarna, det har du påpekat förra gången. Som huvudströmbrytare har jag beställt "Anderson handske" och ska sätta ihop en dubbelkontakt som passar befintliga "handskar". Anslutningen är lättåtkomlig under kökspartiet, bara att dra ut kontakterna.
Brytaren till indelen (laddning) har jag glömt rita in bara ; ) Ny ritning följer tills du har godkänt allt.

Visa bilaga 123244

Jag försöker följa din modell då den är helt lagisk och ger full "kontroll" över alla händelser. Lätt programmerbar Cyrix med iPad innebär att man kan finlira tills allt klaffar. BP däremot får vara som den är förinställd (prog. 0 duger bra).

För resten, mina nya AGM är fulladdade och belysningen har slutat "svaja" när pumpen är igång. Vi har alltså kört med halvladdade batterier sen bilen byggdes, skrämmande tycker jag. Med handen på hjärtat, allt var kanske mitt eget fel som inte hade bättre koll på så pass dyra grejer. Dyrköpt erfarenhet.

Jag använde två kopplingsblock, ett för all plus in och ett för plus ut. Dessa sedan ihopkopplade på väg mot batteri plus. Mellan ihopkopplingen en huvudbrytare för att kunna koppla bort in-delen och sedan en till för all plus vid batteriet. På den sista sitter all plus för all alla övervakare på utsidan så att verkligen inget ligger och belastar batteriet vid avställning och man kan nyttja LI-batteriernas fina egenskap att inte självurladda, som jag skrev ovan.

Ni bör använda riktiga (vrid) batterifrånskiljare typ från båtbranschen. De bör tåls stora strömmar. Känner inte till de du nämner dock.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

BMS er elektronikk som bruker litt strøm, spesiellt ille er de bms modeller som driver balansering hele tiden ved å tappe strøm fra cellen med høyest spenning. Disse bms har i flere tilfeller drept celler. Selv bms som kun balanserer på topp ved ladning bruker endel strøm på å overvåke at det ikke blir for lav spenning på batteriet eller enkeltceller og stenge av forbrukere.

På mange elcykler står det at de må lades minst hver 3 mnd, dette gjelder 10 Ah pakker med aktiv bms som balanserer cellene hele tiden. Ødla selv to slike pakker ved å være bortreist i 6 mnd. Flere av cellene var ladet ut til under skadegrensen og batteriene tok ikke ladning. Åpnet pakken og målte hver enkelt av de 10 cellene og tvangsladet med en spesiallader, men halvparten av de utladete cellene ville ikke ta til seg ladning. Dette var LiCo celler i polymer pakker, hadde sikkert vært det samme med LiMn.

US EV convertere har rapportert tilsvarende for LiFe også, og flere har gått over til kun å benytte mekanisk avstenging ved lav spenning og reset av denne ved tilkobling av lader. Balansering gjør de kun periodisk og som toppbalansering.
Vad är US EV?

BMS utan extern kommunikation är nog inget som kommer att finnas i moderna batterier skulle jag gissa på då det är alltför begränsad funktion med den.

Man kan nog snart se även batterier som IoT, en hacker kanske tar över våra batterier:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

US EV converters er en gruppe amerikanske entusiaster som bygger om biler til eldrift, en av de mer kjente av disse bilene var en stor SUV som Arnold Swartsenegger hadde som guvernør i California.

BMS som kommuniserer med lokal sentralmaskin og videre over internett er vel mer regel enn untak i elbiler. Lokal kommunikasjon kan være trådbunden som i Tesla eller bluetooth som i enkelte batterier for mer generellt bruk. Mange nye for bruk i bil har også canbus. For ren overvåkning med lowpower bluetooth er det mulig å lage kretser som ikke gir målbar belastning på batteriet, men med en gang en legger til litt styring blir forbruket målbart - selv om en i dag kan komme ned i mW forbruk også på styring av mosfet kraftstyring.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen